6,037 læst ·
11 svar
6k læst
11 svar
Jordfugt forvandlet beton til sand i kældervæg
Planlægger at pudse kældervæggen om og opdagede, da jeg skulle skrabe rent, at jordfugt sandsynligvis har gjort, at beton er blevet til sand ved gulvniveauet flere steder. Skrabede alt løst væk, og det blev ret dybe huller flere steder. Under var der vådt sand. Hvad jeg har forstået kan det være dårlig beton, typisk "krigsbeton" (huset bygget sent 20'erne). Har ingen synlige tegn på sætninger i væggen ellers. Kan det være tilstrækkeligt at fixe med en eller anden form for reparationsbeton, eller er det større indgreb, som bør overvejes?
Huset er drænet for nogle år siden med isodrän (dobbelte plader), men der bliver stadig jordfugt. Lige den pågældende mur er dog i høj grad over jorden i en hældning, så jeg tænkte at se, hvordan det ser ud udenfor til foråret. Spørgsmålet er dog, hvordan jeg bør afhjælpe "hullerne" i muren og under muren. Overvejer ny beton op til jordniveau og derefter reparationsmørtel til murene.O Ovation sagde:
Til murene tænkte jeg at prøve Weber dry renovation, som skulle være meget diffusionsåben.
Hvis du har isodrän med plasten oppe så kan det måske være så enkelt at fugten kommer ind mellem isodrän og væg fra jordniveauetR Rekoll sagde:Huset er drænet for nogle år siden med isodrän (dobbelt lag) men der kommer stadig jordfugt. Netop den aktuelle væg er dog til stor del over jorden i en skråning så jeg tænkte jeg ville se hvordan det ser ud udenfor til foråret. Spørgsmålet er dog hvordan jeg bør udbedre ”hullerne” i væggen og under muren. Overvejer ny beton op til jordniveau og så reparationsmørtel til væggene.
Til væggene ville jeg prøve Weber dry renovation som skal være meget diffusionsåben.
Fik råd om at reparere med hydraulisk kalk NHL5 fra Målarkalk (tilsyneladende meget kalk i den oprindelige væg). Det var nemt at fikse. Vi får se, hvor godt det holder.D dger sagde:
Brug kan anvendes til muring og fugning, ikke bare puds. Jeg kørte i to omgange og fyldte hullerne helt med det kalkmørtel, så ikke bare ”overfladisk”. Der findes også kalkbeton til bl.a. gulve men blev anbefalet at bruge NHL5. Får se hvor godt det bliver på længere sigt.F FDT sagde:
Bor selv i hus fra 1932 uden dræn. Det er ret udvasket nogle steder. Som sand. Men, hvad jeg har hørt fra ældre byggere er, at man kastede al muligt lort samt rester fra den lokale cementfabrik ned for at holde omkostningerne nede. Grundmaterialet var problemet snarere end fugten. Men, væggene er i vores tilfælde måske 40 cm tykke. Ingen direkte sætningsrevner. Har fået ompusset i to rum af fire rum med hydraulisk kalkmørtel fra St Astier og derefter malet med silikatmaling fra Alabaster for et år siden.
Meget tilfreds med resultatet. Lidt fugtindtrængning nogle steder, men det må man give en udrenet 90-årig.
Dygtige håndværkere, med bygningspleje som speciale, syntes ikke, det var så slemt, og jeg føler mig meget mere rolig nu.
Meget tilfreds med resultatet. Lidt fugtindtrængning nogle steder, men det må man give en udrenet 90-årig.
Dygtige håndværkere, med bygningspleje som speciale, syntes ikke, det var så slemt, og jeg føler mig meget mere rolig nu.
Kan tilføje, at jeg selv har fyldt flere cm dybe huller med den grovere hydrauliske mørtel, 0-4mm) NHL 3.5. Håndværkerne finpudsede også væggene med luftkalk CL90 (0-1mm)
Klik her for at svare