Jeg har lagt en KKS-bjælke 70x70x4 over en åbning på 2 m. i en mur over et torvtag, to tagstole hviler på muren, mens den midterste, en meter ude, hviler på bjælken. Ved fjernelsen af støtte, bevægede intet sig, men hvis der falder nedbør, behøver jeg så at fordoble bjælken horisontalt, vertikalt tillader ikke ståhøjden.
Hilsner Bengt Andersson
Hilsner Bengt Andersson
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej Bengt og velkommen til Byggahus forum!
Mener du ikke en KKR bjælke? Hvis det er tilfældet, kan du belaste en 2 meter bred KKR bjælke, 70x70x4, med en punktlast på midten på ca. 600 kg og få en nedbøjning på 6 mm, hvilket svarer til 1/300 af spændvidden. Hvis du i stedet bruger en 140x70x5 liggende, kan du fordoble lasten til 1200 kg med samme nedbøjning. Om det er tilstrækkeligt til dine behov, kan jeg ikke beregne uden at vide mere om tagets udførelse, mål og snebelastningsforhold.
Mener du ikke en KKR bjælke? Hvis det er tilfældet, kan du belaste en 2 meter bred KKR bjælke, 70x70x4, med en punktlast på midten på ca. 600 kg og få en nedbøjning på 6 mm, hvilket svarer til 1/300 af spændvidden. Hvis du i stedet bruger en 140x70x5 liggende, kan du fordoble lasten til 1200 kg med samme nedbøjning. Om det er tilstrækkeligt til dine behov, kan jeg ikke beregne uden at vide mere om tagets udførelse, mål og snebelastningsforhold.
Ja det er en KKR-bjælke, taget består af svall, tjærepap, platonmåtte samt et til to lag græstørv, vægten på tørven varierer efter nedbør, nu har det ikke regnet i over en måned, sne har jeg aldrig set ligge på dette tag, under snart fyrre år (det er beliggende hundrede meter fra havet, på den østlige Öland) sneen fyger væk.
Tak for dit svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Tak for dit svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et gammelt torvtag kan veje så meget som 250 kg/kvm. Geometrien betyder meget. Hvis huset er 5 m bredt og spærerne kun hviler på ydervæggene, kan punktlasten på stålbjælken komme op på 1200 kg. Findes der en bære-/skillevæg i midten, som spærerne hviler på, bliver punktlasten kun halvt så stor. Værdien af snelasten afhænger meget af tagformen. Men man bør ikke negligere problemet med snelaster, da de er beregnet på meget lang sigt.
Der er stadig mulighed for at lægge en tilsvarende bjælke parallelt med den, jeg har lagt, inden jeg murer igen murenderne. For en sikkerheds skyld.
Murene er 75 cm tykke og har ydre mål på 4 m, men hammarbandene lå på indersiden af murene, så der var kun 2,5 m imellem.
Stålbjælkerne ligger præcis i yderkanten af hammarbandet.
Det handler altså om at lave en portgang i en del af en kæmpestor kælder, så jeg skal rive muren på den anden side også, så jeg overvejer eventuelt at lægge den bjælke, der var tiltænkt dertil, som ekstra forstærkning, hvor jeg er nu, og skaffe en anden bjælke, når jeg kommer dertil.
Loftshøjden er begrænset, så jeg vil gerne have, at bjælkerne ikke er for høje.
Bengt Andersson
Kårehamn
Murene er 75 cm tykke og har ydre mål på 4 m, men hammarbandene lå på indersiden af murene, så der var kun 2,5 m imellem.
Stålbjælkerne ligger præcis i yderkanten af hammarbandet.
Det handler altså om at lave en portgang i en del af en kæmpestor kælder, så jeg skal rive muren på den anden side også, så jeg overvejer eventuelt at lægge den bjælke, der var tiltænkt dertil, som ekstra forstærkning, hvor jeg er nu, og skaffe en anden bjælke, når jeg kommer dertil.
Loftshøjden er begrænset, så jeg vil gerne have, at bjælkerne ikke er for høje.
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Gør det! Tilføj en lignende bjælke.
Hej Justus, Tak for dine råd.
Den ekstra bjælke gør, at jeg kan sove, selvom det regner.
Hilsen Bengt
Den ekstra bjælke gør, at jeg kan sove, selvom det regner.
Hilsen Bengt
Er det ikke noget, en bygningsingeniør skal se på stedet eller få en tegning på justus? Selvom jeg mener at huske, at du netop er sådan en, kan man vel overse væsentligheder i korte beskrivelser?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selvfølgelig betyder en tegning mere end 1000 ord, og er helt nødvendig for en ordentlig beregning. Da jeg ikke havde en tegning, valgte jeg at gå bagvejen og beregne, hvad en bjælke af den aktuelle størrelse kan klare belastningsmæssigt. Dermed havnede ansvaret hos TS.
Klik her for at svare