Jeg overvejede at bygge et plante-/udestuerum og kan ikke støbe en fundament, så mit spørgsmål er:
Ville man kunne svejse en ramme i U/I-bjælke, der ligger på en sandbund og derefter lægge fliser rundt om?
Ville bjælkerne ruste væk?

Så småningom gør de det, meget afhængigt af hvor groft materiale det er til dem. En god overfladebehandling forlænger livet på dem.

Hurtigt svar :-)

Hvilket tidsrum taler vi om da?
Tror godset bliver 4-6 mm
Hvilken overfladebehandling? Rustbeskyttelsesfarve?

Problemet er, at stålet gærer, når det ruster, og vil sprænge betonen, bedre da med en træramme.

Ikke tænkt have nogen støbt plade men en ramme af stål med svejsede vinkler til de stående stolper (træ) og derefter fylde rammen og rundt om med "løse" belægningssten.

Rammen skulle blive ~ 8x3,5

Ville hellere lægge en ram af sten, som man så fastgør en regel i, så kommer hele drivhuset op fra jordfugtigheden. Du vil ikke lykkes med at rustbeskytte en konstruktion i råjern med på svejsede vinkler. Bjælkerne vil ikke ruste væk, men med svejsesømmene er det værre. Stål og god maling bliver også let dyrt.

Senest redigeret:
Var nok dette jeg ville høre - tænkte at det var en dårlig idé allerede fra starten :D
Får blive en støbt ramme så i stedet

Jeg synes det er en god idé, hvis du får bjælkerne til en rigtig god pris. Tænk dog på at isolere dem, da de leder varme rigtig godt. Hvis du tager fx hea150, vil de sandsynligvis kunne holde mod jorden i 15-20 år.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
S sixten88 sagde:
...Om du tar tex hea150 kommer de säkert att klara att ligge mod jorden i 15-20 år.
Den bjælke bliver svær at få fat på, da den helt enkelt ikke findes...:rolleyes:

R roli sagde:
Den bjælke bliver svær at få fat på, da den simpelthen ikke findes...:rolleyes:
Så sandt men fx en hea160 eller lignende.

B
Jeg vil gætte på, at solide jernbjælker holder mindst 80 år. Sandsynligvis længere.

Støbejernsrør til kloaksystemer, der er nedgravet, holder ofte 70 år plus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.