...ja som overskriften angiver. Vi har fremdraget en skorsten/murstenvæg og overvejer, hvordan vi skal behandle den for at modstå stænk samt blive lidt mindre støvfri... Jeg ved, at foranstaltninger er irreversible og vil derfor gerne have nogle meninger om, hvordan I har gjort og tænkt.

- lakere
- pensle med silikatbinder
- lade være
- andet?

Er det en skorstenskanal, der bruges til fyring?

Så skal du have den pudset, ellers risikerer du fyringsforbud. Tjek reglerne med skorstensfejeren.

Ellers er det vel ikke selve murstenen, der støver, men eventuelle dårlige fuger? I så fald ville jeg have fræset fugerne ud og fuget om og derefter vasket med en svag syreløsning. (OBS skal da forvandes rigeligt) og skylles efterfølgende.

ingen fyring, og viser det sig, at den ikke er tæt ved trykprøvning, så sætter vi et indsatsrør i. Formentlig er det fugerne, der støver, men at fræse dem ud og fuge om "er for sent"... Det tænker jeg ikke at gøre på grund af det kopierede støveri, det ville medføre. Gode råd, men som sagt for sent for os.

• Synes
Marcusdurge
  • Laddar…
Hvis du ikke vil fuge om, så er de eneste seriøse alternativer at pudse eller slamre.

Min kone gik over vores skorsten med grovspackeln fra byggmax, og lavede lidt mønster, måske ikke verdens flotteste men vi havde problemet med at det faldt ned fugemasse på gulvet...

Nu skal det tilføjes at vi har rør i vores og så bliver der ingen direkte temperatur forandringer....ellers måske spackel ikke er det bedste valg.

Jeg fremdrog murstensvæggen i vores soveværelse og behandlede den med en blanding af linolie og balsamterpentin. Sprayede derefter dette med en blomstervand og lod det trække et stykke tid. Tørrede derefter overskuddet væk med en klud, men der var ikke meget. Den støver stort set ikke, samtidig med at den bevarer en flot glans hele tiden. Dog beskytter det vel ikke direkte mod pletter, men det er ikke et problem i vores tilfælde. At lakere mursten synes jeg ser billigt ud, lidt pizzeria advarsel.

• Synes
matueb01 og 1 anden
  • Laddar…
falkn sagde:
. At lakkere tegl synes jeg ser billigt ud, lidt pizzeria advarsel.
Er enig, og det er derfor vi vil have lidt alternativer.

Vi har taget muren frem, fordi vi kan lide udseendet. At så pudse/spejse/spartle den igen er ikke, hvad vi stræber efter for udseendets skyld.

falkn sagde:
Jeg fremdrog murstensvæggen i vores soveværelse og behandlede den med en blanding af linolie og balsamterpentin.
Hvordan blandede du? Hvor meget linolie og hvor meget balsamterpentin?

Haba_tsutt sagde:
Enig, og det er derfor vi vil have nogle alternativer.

Vi har fremhævet muren, fordi vi kan lide udseendet. At pudse/spartle den er derfor ikke noget, vi tilstræber med hensyn til udseendet.
Så synes jeg bestemt, I skal bruge linolie. Vi gjorde det for over 3 år siden, og den ser stadig lige så flot ud. Det lugter dog af olie et godt stykke tid efter, og der er opløsningsmiddel de første par dage, så sørg for god ventilation.

falkn sagde:
At lakke mursten synes jeg ser billigt ud, lidt pizzeria advarsel.
Hvis man nu overvejer at lakke, behøver det nødvendigvis ikke være blank lak.

Mat lak ses jo knapt, men burde vel binde støvet? :confused:

Lakerede vores med betonolie (nuretanolja). Ser blankere ud på billedet end i virkeligheden. Puds på ydersiden behøves slet ikke. Skorstenen, der bruges, er glidestøbt og alt er godkendt/tryktestet af skorstensfejeren.

Brændeovn i stue med glidgjuten pibe, står på glasplade foran murstensvæg, flammer synlige igennem glaslåge.

• Synes
Sandy72 og 7 andre
  • Laddar…
Haba_tsutt sagde:
Hvordan blandede du? Hvor meget linolie og hvor meget balsamterpentin?
Vores væg var cirka 14 m2, og jeg mener, jeg blandede 1:2, dvs. en del terpentin og 2 dele olie, men jeg husker ikke præcist. Hvis du skal sprøjte det, skal det være tilstrækkeligt letflydende for at kunne gøre det. Totalt brugte vi mindre end 2 liter olie.

Jo, det er muligt at lakere mat, men det bliver alligevel ikke den samme type finish som ved brug af en olie. Jeg vil se, om jeg har et billede af vores væg på telefonen.

Edit

Dette billede er dagen efter oliebehandlingen, og væggen ser stadig stort set identisk ud.

Murstensvæg efter en oliebehandling, med en blanding af terpentin og olie, dagen efter behandlingen, ser stadigvæk næsten identisk ud.

Senest redigeret:
  • Synes
annjang og 4 andre
  • Laddar…
Jeg er i omtrent samme situation og har to endevægge i en åbning, hvor jeg har eksponeret mursten. På grund af gammel og smuldrende fuge har jeg fjernet 25mm fuge og skal nu fuge om. Planen er derefter at vaske med saltsyre for at fjerne kalkrester fra pudsen. Men nu har jeg fundet denne film https://www.youtube.com/watch?v=58JYI_7u94k, hvor de bruger myresyre og kun 1.5%ig. Jeg står her med teknisk saltsyre på 30% :x

Hvilken syre skal jeg bruge for at undgå misfarvninger?
Skal jeg vaske inden jeg lægger den nye fuge eller bagefter?

roland53 sagde:
I så fald havde jeg fræset fugerne ud og fuget om, og derefter vasket med en svag syreopløsning. (OBS det skal forvandes rigeligt) og skylles af bagefter.
Det er omtrent det, jeg har tænkt mig at gøre, har du nogle tips til valg af syre og fuge?
Jeg oprettede denne tråd http://www.byggahus.se/forum/fasad/247771-foga-om-och-tvatta-eller-tvatta-och-foga-om.html og fik der tip om at bruge dette mørtel til min fuge: http://www.weber.se/fasad-puts-och-m...rbruk-m05.html
Valg af syre var det filmen, jeg linker til ovenfor, der fik mig til at tænke anderledes om.

Senest redigeret:
Nu har jeg spidset ørerne lidt for at forstå dansk bedre, og det som danskerne kalder "Murersyre" er altså ikke myresyre, men en meget fortyndet saltsyre. Så da er det altså bare at fortynde min 30%-ige til 1,5%-ige. Men spørgsmålet om valget af fuge-masse, samt hvor rent det skal være mellem stenene, inden man sætter den nye fuge, står tilbage.

Hej,

falkn, hvordan ser væggene ud nu? fugtige eller tørre i udseendet? jeg har tidligere lakeret mursten og så bliver de meget blanke og får meget glans. nu skal jeg lave en ny væg men vil ikke have, at den skal blive for "rød" men mere mat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.