Staffans2000
Jeg skal have to firkantrør 150-100-8.
Underkant fladjern 150-8 med ekspanderbolt.
Overkant lange ditto fladjern fastskruet i mellembjælkelaget. Seks bjælker.
Skal det bevæge sig, må hele huset trykkes af grunden. Fladjernene svejses fast som en bund og et låg.

• Synes
corre og 1 anden
  • Laddar…
Staffans2000
Er begyndt at tænke, og så går det sjældent godt.
Skal nu skrue pladestålene fast i mellemspær, som består af 295*45 reglar.
Min tanke var at bruge en række 8mm franske træskruer, men jeg bliver lidt bekymret, da jeg er bange for, at de svækker reglarne.
Er min bekymring ubegrundet?
Findes der mere egnede skruer?

Staffan

Rørene skal altså løbe op ad væggen lodret, har jeg forstået det rigtigt?

Du kunne jo køre en rektangulær profil, med indvendige mål på kortsiden samme som udvendige mål på reglen, så kan du bare skære et U ud, som du skruer i bjælkelaget... Og så køre gennemgående maskinskrue i stedet...

• Synes
toolman77
  • Laddar…
Skal du skrue fast forstærkningen i træ, så skal du ikke bruge den "dårlige" franske træskrue T6S. Der findes langt bedre skruer til dette, f.eks. Jetting Screws som V/S/B (Västsvensk Byggskruv AB) forhandler. Men også andre producenter har tilsvarende skruer.

Fastgørelsen kan også se ud som den #Dan_Johansson foreslår ovenfor, dog bliver det lidt sværere, hvis du skal "tætte" den løsning for at undgå indvendig rust, men det er muligt.

#Staffan2000 har du ingen skitse af din løsning?

Staffans2000
Årsagen til, at jeg ikke vil fastgøre bjælken i en enkelt regel, er, at jeg vil fordele kraften fra jordmasserne over flere regler. Derfor skal jeg skrue et langt fladjern fast underfra på mellemgulvets regler nærmest væggen. Fladjernet er nu monteret på samme måde, som hvis det var en loftpanel.
På fladjernet fastgør jeg stålbjælken. Og i dens underkant ved gulvet fastgør jeg et lille fladjern, som jeg bolter fast i betonpladen.

Håndtegnet skitse der viser montering af en stålbjælke med pladejern fastgjort under et mellemloft og en betongulv, mål angivet.

Håndtegnet skitse der viser plattjern monteret under bjælkelag nær en kældervæg, med notater om installationens opbygning.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jetting, Essve eller tilsvarende moderne skrue i 6*80 har mere end nødvendig styrke til den applikation. Det er jo stort set kun skærende kraft, der påføres, og de kan klare enormt meget tryk fordelt på den måde.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hvordan har du tænkt dig at løse svejsningen? Skal du gøre det på gulvet og så rejse konstruktionen?

Er tanken at presse væggen tilbage, eller bare stoppe "forfaldet"?

Staffans2000
Svejs den op og ned. Rejs den og skruv fast den i loftet. Derefter svejser jeg fast de små bundpladestykker og fylder de små fordybninger, jeg har bilat ud bundpladen med ekspanderbeton. Når den er hærdet, borer jeg huller i betonen og fæster bjælkens underdel med ekspanderbolt. At forsøge at trykke jordmasserne tilbage er nyttesløst. Derimod skal jeg spænde bjælken mod væggen ved hjælp af en donkraft.

Lyder som en rimelig plan ... :)

Det eneste problem er jo at vende konstruktionen, det bliver jo som når man skal rejse en bogreol, der går helt op til loftet, men med 150 mm "dyb" konstruktion bliver det jo kun 4 mm på 2500 mm lofthøjde, så det går nok at tvinge rundt .. Alternativt lave skiver af fladjern at lægge under ...

• Synes
roli
  • Laddar…
Staffans2000
Jeg har tænkt over det. Derfor har jeg bilat ud i bundpladen lidt ekstra.
Nu når firkantprofilen, som ikke skal forveksles med "kulturprofilen", er blevet trukket ned i kælderen, tænker jeg -herre jøsses, hvilken overdimensionering. Måske ville det være bedre at sætte langsiden mod muren i stedet?

To ståbjælker hvilende mod en ubehandlet murstensvæg, med et vindue i baggrunden og isoleringsmateriale ved siden af. Firkantsprofil i metal monteret i en kælder med en rusten overflade og delvis urenset indvendigt. Profilen er tæt på en ru, betonagtig væg.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Staffans2000
Sådan ja. Nu er det klaret!

I løbet af sommeren har væggen rettet sig op af sig selv. Sikkert på grund af tørrere vejr.

Fastgørelsen i loftet blev løst med nogle franskeskruer samt adskillige ankerskruer og hvad jeg havde hjemme. For yderligere at overarbejde konstruktionen svejsede jeg fast, med regler langsgående fladjern for yderligere plads til skruer.

Desværre gik sikringen efter fire sekunder, så det blev meget rodede fuger.

To metalbjælker monteret på cindersblokvæg, svejseudstyr på gulvet. Væg med to lodrette metalstolper fastgjort til betonblokke, omgivet af værktøj og en flaske på gulvet, del af renoveringsprojekt. Svejset metalkonstruktion fastgjort med skruer i loft med uldisolering ovenpå. Fugtige svejsesøm og lidt snavs på gulvplade.

Staffans

Senest redigeret:
  • Haha
Krux
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.