Staffans2000
Hejsan.

Min nybyggede kældervæg er ved at få besøg af fyldmasserne på ydersiden. De presser så meget, at lecablokkene er revnet og er på vej, om end i langsomt tempo, til at trykke muren ind.
Derfor tænker jeg at afstive den med firkantrør af stål.
Der findes både kold- og varmformede profiler. Hvad er forskellen?

Staffan

• Trist
tompaah7503
  • Laddar…
Rickard.
Koldformede slutformes koldt og bliver derfor mere præcise i form og dimension.

Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Hejsa.

Min nybyggede kældervæg er ved at få besøg af fyldmasserne på ydersiden. De trykker så meget, at lecablokkene er sprunget og er på vej, om end i et roligt tempo, til at presse muren indad.
Derfor tænker jeg at forstærke den med firkantrør af stål.
Der findes både kold- og varmformede profiler. Hvad er forskellen?

Staffan
Lidt underdimensioneret væg? God idé at forstærke. Er det muligt at erstatte fyldmasserne med lecakugler eller frigolit låg? Det er også en fremkommelig vej for at mindske problemerne.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
Takker alle tre..

Staffans2000
A Autodidak1 sagde:
Lidt fejldimensioneret væg? Godt at forstærke. Går det at bytte fyldmasse til leca-kugler eller frigolit låg? Det er også en farbar vej for at mindske problemerne.
Det er det, der er kruxet! Jeg kan ikke komme til at grave udenfor fundamentet.

• Wow
Autodidak1
  • Laddar…
Det er det, der er krux! Jeg kan ikke komme til at grave udenfor fundamentet.
Surt...

Staffans2000
A Autodidak1 sagde:
Lidt feltdimensioneret væg? Godt at forstærke. Kan fyldmaterialet udskiftes til lecakugler eller fyldmateriale af flamingo? Det er også en fremkommelig vej for at mindske problemerne.
Åbenlyst feltdimensioneret. Femogtyve centimeters Leca-blokke var tilsyneladende for svage.

Uppenbart veldimensioneret. Femogtyvecentimeters Lecablock var tilsyneladende for svagt.
Hvor meget armering satte du, væghøjde og længde uden støtte?

Interessant at vide, har lavet 3 kældre/sutterrænge med leca og det er blevet godt. Har brugt 20-30 cm leca afhængig af væglængden. Har brugt tips/tommelregler fra erfarne murere.

Staffans2000
Seks meter gange en og firs under jord.
Armering hvert andet lag.

Overskrift :rofl:

F
Hvorfor ikke bruge en åben profil i stedet? Et rør ruster indvendigt, hvis du ikke har til hensigt at varmforzinke eller noget sådant.

Man behøver ikke varmforzinke rør eller hulprofiler for at forhindre rust. For det første monteres, så vidt jeg forstår, profilen på væggens inderside, hvor det er tørrere. Lukker man profilen i begge ender med påsvejsede plader, så det bliver et lukket rum, ruster indersiden kun, så længe der er ilt og fugt tilbage inde i profilen; når det er opbrugt, stopper rustningen.

En forskel på varmt og koldformede profiler, der ikke er blevet nævnt, er at varmformede firkantprofiler har mindre radier på deres hjørner end koldformede. De er ligesom mere "firkantede", hvilket giver mere materiale, hvor det behøves.

Spontant tror jeg, at firkantprofil er for svag, de tåler ikke specielt meget bøjende kraft.
UPE er mere almindelig inden for ejendom, desuden lettere at montere mod væggen med kemankare og gevindstang.
https://brommastal.se/stal/upe-balk/

Hvordan skal du forstærke bjælken? Den har behov for en afsætning til den kraft, der presser mod den.

F
R roli sagde:
Man behøver ikke varmforzinke rør eller hulprofil for at forhindre rustdannelse. For det første så monteres hvad jeg forstår profilen på væggens inderside hvor det er tørrere. Lukker man profilen i begge ender med påsvejsede plader så at det bliver et lukket rum så ruster indersiden kun så længe som der findes ilt og fugt tilbage inde i profilen når det er slut så ophører rustdannelsen.

En forskel på varm og kold formede profiler som ikke har været taget op er at varmformede firkantprofiler har mindre radier på sine hjørner end koldformede. De er ligesom mere ”firkantede” hvilket giver mere materiale hvor det behøves.
Det er generelt så at man vælger en åben profil. Så behøver man ikke bøvle med at svejse gavle. Til gengæld så samler de vel mere skidt og støv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.