4,388 læst ·
29 svar
4k læst
29 svar
Jeg kan ikke få væggen ned med motorsaven - hjælp!
Nej med det blad kommer du til at skulle file på væggen resten af natten 
Stoore tænder skal det være isf, typisk dobbelt så store og spredt som på en fukssvans ungefär..
Stoore tænder skal det være isf, typisk dobbelt så store og spredt som på en fukssvans ungefär..
Jeg er skeptisk over for, at motorsaven ikke skal fungere.
Det ligner jo gran (eller fyrretræ?) og selvom det er tørt og tætgroet, burde en velpræpareret motorsav ikke have noget problem med at skære igennem.
Slib saven, et forslag er at få nogen til at slibe den med en maskine, og derefter kan du vedligeholdelsesslibe den selv.
Det er ok at bryne saven ved hver tankning og en grundigere slibning efter savning.
/ATW
Ps Jeg så, at du for nylig har slebet saven, men det kræver kun et søm, for at den bliver sløv Ds
PPs Man kan have behov for at slibe de der tapper mellem tænderne af og til, men med dem skal man være forsigtig, da saven bliver aggressiv, hvis man sliber for meget DDs
Det ligner jo gran (eller fyrretræ?) og selvom det er tørt og tætgroet, burde en velpræpareret motorsav ikke have noget problem med at skære igennem.
Slib saven, et forslag er at få nogen til at slibe den med en maskine, og derefter kan du vedligeholdelsesslibe den selv.
Det er ok at bryne saven ved hver tankning og en grundigere slibning efter savning.
/ATW
Ps Jeg så, at du for nylig har slebet saven, men det kræver kun et søm, for at den bliver sløv Ds
PPs Man kan have behov for at slibe de der tapper mellem tænderne af og til, men med dem skal man være forsigtig, da saven bliver aggressiv, hvis man sliber for meget DDs
Senest redigeret:
Jeg var måske for fejArneTW sagde:
Men i morgen er det mig, der tester med rundsaven og bajonetsaven med nyt blad. Håber, jeg får væggen ned!
Det fungerer med alle værktøjer, der er nævnt i denne tråd. Jeg synes dog, at det lyder som om FruFridell ikke håndterer disse værktøjer dagligt, og så er motorsaven det sidste man forsøger med. Det er meget let at komme til skade, når man saver på denne måde, hvis man er uvant.
Stiksav med langt blad, bajonetsav med det rette blad, rundsav fungerer alle godt og er relativt lette at bruge på en sikker måde.
Hvis FruFridell er vokset op i skoven og fælder fyr og gran, må hun undskylde og prøve igen med motorsaven.....
Det er jo alligevel den hurtigste måde.....
Stiksav med langt blad, bajonetsav med det rette blad, rundsav fungerer alle godt og er relativt lette at bruge på en sikker måde.
Hvis FruFridell er vokset op i skoven og fælder fyr og gran, må hun undskylde og prøve igen med motorsaven.....
Bosch har et par klinger til bajonetsav som fungerer fremragende til job lignende dette. De er kombineret træ- og metalklinger. Hvis du køber en ren træklinge og kører ind i en søm, så er den klinge ubrugelig...
Bare et tip.
Bare et tip.
Er du helt sikker på, at det ikke er en bærende væg, så kør med tigersaven.frufridell sagde:Skal tage ned nogle vægge i det nye hus. I aften sagde jeg til manden at tage ansvar for børnene, så jeg kunne tage afsted og begynde. Eftersom det er tømmer-/plankevægge, tænkte jeg, at det burde kunne fungere med motorsav....
Tjena hej hvor jeg tog fejl! Testede både med elsaven og den almindelige, det var som at køre sværdene i bjerge. Eller, ja næsten i hvert fald. En lille risp på en planke blev det. Indså straks, at dette ikke kommer til at fungere.
Hvad gør man?Tigersav?!
Kørte hjem igen og ledte gennem skuret og fandt noget, der hedder Milwaukee Sawzall og vejer bly! Nogen der tror, at den kan klare væggene? Har aldrig brugt tigersav før, nogle brugsanvisningstips ville være velkomne! Hvordan ved jeg forresten, at bladet er til træ?
Nogen der har en anden idé om hvordan jeg får ned væggene? Sig ikke koben bare for det har jeg prøvet, og dynamit vil jeg ikke prøve.
Et lille billede af den robuste væg vedhæftes!
Milwaukee er efter min mening den bedste sav, men du skal have nye og rigtige klinger. I dit tilfælde med kun den væg, så er det tilstrækkeligt med et par lavbudgetklinger.
En klemmende rundsav med rygende motor bør du undgå.
Beskær en planke ad gangen, cirka midt på, og riv den derefter bort med et kraftigt brækjern, hvis du har. Så tager du den næste og den næste og den næste og så en øl, når du er færdig
Gammeldags plankevægge er lidt besværlige nogle gange, men de kommer ned. Jeg har taget flere ned.
MathiasS sagde:Jeg synes dog, at det lyder som om FruFridell ikke håndterer disse værktøjer dagligt, og så er motorsaven det sidste, man prøver med. Det er meget nemt at komme til skade, når man saver på denne måde, hvis man er uerfaren.
Hvis FruFridell er opvokset i skoven med fældning af fyr og gran, må hun undskylde og tage nye tag med motorsaven.....Det er jo alligevel den hurtigste måde.....
Jo, jeg er faktisk opvokset i "skoven", dog håndterer jeg ikke motorsave mere end en gang om ugen....og da kun for "enklere" opgaver, såsom fældning/afkortning. Ville ikke på nogen måde kalde mig selv ekspert dog. Tigersav derimod har jeg aldrig brugt, rundsav kun på vandrette objekter.
....antar, at jeg var for feg helt enkelt.
Men nu vil jeg ringe den dyre butik i nabobyen og tjekke, om de har klinger!
Vendte tilbage sandsynligvis i aften med resultat...hvis jeg ikke har dummet mig noget frygteligt.
YES! Nu har der blevet tigersavet i vægge! Det var en fuldstændig fryd at sætte bladet i væggen. Som at skære smør med en varm kniv!
Kunne ikke holde mig til aftenen uden var bare nødt til at prøve efter at jeg havde været og købt nye blade, samt unbrakonøgler i tommer! Havde min 3-årige med, som ikke ligefrem værdsatte, da mor gik løs på væggene. I hvert fald ikke før hun opdagede, at man kunne lege tv i et af hullerne!
Som vanligt kære forum, TAK for alle tips og råd!
Lægger med et lille billedbevis, i aften forsvinder også resten!
Eneste forklaring jeg kan tænke mig til, at motorsaven ikke kunne klare væggen, var at du forsøgte at lave et hul langs med fibrene i stedet for på tværs af fibrene. Skal man kløve med motorsav, mener jeg at huske, at det kræver en anden type kæde.
Jeg testede begge varianter, og nu i bagklogskabens lys kan jeg vel konstatere, at jeg måske var lidt forsigtig. Havde jeg taget hårdere fat, så var det nok måske gået.... Reglarne derimod kunne ikke lide bajonetsaven, men motorsaven skar dem galant!joflopp sagde:
Klik her for at svare