Vi rev en væg i kælderen og da havde de forskellige rum forskellig tykkelse puds (afhængigt af at der gik vp-rør i det ene rum). Der er en forskel på ca. 1 cm som vi vil bygge på for at få det glat og kunne flise. Mit spørgsmål er, hvordan gør man? Hvordan pudser man på gammel puds? Huset er fra 1968, det er btongpuds som sidder fast.
Jeg er jo ikke ekspert, men jeg ville nok have lagt et lag puds C på den del, der skal bygges ud. Der er lidt risiko for, at der kommer revner i pudset, hvis pålægningen betyder, at pudslaget bliver for tykt. Normalt set sætter man pudsnet for at minimere den risiko, men med kun 1 cm at arbejde med, er det nok bedst at satse uden pudsnet. Glem ikke at vande/gennembløde det eksisterende underlag grundigt inden pudsning, så underlaget virkelig er gennemfugtet. Ellers bliver dit nye puds elendigt,
Tak for svar
Hvorfor er 1 cm for lidt til et pudsnet?
Mange på forummet nævner rødgrund, når de taler om at pudse på overflader. Er dette noget, der kan bruges i stedet for pudsnet, da jeg har på fornemmelsen, at rødgrund bruges for at få bedre hæfte mod underlaget?
Hvorfor er 1 cm for lidt til et pudsnet?
Mange på forummet nævner rødgrund, når de taler om at pudse på overflader. Er dette noget, der kan bruges i stedet for pudsnet, da jeg har på fornemmelsen, at rødgrund bruges for at få bedre hæfte mod underlaget?
Normalt lægger man ikke nettet direkte mod underlaget, men det må du nok gøre, hvis du kun har 1 cm, ellers kan det jo stikke ud eller efterlade rustpletter, hvis det er fugtigt. Rødgrund er nok ingen god idé, da får du antagelig risiko for pudsafskalning mod det gamle underlag, som sandsynligvis har lavere holdbarhed end rødgrunden. Man skal vist aldrig pudse sådan, at mørtlen i et ydre lag har højere holdbarhed end et indre lag, for så kan pudsafskalning opstå, fordi materialerne bevæger sig forkert (eller noget i den retning).
Klik her for at svare