Ville bare høre, hvad I tænker om dette. Vi har et hus fra 1930'erne, som vi er ved at restaurere. Nu er vi i gang med kældervinduerne. Vi har fjernet et gammelt dårligt kældervindue. Jeg har selv savet nyt træ, som jeg har lavet en ramme af. Trærammen er præcist tilpasset åbningen. Åbningen er muret med sten og grus blandet i mørtlen. I åbningens overkant er der en træbjælke, som hører til husets syld. Mit spørgsmål handler om nederkanten af denne åbning. Jeg har børstet løst gammelt mørtel og sand væk i nederkanten, og nu er der en lille fordybning der på ca. 1-3 cm. Fordybningen varierer, fordi der er indmuret småsten og grus i den gamle mørtel. Når jeg nu skal sætte min tilpassede ramme ind, bliver der jo en ret stor sprække i nederkanten. Det kommer jo til at trække kold luft der. Hvordan skal jeg gøre for at tætne denne sprække? Skal jeg blande en eller anden type mørtel og smøre det i? og i så fald hvilken type mørtel? Vi har hampfibre, som vi har tænkt os at isolere væggene med. Kunne jeg lægge noget af det i sprækken? Men der er jo ret stor risiko for, at der på et tidspunkt kommer fugt ind, så det er vel ikke så godt at fylde det op med et organisk materiale? Ellers tænkte jeg på hamp eller lin, men som sagt er jeg tvivlende over for det. Mørtlen i sig selv har jo en vis fugtighed i sig, så derfor bør jeg vel måske undgå lin og hamp? Hvordan ville I have gjort det? Har I nogle råd at give? Jeg modtager gerne lidt råd om det.
Klik her for at svare