Fik en lille overvejelse, mens jeg stod og skovlede savsmuld ud fra et mellemlag. Som det ser ud nu, ligger savsmulden helt ind mod murstokken. Jeg skal erstatte en del af bjælkelaget og lægge ny isolering, en slags økofiber eller hamp. Det, jeg overvejede, er, at man ikke skal have noget brændbart indenfor 210 mm eller lignende fra røgkanalen, men hvis man i stedet for isolering bruger lecakugler nærmest murstokken, burde man jo eliminere risikoen for, at isoleringen antændes.
Eller er det en helt tosset idé at bruge leca omkring 30 cm rundt om murstokken??

Det skal være brandklassificeret isolering. Stenuld er nok det rette for dig. Et spørgsmål, hvorfor fjerner du savsmuldet? Omkring skorstenen skal det jo væk, men i hele mellem bjælkelaget?

Träig snickare sagde:
Et spørgsmål, hvorfor fjerner du savsmuldet? Rundt om skorstenen skal det jo væk, men i hele bjælkelaget?
Engang i tiden har der været en væg under ca 2m fra ydervæggen, stokkene i bjælkelaget gik til den væg men ikke ud til ydervæggen, nogen fik den idé at fjerne væggen og skarve stokkene med planker ud til ydervæggen, derefter sømmede man et solidt trægulv med 5cm tykke planker med 7" søm, tre pr. bjælke og planke hvoraf en skråt i noten, derudover sad der solide stifter mellem plankerne. Jeg har altid syntes, at gulvet har været svajende i det rum, så jeg fik idéen en dag at løfte plankerne og tjekke samt skrotte et lager eller kvistkammer eller hvad det nu hedder.
Så nu skal jeg udskifte/forstærke med krydssømmet 45x220 mellem stokkene, der ligger tilbage, derfor har jeg øset savsmuldet ud samt lerpuds og et gammelt loft af ler, som jeg fandt i bunden. Har desuden haft problemer med mus i det rum længe og fandt mange reder og endnu mere lort i savsmuldet.
Ps Gulvet klarede sig ikke, plankerne revnede, da jeg forsøgte at lirke dem op, lidt synd for de var mellem 20-40cm brede og op til 5m lange.

Okay. Held og lykke.

Tak, jeg tror jeg kan have brug for det, nærigheden bedrager visdommen, og jeg forsøger selv....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.