Hej alle som har bygget med Sävsjö Trähus.

Jeg har lige godkendt tilbuddet og skrevet under på købsaftalerne. Det føles godt med en sælger, der virker både meget kyndig og pålidelig, jeg håber bare, det fortsætter sådan.

Et spørgsmål til jer: Indervæggene er yderst med en tynd gipsplade, derefter råspont og derefter tomt...
Synes I, at det er nok, eller anbefaler I enten en tykkere gipsplade eller isolering inde i væggen, eller begge dele?

Jeg vil have det stille mellem rummene og vil absolut ikke have et lydt hus.

Tak for svar
 
Jeg troede, at Sävsjö altid havde isolering i indervæggene.
Det kan ikke koste mange kroner at tilføje, bed om en pris.
Alternativt, tjek med entreprenøren, hvad det koster, hvis de står for isolering og arbejde, det kan måske blive billigere end at tage materialer fra Sävsjö.
 
Hvis du har råsponterede vægge, har du en stabil vægkonstruktion.
Gipsen udenpå er til brandhærdigheden. Så den behøver ikke være tykkere.
Derimod skal du absolut vælge isolering i væggen, så du får et stille hus.

titanium
 
Det er ikke standard med isolering i væggene på Sävsjös huse.
Det koster os ca. 15.000 kroner ekstra.
Entreprenøren er Sävsjö selv, det er dem der bygger væggene sammen og leverer dem.

Sælgeren hos Sävsjö hævder, at det absolut ikke er nødvendigt med isolering for lydnivåets skyld, de er markedets mest stille træhuse, selv uden isolering i væggene, siger de.

Hvad skal jeg gøre?

Hver side af væggen består af 9 mm gips og 16 mm råspont.
 
For at kunne bestemme jer, må I næsten høre det i virkeligheden. Gå ind i et visningshus og bank på væggene, smæk dørene så hårdt I kan og lyt. Tag en ghettoblaster med og spil baslyd, lad vandhaner løbe, skyl ud i toiletter og lyt på den anden side af væggen.

/ama
 
Totte_S
Jeg er principielt enig med ama om, at det bedste er nok, hvis I kan "lytte til væggene".
Vi har indervægge, der udelukkende består af 2*15mm råspont, altså hverken gips eller isolering, men de er 240 mm tykke inkl. råsponten på grund af skydedøre. Vi oplever ikke, at det lyder særlig meget gennem disse vægge, især ikke da vi har gamle tunge døre, der hjælper med at holde lyden ude, når de er lukkede. Er I sådanne, der tror, at I bliver generet af evt. lyd gennem væggene, må I overveje, om I skal tage chancen, eller om I vil smide de 15000, det ser ud til at handle om, det bliver vel en 50'er ekstra om måneden i rente ;)
Måske findes der en anden installation, som I hellere vil have i huset i stedet, fx centralstøvsuger eller sauna eller så ...
 
Selvfølgelig ville jeg satse på isolering i væggene, bagefter er det lidt svært at fikse det til. Vi stod også i valget og kvalet om vi skulle have det men vi valgte at have isolering.

PS. Vi har også bygget med Sävsjö.
 
Med isolering i væggene slipper man guitarre-etui-lyd når nogen slår i væggen.

Det bliver en mere stum *foopph* i stedet for *bommmmmmmmm*

Hvad angår de faktiske lyddæmpende egenskaber tør jeg ikke sige noget. Det er mindst lige så vigtigt, at det er tæt mellem gulv-væg og loft-væg.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.