Turen er kommet til at fixe den utætte altan... Altanen er "indbygget" under tag og fungerer også som tag til soveværelset i etagen nedenunder.
Lige nu er taget i soveværelset under altanen isoleret indvendigt med 75 mm flamingo + 45 mm luftspalte inden gipsplader (13 mm). Målet er først og fremmest nu at få altanens vandtætte lag udskiftet og en fungerende konstruktion for vandafledning, noget de fatalt fejlede med i 1977, da huset blev bygget... Der er tydelige indikationer på, at vand trænger ind i ydervæggen i soveværelset, og jeg kan nu konstatere efter nogle dage med bilmaskinen, at det kommer fra altanen.
Det er betonbjælkelag, og efter lidt bilarbejde mærkede jeg, at altanen var støbt med 70 mm beton oven på tagpap. Jeg har nu fjernet den støbte plade og kæmper med den gamle tagpap og kold asfalt...
Eftersom jeg nu har konstateret, at jeg har 70 mm "dybde" på altanen, vil jeg også kunne få isolering udvendigt og kan så fjerne det i soveværelset og dermed hæve taget med over 13 cm!
Så, med hældning indregnet har jeg ca. 40 mm til rådighed til isolering... Med polyuretan baseret isolering burde det række mere end vel. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gå til værks for at få det til at fungere...
Der skal så blive klinker på altanen som overflade.
Hvordan gør jeg så for at få til isolering+vandtæt lag+fald?