Hej

Jeg er ved at færdiggøre fundamentet til et nogenlunde opvarmet udestue. Udestuen vil have en eller alternativt to bærende søjler. Udestuens glasvæg, hvor søjlerne skal være, er en af husets to bærende ydervægge.

Lidt enkel vægtmatematik i korte træk:
Spændvidden på huset er 12 meter, og hvis man regner tagudhæng med, så er det 13m / 2 (to langsider på huset) som væggen bærer, tegltag, snezone 3.
Glasvæggen er næsten 10 meter lang, så man kan sige, at det er 75 (7,5m bred * 10m lang) kvadrat tag, som væggen bærer op.

Jeg tænker, at med snezone 3 skal væggen kunne bære 300 kg per kvadratmeter (det bliver så, og? 3kN/m2). Sneen kan da veje 300 x 75 m2 tag, 22500kg. Tegl, lad os sige 50 kg / m2, ca. 4000 kg.
Lad os sige 27 ton for hele taget med tagspær og alt. Delt på to vægge (den anden har ikke noget med udestuen at gøre), 13,5 ton hver.
Denne væg vil få tre (alternativt 4) bærende punkter, en i hver ende og en i midten af glaspartierne. Den i midten vil da tage ca. halvdelen af al last over udestuen, totalt ca. 7 ton.

At overveje:

Jeg kommer til at støbe dette fundament i næste uge forhåbentlig, og jeg undrer mig over, om der overhovedet er nogen grund til at have isolering under disse søjler, eller om den bare vil deformeres unødigt meget.

Jeg forestiller mig en isolering af typen XPS300 som f.eks. byggmax sælger, den klarer 30 ton/m2. Kortvarig belastning, mindes jeg. Belastningen her er meget koncentreret. Nok fordeler betonen presset en smule, men stadigvæk. Alternativt kører vi med to søjler, hvilket jeg ellers helst vil undgå, da en simpelthen er mere elegant end to. Dog føles to søjler mere stabile end en, selvom konstruktøren har regnet ud, at en er nok. Jeg ved ikke, hvad der er mest fornuftigt.

Det skal ikke være 25 grader varmt om vinteren, der er gulvvarme og isolerede glas. Der vil altid være plusgrader, men det vil sandsynligvis blive ret køligt om vinteren, så det er et sted, hvor man KAN sjuske lidt med isoleringen, hvis man er nødt til det.

Konkrete spørgsmål:
1) Er det berettiget at isolere under en søjle, eller vil isoleringen blot deformere og føre til grimme sætninger ret hurtigt?

2) En eller to søjler, hvordan ville du gøre?

Konstruktøren har givet mig følgende to muligheder med hensyn til søjler:

Alternativ 1: (1 søjle)
langsgående bjælke 140 x 495

140x140-søjler i enderne
140x315 i midten

Alternativ 2: (2 søjler)

langsgående bjælke 140 x 315 (tyndere)

140x140-søjler i enderne

to søjler imellem på 140x180 efter en hver tredjedel af afstanden.
 
Senest redigeret:
Mikael_L
tobbew sagde:
Sig 27 ton for hele taget med tagspær og alt. Delt på to vægge, 13,5 ton hver.
Denne væg vil få tre (alternativt 4) bærende punkter, en i hver ende og en i midten af glaspartierne. Den i midten vil så tage en tredjedel af al lasten, totalt ca. 4,5 ton.
Tja, jeg begynder med en lille korrektion.
Hvis der er tre søjler, hvoraf to i enderne, med udstrakt last, så vil den i midten tage halvdelen af lasten, næsten 80kN, og de ydre søjler deler den resterende halvdel af lasten.


Men så ser jeg ikke rigtig, hvad spørgsmålet var, hvis der nu var et ...?
 
Senest redigeret:
Ja, så måske det bliver ja...

Spørgsmålet er ifølge overskriften, skal jeg stoppe ind isolering under, eller tilføjer jeg bare et unødigt svagt led i kæden?
Vil det overhovedet holde?
 
Mikael_L
Sent svar, måske for sent.

Men man plejer at forstærke pladen lokalt der, hvor søjlen går ned. Lidt tykkere beton + armering. Dette for at pladen skal klare belastningen + at sprede kræfterne bedre.
Så sætter man som regel stærkere isolering under denne del.
Som du skriver f.eks. 300-isolering.
 
Tak Mikael, men dette er støbt for et halvt år siden nu. :)

Jeg kan faktisk ikke huske præcis, hvordan det blev, jeg ved, at jeg lavede en ordentlig sokkel og på nogens råd gjorde en slags solfanger af armering for at klare træk bedre, under søjlerne. Og isolering blev der, typisk 300kpa eller noget lignende.

Tror det blev godt. Søjlerne står lige nu og holder taget med al sne, indtil videre har intet flyttet sig. :)

Tak for hjælpen!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.