Er i tvivl om, hvad der er "bedst", når det kommer til at isolere en plade på jord. Der skal være gulvvarme på hele stueetagen. Jeg har set, at husleverandører har forskellige tykkelser, når det gælder isolering, nogle 200 andre 300, hvor stor er forskellen tænker da på isoleringsevnen. Følger den tykkelsen?
Taknemmelig for gode råd!
Taknemmelig for gode råd!
Isoleringsevnen følger tykkelsen proportionalt, hvilket materiale der anvendes har mindre betydning netop på det punkt. Det er andre faktorer, der afgør materialevalget.
Men så om det er økonomisk forsvarligt at køre med 300 i stedet for 200 kan man regne længe på, men helt klart er det, at 300 er bedre.
Men så om det er økonomisk forsvarligt at køre med 300 i stedet for 200 kan man regne længe på, men helt klart er det, at 300 er bedre.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
det er næsten ingen, der bygger med kun 200 længere, alle jeg har set har valgt 300
Så hvis man tænker på at sælge på et tidspunkt i fremtiden, så tror jeg ikke, det ser så særlig godt ud med 200 i specifikationen...
edit, ts er jo fra Västergötland, mine observationer gælder Øst- og Västergötland.
Så hvis man tænker på at sælge på et tidspunkt i fremtiden, så tror jeg ikke, det ser så særlig godt ud med 200 i specifikationen...
edit, ts er jo fra Västergötland, mine observationer gælder Øst- og Västergötland.
Isolering under plade på jord er min. 300 mm i Syd- og Mellemsverige. Rigtigt langt nordpå med dyb frost kan endda 400 mm være forsvarligt plus randisolering 1 meter ud fra huset. Konstruktionen i øvrigt dvs. hvis man ikke har isolerede elementer i kanten kan afgøre, hvordan man "bør" gøre i øvrigt for at undgå frosthævning, varmetab og kold randzone inde. De lærde (forskerne) mener, at min. 250 mm, andre 270 mm, gælder for både plade på jord og isolering i torpargrund for ikke at skabe kondens/ varmeafgivelse til underliggende jord ved brug af gulvvarme, uanset om det er el- eller vandbåren gulvvarme.
Klik her for at svare