Hej!

Jeg overvejer at efterisolere huset, da vil væggen skyde ud fra den underliggende kældervæg med xx cm. Min overvejelse er, om man kan isolere væggen nedenunder og hvordan man gør det. Jeg vil stadig have betonvæg. Min væg består i dag af betonhulsten, og hvad jeg ved, så isolerer det dårligere end fx leca.

Er der nogen, der har en god løsning?

Guran 1

Hej!

Jeg gjorde præcis det samme for 1,5 år siden. Iskold kælder med mur af betonhuldæk. Jeg købte et system fra Beijer Fasad i Ulvsunda, Sundolitt spontet flamingo + Optiroc Serpo EF260 fibertyndpuds der armeres med glasfibernet og males med en speciel maling. Jeg er meget tilfreds med resultatet, flot og fint og klart varmere kælder. Pudsningen er dog tynd (omkring 5mm!) og man kan beskadige den. På den anden side er den meget let at reparere.

Jeg har 8-9 sække tyndpuds tilbage, hvis nogen er interesseret....

Björn

Hej!

Interessant tråd, har haft lignende tanker!

Hvis man kun isolerer væggen over jorden og lidt under jordoverfladen, hvor meget effekt kan det tænkes at have? Får man nogen andre mærkelige konsekvenser af, at den ene halvdel af væggen er varmere end den anden?

Og hvordan gør man omkring kældervinduerne med sådanne færdige elementer egentlig?

Mvh Andreas

To af mine kældervægge er uisolerede under jorden, og jeg har ikke bemærket nogen mærkelige konsekvenser af det endnu, efter to vintre. Hvor meget effekt man får ved kun at isolere over jorden afhænger nok af, hvor meget af fundamentet der er over jorden. I mit tilfælde er så meget som 120-140 cm over jorden, og det har bestemt gjort en forskel at isolere over jorden der. Jorden i sig selv giver jo også en vis isolering mod den værste kulde.

Rundt om kældervinduerne skal man først skære flamingoen til, man skal give lidt ekstra plads til det tynde puds, så man ikke "bygger ind" vinduerne for meget, og sikre at der er plads til vinduesbeslag (som man nok skal skifte, da isoleringen bygger på). Der findes så specielle beskyttelseslister til kanterne, som man sætter i pudsen. (Sådanne lister bruger man også på husfundamentets hjørner.)

Björn

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.