Husejer
· Värmland, numera Örebro län
· 14 indlæg
Hej!
Vi har for nylig købt et hus, hvor nogen har bygget et udestue på en ældre terrasseplade af beton – godt 100 cm over jorden. Jeg har tænkt mig at isolere udestuen, så den kan bruges på flere årstider end kun om sommeren. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre med isoleringen af gulvet. Da taget er skrånende og lofthøjden er temmelig beskeden, er det ingen idé at isolere direkte under trægulvet. Med andre ord bør jeg isolere selve betonpladen nedenunder. For at gøre dette har jeg som så mange andre tænkt mig at anvende isoleringsplader af celleplast. Dog, da jeg aldrig har gjort dette før, har jeg nogle spørgsmål.
1. Har jeg brug for nogen form for dampspærre, enten mellem celleplasten og betonen eller mellem celleplasten og jorden?
2. Hvad bør jeg hensigtsmæssigt fastgøre celleplasten med? En bekendt lavede en lignende isoleringsløsning og sektionerede da med lægter imellem, hvor han satte celleplasten og skruede så pladerne fra siden. Hele hans konstruktion var dog i træ.
Tak på forhånd!
Vi har for nylig købt et hus, hvor nogen har bygget et udestue på en ældre terrasseplade af beton – godt 100 cm over jorden. Jeg har tænkt mig at isolere udestuen, så den kan bruges på flere årstider end kun om sommeren. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre med isoleringen af gulvet. Da taget er skrånende og lofthøjden er temmelig beskeden, er det ingen idé at isolere direkte under trægulvet. Med andre ord bør jeg isolere selve betonpladen nedenunder. For at gøre dette har jeg som så mange andre tænkt mig at anvende isoleringsplader af celleplast. Dog, da jeg aldrig har gjort dette før, har jeg nogle spørgsmål.
1. Har jeg brug for nogen form for dampspærre, enten mellem celleplasten og betonen eller mellem celleplasten og jorden?
2. Hvad bør jeg hensigtsmæssigt fastgøre celleplasten med? En bekendt lavede en lignende isoleringsløsning og sektionerede da med lægter imellem, hvor han satte celleplasten og skruede så pladerne fra siden. Hele hans konstruktion var dog i træ.
Tak på forhånd!
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
1. Normalt set bruger man et kapillarbrydende lag på jorden, og celleplast som isolering end betonen, så intet andet end detsolvebring sagde:
Hej!
Vi har nyligt købt et hus, hvor nogen har bygget udestue på en ældre terrasseplade af beton – godt 100 cm over jord. Jeg har tænkt mig at isolere udestuen, så det kan bruges flere årstider end kun om sommeren. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre med isoleringen af gulvet. Da taget er skrånende og loftshøjden ret begrænset, giver det ingen mening at isolere direkte under brædderne. Med andre ord bør jeg isolere selve betonpladen nedefra. For at gøre dette har jeg, ligesom mange andre, tænkt mig at bruge isoleringsplader af celleplast. Dog, da jeg aldrig har gjort noget lignende før, har jeg nogle spørgsmål.
1. Behøver jeg have nogen form for fugtspærre, enten mellem celleplasten og betonen eller mellem celleplasten og jorden?
2. Hvad bør jeg med fordel fæstne celleplasten med? En bekendt lavede en lignende isoleringsløsning og sektionerede da med lægter mellem hvilke han satte celleplasten og skruede pladerne fra siden. Hele hans konstruktion var dog i træ.
Tak på forhånd!
https://www.byggahus.se/bygga/borja-ordentlig-dranering
Bliver lidt usikker når du siger "100 cm over jord" - er der luft under betonen behøver du naturligvis ingen grus, så kan du jo isolere ovenpå betonpladen. Fjerner du den gamle og støber ny (du sagde at lofthøjden ellers måske ville blive lav) så burde den også blive over jord, og dermed burde sådanne problemer ikke opstå?
2. Her er jeg også usikker. Normalt lægger man jo celleplasten på det kapillarbrydende lag (singel). Bygger du i "luften" så må du jo antageligt snedkerere en form til betonen og støbe i.
Men støber du "i luften" så bør det jo være bedre at isolere på oversiden kan jeg mene? Altså støb et betonbjælkedæk, hvis du ikke vil have træ af nogen grund, og derefter isolerer du på toppen med f.eks. celleplast mellem lægter som du så kan montere gulvet i:

Ref: Træguiden - mellem bjælkedæk
Den konstruktion skal ikke anvendes hvis betonen har jordkontakt dog da træet vil suge fugt...
Husejer
· 14 indlæg
Jeg tror vi taler forbi hinanden lidt her. Dvs jeg skal ikke bygge nogen ny konstruktion – ikke støbe noget som helst. Udestuen findes allerede – ligeså betonpladen da udestuen som er, er bygget ovenpå en gammel terrasseplade. Denne er dog ikke jordbygget men er ca en meter over jord. I og med at udestuens lofthøjde er lav kan jeg ikke isolere pladen ovenfra men må gøre dette nedefra. Da er spørgsmålet hvordan jeg udfører denne isolering, sandsynligvis primært med cellplast, på bedste vis.klaskarlsson sagde:
1. Normalt set bruger man jo kapillærbrydende lag på jorden, og cellplast som isolering så beton, så intet mere end det
[link]
Bliver lidt usikker når du siger "100 cm over jord" - er det luft under betonen behøver du naturligvis intet grus, da kan du jo isolere ovenpå betonpladen. Tager du den gamle væk og støber ny (du sagde at loftshøjden ellers måske ville blive lav) så burde den også blive over jord, og dermed burde ingen sådanne problemer opstå?
2. Her er jeg også usikker. Normalt lægger man jo cellplast på det kapillærbrydende lag (singel). Bygger du i "luften" så skal du antageligvis snedkerere sammen en form til betonen og støbe i.
Men støber du "i luften" så bør det jo være bedre at isolere på oversiden kan jeg synes? Dvs støb et betondæk, hvis du ikke vil have træ af en eller anden grund, og så isolerer du ovenpå med eks. cellplast mellem reglar som du så kan montere gulvet i:
[billede]
Ref: Træguiden - mellemdæk
Den konstruktionen skal ikke bruge s hvis betonen har jordkontakt dog da træet kommer suge op fugt...
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Ah...du vil beholde pladen, men isolere nedefra, og du kan også komme til derunder?solvebring sagde:
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden her. Altså jeg skal ikke bygge nogen ny konstruktion – ikke støbe noget som helst. Udestuen findes allerede – ligeså betonpladen da udestuen som er, er bygget oven på en gammel terrasseplade. Denne er dog ikke jordbygget men er ca. en meter over jord. Eftersom udestuens loftshøjde er lav kan jeg ikke isolere pladen ovenfra men må gøre det nedefra. Så er spørgsmålet, hvordan jeg udfører denne isolering, sandsynligvis først og fremmest med celleplast, på bedste måde.
Så er jeg med.
Det enkleste ville vel være da at lime celleplastplader under pladen simpelthen?
Husejer
· 14 indlæg
Ja, præcis.klaskarlsson sagde:
Okay, tror du lim holder/svarer sig over tid?
Cellplast er jo ret porøs og står sig dårligt mod kemikalier, så PL400 ville måske være lidt for meget, men eventuelt PL200 eller tilsvarende ...?
Nogen anden, der har prøvet sådan en metode? Råd ud fra erfaringer modtages taknemmeligt!
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg tænker mig, at PL200 burde fungere fint, hvis det ikke er udsat for direkte vand.solvebring sagde:
Selv har jeg isoleret nedefra med cellplast, men da mod træ, så jeg skruede med skiver...tænker at det bliver meget besværligt med beton dog.
Husejer
· 14 indlæg
Jeg har set/hørt de der spydplug nævnes ved andre lejligheder, men ved ikke overhovedet, hvad de er for noget. Har forsøgt at google, men finder femtielv varianter og forslag. Hvordan fungerer de for resten - skal de limes i betonen med nedadhængende spyd/kroge, som man fastgør celleplasten på?L Lutte sagde:
Måske er det lidt svært for os som lægmænd, men alle professionelle forhandlere skal kunne få fat i sådan nogle.solvebring sagde:
https://www.essve.com/sv/produkter/...lerhallare/isolerhallare/essve-isolerhallare/
Du presser pladen fast med hånden, og så borer du bare lige igennem pladen og op i betonen. Når du har nået den rigtige dybde, presser du bare pluggen ind, og så slår du plasthammeren ind, så den fæstner fast.
Jeg ville nok sætte 4 styk plug pr. plade, hvis de er 60x120, og 5 styk, dvs. en i midten også på større plader.
Anden omgang kan du som sagt lime med skum, gerne lavt-udvidende. Nogle klik skum, så op med pladen, og så gør det jo ikke noget med mekanisk fastgørelse også. Enten med isolersøm ind i første omgang eller med 1 styk isoleringsholder, som sættes midt i pladen og op i betonen.
Husejer
· 14 indlæg
Okay! Perfekt, mange tak! =)L Lutte sagde:Måske er det lidt svært for os som lægmænd, men alle professionelle handlende skal kunne klare sådan noget.
[link]
Du trykker pladen fast med hånden og borer derefter lige igennem pladen og op i betonen. Når du har nået den rette dybde, trykker du bare pluggen ind og slår derefter plastspiggen ind, så den nipper fast.
Jeg ville nok sætte 4 stykker plugg per plade, hvis de er 60x120, og 5 stykker, dvs. en i midten også på større plader.
Andet lag kan du som sagt lime med fugeskum, gerne lavt udvidende. Nogle klik skum derefter op med pladen, og så skader det jo ikke med mekanisk fastgørelse også. Enten med isolerspik ind i første lag eller med 1 styk isolerholder, der sættes midt i pladen og op i betonen.
Klik her for at svare