Er i gang med at anskaffe et batteri som supplement til mit solcelleanlæg. Har dog ikke plads indendørs og vil derfor placere det udendørs.

Har haft en elektriker her for at tjekke, at alt andet er i orden, men han havde ingen idéer om kassen.

Batteriet kommer til at stå på en altan mod ydervæggen. Batteriet er ca. 60 x 30 x 120 cm (B x D x H). Det vejer ca. 170 kg.

Er der nogen, der kan komme med nogle tips og råd om, hvor stor kassen skal være, hvilken type isolering, flamingo eller almindelige vægisoleringsplader? Mængde luft mellem batteri og isolering. Antar, at batteriet også skal hæves lidt fra altanen, så det kan isoleres under. En eller anden form for ben, eller måske beslag til at fastgøre på væggen. Dog et meget tungt batteri. Måske man også skal montere frostvagten under?

Er ventilation nødvendig?

Jeg har også spurgt leverandøren, men de virker ikke så vant til denne løsning.

Taknemmelig for hvilken som helst information.

/ Håkan

Det afhænger jo selvfølgelig af en række forskellige faktorer.

Hvor bor du?
Hvor godt isoleret er ydervæggen?
Har I altid varmt indendørs, eller er det koldt i perioder?
Hvor meget varme producerer batteriet som mindst og mest?
Hvad står der i brugsanvisningerne (som skal følges)?

Hvis ingen varme produceres af batteriet kan man jo isolere så meget man vil, det vil stadig blive udendørstemperatur før eller siden. Medmindre væggen lækker tilstrækkelig varme igennem da...

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hej!

Du vil have brug for en frostvagt, du vil jo gerne have batteriet 10+ helst 15, ellers mister du ydeevne og levetid.

Havde jeg valgt, ville jeg ikke have frostvagten under, det bliver besværligt at skifte, hvis det skulle blive nødvendigt, når batteriet er tungt og klodset.

Jeg ville absolut have forberedt ventilationen, det skal jo ikke blive for varmt heller :)

Jeg bor i Stockholms län (Värmdö) og det er et permanent hus bygget i 2008, som altid er opvarmet. Rimelig godt isoleret ydervæg, ca. 25 cm isolering. Hvis der kommer meget sne, plejer den i hvert fald ikke at smelte nærmest væggen, så jeg tror ikke husets lækage er så meget at regne med. Nok bedst at dimensionere efter at det slet ikke lækker.

At jeg skal have en frostvagt er givet, det var mest placeringen af den jeg spekulerede over, den skal vel i hvert fald være langt nede, eller spiller det ikke så stor rolle i et så begrænset rum?

H haeh sagde:
Jeg bor i Stockholms län (Värmdö) og det er et permanent hus bygget i 2008, som altid er opvarmet. Ganske velisoleret ydervæg, ca. 25 cm isolering. Hvis der kommer meget sne, plejer den i hvert fald ikke at smelte nærmest væggen, så jeg tror at husets lækage ikke er så meget at regne med. Nok bedst at dimensionere efter at det ikke lækker overhovedet.

At jeg skal have en frostvagt er givet, det var mest placeringen af den jeg funderede over, den skal vel i hvert fald være langt nede, eller spiller det ikke så stor en rolle i et så pass begrænset rum?
Svært at sige, hvor meget det spiller ind, bedst er jo at have den lavt.

En ting, du måske støder på, er at batteriet kræver ret store rum i alle retninger ifølge sin manual. Hvilket er relevant i meget varme lande, men næppe i Sverige. Din kasse vil mao bryde med de installationskrav, batteriproducenten egentlig stiller.

Tænk på at frostvogteren kan have egne afstandskrav, som kan volde problemer.

Byggede du kassen? Gik det godt, hvad valgte du?
Overvejer den samme løsning.

J
Byg taget med rygning. Sæt en glødepære under. Formentlig rækker en til at holde frosten væk. Hvis det er nødvendigt, har du plads til at indsætte flere holdere. På en båd plejer det at være nok med en glødepære for at holde motorrummet over nul. Motorrum er ikke særlig godt isolerede. Obs, glødepære, ikke LED eller andet.

Men! Du skal planlægge at kunne ventilere varmen ud også, igen vil rygningen være god til en ventil og en ventilator.

Jeg antager, at vi ikke taler om brintproducerende batterikemi, men hvis du gør det, så tænk også på det. Eller, find ud af om ventilation kræves for dit batteri.

TomtenHusson TomtenHusson sagde:
Byggde du kassen? Gik det godt, hvad valgte du?
Overvejer den samme løsning.
Gjorde først en bund af formkrydsfiner fyldt med frigolit som batteriet blev placeret på. Når installationen var færdig, byggede jeg vægge af krydsfiner beklædt med panel af samme type som huset for at blende lidt ind. Taget er også krydsfiner med bølgeplast ovenpå. Taget har hængsler, så man kan åbne det en smule i de varme sommermåneder. Kassen er beklædt med frigolit på indersiden og har også en frostvagt i bunden (kan dog ikke ses på billederne). OBS! Sørg for, at elektrikeren installerer vægudtag til frostvogteren. Frostvogteren brugte ca. 70 kWh sidste vinter (okt-apr). Da har jeg styring på den, så den varmer ekstra (op til 12 grader) omkring det tidspunkt, hvor CheckWatt laver sine tester for at de ikke skal mislykkes. Det har fungeret godt for mig. Batteriinstallation placeret udenfor på træterrasse ved siden af en grå facade med en tilsluttet enhed på væggen og et rødt fundament. Udendørs batterikasse bygget af plywood med korrugeret plasttag og vægge, passer til husets facade. Placering for frostvagt, ikke synlig på billedet. Grå trækasse med hvidt bølgeplasttag, bygget til isolering af batteri, står på terrasse ved siden af husvæg og dør.

• Synes
Jonas.hamidi og 1 anden
  • Laddar…
Flot byggeri. Er i gang med at lave min egen. Har du haft en termostat for at regulere varmen, eller har frostvakten klaret det helt for dig?

Føler du, at isoleringen var tilstrækkelig, eller ville du have gjort anderledes, hvis du havde gjort det igen? Undrer mig, da jeg skal lave med 45x70 vægge og isolering.

J Jonas.hamidi sagde:
Flot byggeri. Jeg er ved at lave en egen. Har du haft en termostat til at regulere varmen, eller har frostvakten håndteret det helt for dig?

Føler du, at isoleringen var tilstrækkelig, eller ville du have gjort det anderledes, hvis du gjorde det igen? Undrer mig da jeg skal lave med 45x70 vægge og isolering.
Jeg er lidt af en "smart home" nørd, så jeg har egne termometre i kassen og styrer så til/fra på frostvakten baseret på dem. Frostvaktens termostat står på max varme, så slår jeg bare til/fra stikket den sidder i. Jeg havde lidt pladsmangel. Havde jeg haft lidt mere plads, ville jeg nok have lavet ordentlige vægge og brugt rigtig isolering i stedet for flamingo, men det har trods alt fungeret godt alligevel.

Fed. Er selv en nørd i emnet. Kommer til at køre en Shelly med 2 porte for at styre en frostvagt og en ventilator til sommeren.

Overvejer et lignende projekt, men det ser ud til, at der er masser af batterier med indbygget varme, så hvorfor besvære sig med egen frostsikring?

H Helthundra sagde:
Overvejer et lignende byggeri, men det ser ud til, at der er masser af batterier med indbygget varme, så hvorfor bøvle med egen frostvagt?
Absolut, jeg er enig. Havde jeg købt batteri i dag, havde jeg nok købt Homevolt eller lignende, men disse fandtes ikke, da jeg bestilte mit desværre.

Har fået en del forespørgsler på min batterikasse med flere billeder og hvor godt den fungerer, så her kommer lidt flere billeder af konstruktionen nu hvor den er helt klar.

Tætning mod væggen har jeg lavet ved at save stykker til, der passer mellem facadebrædderne, og så sidder der en overflap over samlingen. Det har fungeret tilstrækkeligt for mig.

Taget er fastgjort med hængsler og kan løftes op nogle centimeter om sommeren for at få ventilation.
Indersiden af kassen er beklædt med flamingo 2 x 7 cm plader.

Hele fronten kan fjernes ved hjælp af excentriske kroge. Lignende konstruktion er der for begge sider, som også kan fjernes, hvis man først tager al flamingoen ud.

Denne vinter, som var koldere end sidste, har fryseværn forbrugt 10, 10, 25, 55 kWh (nov, dec, jan, feb).
Sidste vinter var lidt mildere, da blev det 8, 7, 17, 27 kWh for samme periode.
Jeg prøver at holde mellem 5 og 10 grader og skrue lidt ekstra op, op til 12-13 grader omkring midnat når Checkwatt laver sine tests, så de går igennem ordentligt. Det har ikke været nogle problemer. Sort overblek monteret på hvidt bølgebliktag mod en grå trævæg. Grå batterilåda med et metalhængsel og overbleck, fastgjort til husets væg. Træblink beskytter mod vejr og sikrer ventilation. Greb ved hængsel på indersiden af en batterikasses låg, fremstillet af gråmalet træ. Billedet viser indersiden af en batteriboks med et metalhængsel, rør og elektriske komponenter på en grå træoverflade, foret med hvidt frigolit. Sort bolt i sort beslag på en konstruktion af træ og frigolit, del af en batteriboks beskrevet i indlægget. Udendørs altan ses i baggrunden. Grå batterilåda med hængseltag og frontlåg. Bygget er fastgjort til hus med ekscentergreb.

• Grå batterikasse udendørs med trægulv, fastgjort til væggen og hængslet tag for ventilation. Excenterkroge sikrer sidepaneler.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.