Vi har en betonplade på 10 cm, der blev støbt i december, indendørs. Pladen har ca. 20 cm jordisolering under, og mellem pladen og soklen sidder et bånd, der ligner tykt pap.

Til sagen:
En del af pladen er i bryggerset, og derfor skal der være tætningslag på. For tre dage siden målte bygherren, at den var tilstrækkeligt tør til tætningslag. Der stod en elektrisk radiator i rummet, som holdt det på ca. 20 grader i luften. Gulvet var koldere mod væggene og hjørnerne.

Nu, tre dage senere, måler bygherren, at det er fugtigere. Radiatoren står ikke længere i rummet (brugt i et nyt badeværelse, der blev flisebelagt). Det er nu koldere i bryggersrummet, ned mod +10 i et hjørne.

Bygherren forstår ikke rigtigt hvorfor.

Spørgsmål:
Har dette kun med temperaturen at gøre? Jeg mener, opfører betonen sig som luft, som får højere relativ luftfugtighed (RH), hvis den køles ned uden samtidig at blive tørret/affugtet?

Hvad bør han gøre? Bruge en affugter for at tørre betonen mere? Holde den varm et stykke tid for yderligere udtørring, inden tætningslaget lægges på?

Har ikke styr på nylagt plade. Dog har jeg for nylig haft en vandskade i et bruseområde i kælderen. Pladen var naturligvis fugtig. Vi rev alt ud, og efter udtørring med luftaffugter og varmeplader borede "tørre-fyren" to huller i pladen for at kunne måle fugtniveauet. Da det tilsyneladende ikke var nok, måtte vi tørre lidt længere og bore nye huller. Hullerne var ca. 2 cm dybe.
Budskabet her er vel, at man ikke kan måle på overfladen. Hvordan gjorde din håndværker?

PASwe sagde:
Har ikke styr på nylagt plade. Dog har jeg for nylig haft en vandskade i et bruseområde i kælderen. Pladen var naturligvis fugtig. Vi rev alt ud, og efter udtørring med luftaffugter og varmeplader borede "tørre-fyren" to huller i pladen for at kunne måle fugtniveauet. Da det tilsyneladende ikke var nok, måtte vi tørre lidt længere og bore nye huller. Hullerne var ca 2 cm dybe. Budskabet her er vel, at man ikke kan måle på overfladen. Hvordan gjorde din håndværker?
Ja, jeg har læst noget om, at den korrekte metode er at måle i borede huller, og det er sikkert rigtigt.

Byggeren bruger en fugtindikator (tror jeg det hedder egentlig), omtrent sådan en her: http://www.mycoteam.no/bilder/1665/1743?size=extramedium

Tilsyneladende giver sådan en ikke nødvendigvis en korrekt absolut værdi, men hvis jeg forstår det rigtigt, kan den bruges til at opdage forskelle. I mit tilfælde er det to hjørner, der nu giver for højt udslag, selvom de tidligere har været OK på instrumentet.

Prosit sagde:
Spørgsmål:
Har dette udelukkende med temperaturen at gøre? Jeg mener, opfører betonen sig som luft, som får højere relativ luftfugtighed (RH), hvis den køles ned uden at samtidig tørres/afvugtes?
Ja, sådan er det.
Relativ luftfugtighed er forholdet mellem aktuel fugtmængde og den maksimale fugtmængde, som luften kan bære ved netop den temperatur.

Hvis det er støbt med almindelig beton, bør du vente yderligere et par måneder, så pladen kan tørre ordentligt ud, en tommelfingerregel plejer at være 3 måneder.

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg vil påstå, at bygherren måler forkert. Eller i hvert fald med en til formålet uhensigtsmæssig metode.

Når rH i den nystøbte plade går ned under 100%, vil rH være det samme som rH i luften i betonens porer. Findes der frit vand i porerne, er rH 100%, når rH går under 100%, vil vandet være i dampfase i betonens porer.

Jeg synes, bygherren måler lidt tosset. Hvis man opvarmer og tørrer en nystøbt betonplade meget - meget varme, luftudskiftning over overfladen og sammen med affugtere, kan man sikkert få overfladen tilstrækkeligt tør på blot en dag, mens en cm ned i betonen er rH måske stadig 100%. Diffusionshastigheden er langsom i beton, og fugtindholdet gennem tværsnittet har ofte en form for eksponentielt værdi ved ensidet udtørring.

At rH stiger, når I fjerner varmeforsyningen, tyder måske på, at der er betydeligt mere fugt et stykke under overfladen. Men selve temperaturændringen i sig selv er også en stor synder i dramat. Hvad målte I for rH ved 20° hhv. 10°?

Her findes meget at læse:
http://www.rbk.nu/Fuktmatningsmanual.asp

RH er nok ikke blevet målt "rigtigt", da det kun er målt med indikator på overfladen. I det mindste har han ikke nævnt nogen værdi, han ser om målerens nål er i det rigtige eller forkerte område.

Pladen blev støbt for ganske præcist 2 måneder siden, og flydespartlet for et par uger siden. Det var ikke så varmt før flydespartlingen og de første dage efter spartlingen.

Der er kun to områder, der ikke er tørre ifølge instrumentet nu, men de var tilsyneladende tørre i sidste uge - da havde affugter dog stået der i nogle dage.

Nu bliver der ikke noget fuldt dækkende tætningslag i vaskerummet, det bliver kun i kanterne og i faldet omkring gulvafløbene. Jeg konstaterer, at det er OK ved renovering ifølge BKR, da huset ikke har isolerede fundamentmure.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.