Skal snart isolere et gammelt træskur, som i dag er helt uisoleret. Det er et gammelt redskabsskur med 45x70 regler sat lidt uregelmæssigt og derefter en ydervæg af (4/5"x1") planker. Ydervæggen er i god stand og godt vedligeholdt. Skal opsætte yderligere regler for at få standardmål cc 60 og samtidig forbedre stabiliteten og beklæde indersiden med OSB for nemt at kunne hænge værktøj, haveredskaber osv. Havde samtidig tænkt at sætte isolering for at holde temperaturen omkring 5-10 grader om vinteren, da jeg skal have plæneklipper samt sand/salt og eventuelt også skal bruge det som værksted.

Har spurgt et par byggekammerater, der naturligvis har givet forskellige svar angående fugt/dampspærre og plastfolie. Da det ikke er nogen større omkostning, sætter jeg gerne en dampspærre, hvis det er nødvendigt, for at undgå problemer med fugt og kondens. Kan jeg sætte plastfolie direkte over isoleringen på indersiden og derefter skrue OSB-pladerne direkte på plasten?

Hvis formålet er at have lidt maskiner og salt/sand tørt om vinteren, behøver du ikke at isolere overhovedet. Er det godt drænet rundt omkring, vil det meste klare sig, og det bliver tørt indendørs. Men for komfortvarme ved mekning ville jeg bruge stenuld og en mere moderne vindspærre på indersiden før OSB. Plastik undgår jeg så meget som muligt, medmindre jeg kan være 100 usikker på at få alt tæt.

Den primære årsag til, at jeg vil isolere, er både for at skåne plæneklipperen fra koldstarter ved snerydning (og min ende fra et iskoldt sæde), og for at undgå frossen sand. Jeg takker for tipset om vindnet, det bliver nok, at jeg bruger det. Dræneringen er der ingen problemer med, så det har jeg ikke bekymret mig om. Frem mod foråret bliver det nok vandbåren varme installeret...

pbengtsson sagde:
Men for trivselvarme ved mekning havde jeg kørt stenuld og en mere moderne vindväv på indersiden inden OSB.
Nu må du forklare for en novis. Men hvad gør vindväv for nytte på indersiden af isoleringen? Burde den ikke gøre mere nytte mellem isolering og facade?

Flöjten5 sagde:
Nu får du forklare for en nybegynder. Men hvad gør vindvæv for nytte på indersiden af isoleringen? Burde den ikke gøre mere nytte mellem isolering og facade?
Den gør vel, at fugten kan vandre og ikke bliver stående, hvis man får for sig at koldstille, har jeg for mig iaf :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.