Skal isolere et depotrum på 10 kvm og tænkte at spørge jer, der ved, hvordan man bør gå til værks. I dag sidder der udadtil panel, vindpap direkte på panelen og 100 mm reglar i væggene og 150 mm reglar i loftet. Se vedhæftede billeder....

Nu til mine spørgsmål: Jeg undrer mig om man i væggene skal have en luftspalte mellem vindpappen og isoleringen? Skal man derefter have plastfolie mellem isolering og gips?

Loftet mener jeg at have styr på, hvordan jeg skal gøre. Læste i forummet at loftet bør have en luftspalte, og at man kan ordne dette ved at sætte lægter og så masonitskiver og få et par cm luftspalte mellem råspont og masoniten. Derefter lægger man isoleringen ovenpå masonitskiverne.

tak på forhånd !!

Andreas

• En vægkonstruktion med træreglar og sort vindpapp, der viser detaljerne i et 10 kvm stort opbevaringsrum, før isolering.
  • Træstruktur og vindpap ses i loft og vægge i et uisoleret skur.
Fravær af luftspalte falder generelt ind under 'risikokonstruktion', dvs det kan blive et problem.

Plastfolie afhænger af hvilken temperatur du planlægger at have som minimum i lokalet. Hvis du bruger plast, bør temperaturen ikke falde til under ~16C, ellers undlad det.

Det bliver svært at få en luftspalte ind nu med den konstruktion!

Man kan selvfølgelig kalde det en risikokonstruktion, hvis man ønsker det, men nogle garagetilvirkere bruger ingen luftspalte. En vigtig faktor for om det er hensigtsmæssigt eller ej, er hvilken farve der anvendes på facaden. Falu-rödfärg for eksempel tæpper ikke overhovedet til, og derfor skulle det ikke blive noget problem.

Kemikeren mener en temperatur på over +16 grader.
I et lille skur er det ikke så farligt med eller uden luftspalte. Men vil man føle sig sikker, er det bare at isolere med typ cellulosa isolering og skippe plasten og luftspalterne. Både i vægge og i tag. Sørg bare for at lægge vindpap på indersiden med.

Et problem jeg ser er, at:

Hvordan skal du ventilere luftspalten?

Har et lignende problem, men det er en lagerdel i garagen.

MVH

Kemisten sagde:
Fraværet af luftspalte plejer generelt at falde ind under 'risikokonstruktion', dvs det kan blive et problem.

Plastfolie afhænger af, hvilken temperatur du tænker at have som lavest i lokalet. Hvis du bruger plast, bør temperaturen ikke komme under ~16C, i andet fald undlad det.
Tak for jeres feedback!

Lageret ligger i forbindelse med en carport, det eneste krav for lageret er, at temperaturen ikke må falde under 0 om vinteren (sætter en varmevagt ind), dog intet krav overhovedet om, at det skal være stuetemperatur.

Som I kan se på billederne, ligger vindpap direkte mod panelet, hvis jeg har forstået det rigtigt, er det ingen idé at skabe en luftspalte mellem vindpap og isoleringen? Uden lægge isolering direkte i felterne mod vindpap og så gips ovenpå isoleringen?

Andreas

Præcis! For at få en luftspalte skal du fjerne panelet, opregle, og på med panelet igen. Skib det og brug en maling som ikke er tæt!

injonil sagde:
Præcis! For at få en luftspalte skal du fjerne panelet, regl' op, og så på med panelet igen. Spring det over og brug en maling, der ikke er tæt!
Det betyder, at jeg i princippet skal rive hele skuret ned og bygge det op igen. Spørgsmålet er, om det er værd at gøre et så stort indgreb, når jeg ikke stiller højere krav til skuret end, at det skal være et par grader over 0 om vinteren, så følsomme produkter ikke fryser?

Panelet er allerede malet udvendigt et par gange, så at male med utæt maling er ikke en mulighed, som jeg ser det.

Er det fuldstændig tabu at bygge et skur uden en luftspalte? D.v.s. kan man satse på, at det fungerer med isolering i rummene direkte ovenpå vindpappen og så gips som yderste lag ovenpå det.

Hvordan ville I have gjort det?

Tænker lidt som så, at hvis jeg alligevel skal tage panelet ned for at få lavet en luftspalte, kan jeg lige så godt prøve uden, og viser det sig om et par år, at det ikke fungerede - så river jeg al panelet af og gør det rigtigt fra bunden.

Senest redigeret:
copello2 sagde:
[...]Resonerer lidt som så at hvis jeg alligevel skal tage panelet ned for at få luftspalte kan jeg lige så godt prøve uden og viser det sig om et par år at det ikke fungerede - så river jeg alt panel væk og gør det ordentligt fra begyndelsen.
Luftspalten mellem panel og pap/vindspærre er for at panelet skal kunne tørre (hurtigt nok) når det er blevet udsat for regn og lignende, er panelet af fer og not brædder?

Risikoen er vel at hvis det ikke fungerer så bliver du nødt til at skifte mere end bare panel når du tjekker efter, måske også bl.a. isoleringen (hvilket bliver dyrere). Nu tror jeg ikke det kommer til at blive et problem, men spalten lægger man ind for at være sikker...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.