Har et gammelt høloft på ca. 130 kvm fra år 1920. Under høloftet er der isoleret opbevaringsrum og garage. Spær er solidt dimensionerede og bygget med cc 120. Taget består kun af et pladetag.

Jeg vil bruge "høloftet" til kontor, festlokale eller måske endda en enkel lejlighed.

Har to alternative idéer omkring selve konstruktionen.

1. Min tanke er at bygge en "bur" af isolerede indervægge midt inde i loftet på ca. 100 kvm gulvareal for at undgå masse skråvægge og for at bevare en slags "koldloft" rundt om det nye rum bortset fra mod gavlen, hvor jeg vil montere vinduer. Har aldrig hørt om nogen der har bygget på denne måde, måske er der en grund til det, men jeg vil gerne høre jeres meninger..?

2. Hvis man i stedet bygger på eksisterende spær og indervægge, hvordan skaber man så en ventilation? Hvad bruger man for materiale indefra rummet og ud mod ydertaget? Først gips, så isolering, så plast?

Alle kommentarer modtages med tak!

rummet som fandtes på overetagen i vores hus var bygget præcis på den måde, som beskrives i alt. 1 virkede fungere der

Ok er der nogen, der ser et problem med at bygge i henhold til alt. 1?

alt 1 - så er næsten alle overetager indrettet i gamle huse (vores f.eks.) med skunkrum langs siderne og en lille loft ovenover, så det burde ikke være noget problem?

Plast eller plader eller lignende er nok smart at have yderst dels som vindbeskyttelse og dels for at beskytte isoleringen fra nedfaldende snavs og evt. utæt tag. Derimod ved jeg ikke, om der eventuelt kan opstå kondensproblemer, hvis plasten sættes, så det bliver helt diffusionstæt, man plejer ikke at anbefale plast som dampspærre i huse, der ikke er bygget sådan fra begyndelsen. Men noget beskyttelse for isoleringen, der ligger yderst, kan nok være godt.

Ville f.eks. masonit eller asfaboard fungere som beskyttelse?

God idé har en lignende vind og har overvejet, hvordan man kan få det til. Undrer mig stadig over, om man ikke også skal isolere op mod tagpladen og skunkene.

Nu var det 5 år siden, hvordan blev det?

Skal vende tilbage med billeder :)

• Synes
LeWi69
  • Laddar…
N Novisfixaren sagde:
Skal vende tilbage med billeder :)
Ja tak! :p;)

• Synes
LeWi69
  • Laddar…
Tid til at bump den her tråd, var i en lade i dag og tænkte det samme.
Nysgerrig på om/hvordan du fik det til.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.