9,114 læst ·
17 svar
9k læst
17 svar
Isolere muret væg på indersiden?
Side 1 af 2
Jeg har en væg, der er muret af isolerede letbetonblokke. Det fungerer fint bortset fra et sted, hvor der er indsat et elskab. Væggen er helt kold om vinteren, og jeg gætter på, at der er hul lige igennem for at elskabet skal få plads.
Jeg forestiller mig, at jeg skal save væggen op fra indersiden for at se, hvordan det ser ud og isolere. På indersiden er der kun regler og spån+gips.
Men hvordan isolerer man en muret væg på indersiden bedst? Der er nok ikke meget plads til isolering.
Jeg forestiller mig, at jeg skal save væggen op fra indersiden for at se, hvordan det ser ud og isolere. På indersiden er der kun regler og spån+gips.
Men hvordan isolerer man en muret væg på indersiden bedst? Der er nok ikke meget plads til isolering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Findes der ikke plads, så findes der ikke. Set i forhold til hele væggens overflade må det være ubetydeligt. Sørg for, at det er tæt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er svært at give gode råd uden at vide mere om væggens udførelse, både generelt og bag elskåpet. Der er nok en hund begravet, for jeg har svært ved at forestille mig, at den lille overflade, som et elskab udgør, kan forårsage at det bliver så koldt.
Små uisolerede huller køler meget om vinteren, og især hvis der er træk. Er det facadeskabet til elmåleren, der sidder på den anden side?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville ikke udtrykke det på den måde. Hvis det kun er isoleringen der adskiller overfladerne, bliver effekten ubetydelig i et nogenlunde stort rum. Det er let at vise det med regneeksempler. Er det derimod huller lige igennem så der bliver træk, så er det en anden situation.Polacoloco sagde:
Ja, iskoldt bliver det i hvert fald. Det føles som om, der er hul lige igennem. Jeg tror, at de muppets, der byggede huset, simpelthen har savet et stort hul til elskabet og så bare lagt det på indervæggen.J justusandersson sagde:
Så stedet at isolere er lig med dybden på en regel. Hvordan gør man det bedst?
Varm fugtig indeluft kondenserer på kolde overflader. Ved ikke hvordan din væg er opbygget men det burde være regler, isolering, plast, gips. Men jeg er bare elevatortekniker så jeg ville have ventet på et proffsvar
Gætter på at jeg må save op væggen for at tjekke om det er bagsiden på elskabet jeg ser bag indervæggen. Er nok ikke specielt meget plads til at isolere på trist nok så ved fanden hvordan man løser dette?Polacoloco sagde:
Bedste svar
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Polyuretanskiver kan du lægge, hvis du har dårligt med plads men ønsker maksimal isoleringsevne. SPU hed de før, men nu hedder de Kingspan Therma. Der findes en variant med gipsplade færdigmonteret på disse plader også. De behøver ingen regler eller noget, man limer dem bare op med polyuretanskum direkte på betonvæggen.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
De plader virker jo rigtig gode. Håber der findes 30 mm plads til sådan en. Tak for godt tip. Burde jo gå at lime direkte på murblokkene da.F Finndjävel sagde:Polyuretanskiver kan du lægge om du har dårligt med plads men vil have maksimal isoleringsevne. SPU hed de før, men nu hedder de Kingspan Therma.
Der findes en variant med gipsplade færdigmonteret på disse plader også. De behøver ingen regler eller noget, man limer dem bare op med polyurethanskum direkte på betonvæggen.
[link]
