Jeg har en væg, der er muret af isolerede letbetonblokke. Det fungerer fint bortset fra et sted, hvor der er indsat et elskab. Væggen er helt kold om vinteren, og jeg gætter på, at der er hul lige igennem for at elskabet skal få plads.

Jeg forestiller mig, at jeg skal save væggen op fra indersiden for at se, hvordan det ser ud og isolere. På indersiden er der kun regler og spån+gips.

Men hvordan isolerer man en muret væg på indersiden bedst? Der er nok ikke meget plads til isolering.
 
L
Mål ini skabets dybde, og stenen, har for mig at der ikke er meget tilbage, har set et hus som det var regelmæssigt og isoleret på indersiden, men så kom vandet ind i samme væg
 
Findes der ikke plads, så findes der ikke. Set i forhold til hele væggens overflade må det være ubetydeligt. Sørg for, at det er tæt.
 
det må nok isoleres for at rummet som er bagved bliver iskoldt om vinteren på grund af dette. Så en slags isolering med bedst mulige isoleringsevne tænker jeg mig, hvad det nu er...
 
Det er svært at give gode råd uden at vide mere om væggens udførelse, både generelt og bag elskåpet. Der er nok en hund begravet, for jeg har svært ved at forestille mig, at den lille overflade, som et elskab udgør, kan forårsage at det bliver så koldt.
 
Små uisolerede huller køler meget om vinteren, og især hvis der er træk. Er det facadeskabet til elmåleren, der sidder på den anden side?
 
Polacoloco Polacoloco sagde:
Små isolerede huller køler meget om vinteren og særligt hvis der er træk.
Jeg ville ikke udtrykke det på den måde. Hvis det kun er isoleringen der adskiller overfladerne, bliver effekten ubetydelig i et nogenlunde stort rum. Det er let at vise det med regneeksempler. Er det derimod huller lige igennem så der bliver træk, så er det en anden situation.
 
Polacoloco Polacoloco sagde:
Små uisolerede huller køler meget om vinteren og særligt hvis der er træk. Er det facadeskabet til elmåleren, der sidder på den anden side?
Ja, det er elmåleren, der sidder der.
 
J justusandersson sagde:
Jeg ville ikke udtrykke det på den måde. Hvis det kun er isoleringen, der adskiller overfladerne, bliver effekten ubetydelig i et nogenlunde stort rum. Det er let at vise det med ræknereksempler. Er der derimod huller lige igennem, så der bliver træk, er det en anden situation.
Ja, iskoldt bliver det i hvert fald. Det føles som om, der er hul lige igennem. Jeg tror, at de muppets, der byggede huset, simpelthen har savet et stort hul til elskabet og så bare lagt det på indervæggen.

Så stedet at isolere er lig med dybden på en regel. Hvordan gør man det bedst?
 
Varm fugtig indeluft kondenserer på kolde overflader. Ved ikke hvordan din væg er opbygget men det burde være regler, isolering, plast, gips. Men jeg er bare elevatortekniker så jeg ville have ventet på et proffsvar;)
 
Polacoloco Polacoloco sagde:
Varm fugtig indeluft kondenserer på kolde overflader. Ved ikke hvordan din væg er opbygget men det burde blive reglar, isolering, plast, gips. Men jeg er bare hissentekniker så jeg havde ventet på et proffsvar;)
Plast længst ind mod indeluften va?
 
K kirilian sagde:
Plast længst ind mod indeluften hva?
Ja så burde det være. Men måske bør du tjekke først, om der virkelig er hul lige gennem væggen bag facadeskabet.
 
Polacoloco Polacoloco sagde:
Ja så burde det være. Men måske du skal tjekke først om der virkelig er hul lige gennem væggen bag facadeskabet.
Gætter på at jeg må save op væggen for at tjekke om det er bagsiden på elskabet jeg ser bag indervæggen. Er nok ikke specielt meget plads til at isolere på trist nok så ved fanden hvordan man løser dette?
 

Bedste svar

Polyuretanskiver kan du lægge, hvis du har dårligt med plads men ønsker maksimal isoleringsevne. SPU hed de før, men nu hedder de Kingspan Therma. Der findes en variant med gipsplade færdigmonteret på disse plader også. De behøver ingen regler eller noget, man limer dem bare op med polyuretanskum direkte på betonvæggen.

https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
 
F Finndjävel sagde:
Polyuretanskiver kan du lægge om du har dårligt med plads men vil have maksimal isoleringsevne. SPU hed de før, men nu hedder de Kingspan Therma.
Der findes en variant med gipsplade færdigmonteret på disse plader også. De behøver ingen regler eller noget, man limer dem bare op med polyurethanskum direkte på betonvæggen.

[link]
De plader virker jo rigtig gode. Håber der findes 30 mm plads til sådan en. Tak for godt tip. Burde jo gå at lime direkte på murblokkene da.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.