Hej!

For et stykke tid siden prøvede jeg et termograferingsudstyr hjemme i min villa fra 1964. En tydelig konklusion af den undersøgelse blev, at det er koldt i væg-/tagetvinklen. En idé, jeg fik, var, at varmeøkonomien muligvis relativt enkelt kan forbedres ved at lægge en “krans” af eksempelvis rockwool langs siderne på huset oppe på loftet. Et loft, der ellers er isoleret med træspåner. God idé, for risikabelt for husets vel og ve, eller slet ingen direkte mærkbar forskel?

Det er vigtigt at huske, at der mest sandsynligt ikke er nogen tilsigtet dampspærre at tale om på den varme side i huset. En yderligere isoleringsforanstaltning af loftet kan eventuelt føre til, at det bliver koldere deroppe, og derved forstærker man den generelle kondensrisiko på loftet. Hvilket i så fald kunne give en problematik med fugt og skimmel på sigt. Ja, hvad tror I helt enkelt :)?

Med venlig hilsen!
Frej

• Skygger på en hvid væg nær loftshjørnet, skabt af genstande eller personer uden for billedet, muligvis relateret til varmeisoleringsprojekt.
  • Loft med trægulv understøttet af bjælker, isoleret med træspåner. Viser struktur og isoleringsmateriale i ældre villa.
surris
Vil altid være koldere i væg-/tagtilslutningen. Hvis du mener at lægge isolering ovenpå savsmuldet, så det forsegler luftspalten, er det nok ingen god idé. Og at bare erstatte en lille del af savsmuldet med isolering ser jeg heller ikke som nogen idé.

Jeg tror, det er relativt okay at isolere hele loftet, så længe du ikke lægger alt for meget isolering og bruger hygroskopisk isolering. Lidt kondens og skimmelpletter er ikke hele verden, det kan man næsten aldrig undgå med moderne isolerede lofter.

Vigtigt er, at du har undertryk i huset, selvtræk fungerer oftest ikke, så mekanisk udsugning er nødvendig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.