Vi bor i en ældre ejendom bygget i slutningen af 1800-tallet. I et hjørne er der et lille toilet, hvor vi har fjernet pudset fra væggene. Ydervæggene (to stykker) vil blive isoleret med letbeton, men vi overvejer at tage en (billig og enkel) genvej med en af indervæggene, som består af muret mursten. Væggen er cirka 2,5 m høj og 1,5 m bred.

Da det ikke er en ydervæg, overvejer vi at:
- først sætte nogle regler op ...
- ... som man derefter sætter en træplade på ...
- ... som man derefter skruer en gipsplade på ...

Spørgsmålet er, om det forårsager nogle problemer? Det er som sagt ikke en ydervæg, og der er derfor ikke behov for en luftspalte. Vi har ingen "fugtbelastning", da der ikke er nogen bruser. Der er kun et toilet og en håndvask.

Bemærk, at jeg ikke spørger om ydervæggene, det gælder kun indervæggen med mursten.

Det går sikkert godt.
Et alternativ er at lime gipspladerne direkte mod den eksisterende væg med gipsmørtel.

• Synes
OlssoniVallby
  • Laddar…
A anaitis sagde:
Det går säkert bra.
Et alternativ er at lime gipspladerne direkte mod den eksisterende væg med gipsmørtel.
Hej
Ja, det er et godt alternativ, da det hverken kræves luftspalte eller isolering.
Hvis man altså tager fugttålig gips...
Så er det jo en god og stabil løsning at pudse væggen også direkte på reglen. Ydervæggene skal vel pudses alligevel, og indervæggen er så lille, at det hverken er svært eller dyrt.

Tak for svar.

Den indvendige væg, der vender mod ydervæggen, skal isoleres med letbeton og vil derfor ikke blive pudset.

Hvad angår den indvendige væg, der vender mod indersiden, så er den ujævn, og det vil være alt for meget arbejde at pudse den for derefter at lime en gipsplade på. Selve pointen med gipspladen på reglar er, at det skulle gå hurtigt.

Kompliceret dette.

1 1881 sagde:
Tak for svar.

Den indervæg der vender mod ydervæg skal isoleres med letbeton og vil derfor ikke blive pudset.

Hvad angår indervæggen der vender mod indersiden, så er den ujævn og det bliver alt for meget arbejde at pudse den for derefter at lime en gipsplade fast. Selve pointen med gipspladen på regler er, at det skulle gå hurtigt.

Besværligt det her.
Skal du ikke pudse letbetonen?? Hvilken overflade skal du så have?
Min tanke var ikke at sætte gips før du pudser den, bare puds og derefter overflade.

Ja, letbetonen mod ydervæggen skal spartles, men der ser jeg ingen problemer.

Problemet er indervæggen, som består af en ujævn murstensvæg. For at undgå at pudse i en evighed, tænkte jeg simpelthen på at sætte nogle metalregler, som jeg derefter limer gipspladen på. Så bliver der et lille luftspalte, men det er som sagt en indervæg. Burde det ikke fungere?

1 1881 sagde:
Jo, lättbetongen mod ydervæggen skal spartles, men der ser jeg ingen problemer.

Problemet er indervæggen, som består af en ujævn murstensvæg. For at undgå at pudse mig ihjel, så tænkte jeg ganske enkelt at sætte nogle metalregler, som jeg så limer gipspladen på. Så bliver der et lille luftspalte, men det er som sagt en indervæg. Burde det ikke fungere?
Jo, det fungerer. Det bygger jo mindst 45+13 mm mere end at pudse overfladen, endnu mere hvis man vil have en Plyfa/OSB bag for at skrue noget op. Men hvis det ikke gør noget, så fungerer det.
Man kan nemmere trække el, sætte eldåser og trække vand så. Glem ikke isolering, selvom det ikke er nødvendigt. Ellers lyder det hult og tomt.

OlssoniVallby OlssoniVallby sagde:
Jo, funkar gør det. Det bygger jo mindst 45+13 mm mere end at pudse overfladen, endnu mere hvis man vil have en Plyfa/OSB bagved for at skrue noget op. Men hvis det ikke gør noget, så funker det.
Man kan nemmere trække el, sætte eldosser og trække vand da. Glem ikke isolering, selv om det ikke behøves. Ellers lyder det hult og tomt.
Præcis sådan! Og præcis som du skriver, så tænkte jeg at stive gipspladen op med f.eks. en OSB bagved, men blev så bekymret for, at der dukker en træplade op i konstruktionen. Det er som sagt ingen ydervæg, men spørgsmålet er, om man alligevel skal være bekymret for, at det kan blive fugtigt og lugte dårligt på sigt?

1 1881 sagde:
Eksakt så! Og præcis som du skriver, så tænkte jeg at stive gipspladen op med f.eks. en OSB bagved, men blev så bekymret for, at der dukker en træplade op i konstruktionen. Det er som sagt ingen ydervæg, men spørgsmålet er, om man alligevel skal være bekymret for, at det kan blive fugtigt og lugte dårligt på sigt?
Tror ikke, du behøver at være bekymret for fugt. Lidt afhængigt af gulvet selvfølgelig. Det skal jo ikke komme noget fra toilettet. I så fald er det tilslutningen mod ydervæg, men lader du gipsen slutte mod lecabetonen, er der ingen fare. Vil man være sikker og lægge lidt ekstra energi i det, samt spare lidt tykkelse, kan man sætte stålprofilerne med gipsen direkte på, men save finerpladen, så den passer mellem profilerne. Så bygger den ikke på tykkelsen.
Der behøver du heller ikke trække den hele vejen ned, men kan slippe den 20-30 cm fra gulvet. Der skal man alligevel ikke fæstne så meget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.