Hej, har en skillevæg, der ikke er isoleret. Vil isolere den, da det er utroligt lydt mellem rummene.
Ved ikke om det kun er gips eller om der er en OSB plade bagved.
Men min plan er at rive gipsen ned, hvis der er en OSB plade bagved vil jeg forsøge at genbruge den.
Isolere skillevæggen med glasuld og derefter sætte OSB og gips op.
Jeg er nybegynder, så vil bare dobbelttjekke om dette lyder rimeligt, eller om jeg skal tænke anderledes.
Er der noget specielt, jeg skal tænke på?
Ved ikke om det kun er gips eller om der er en OSB plade bagved.
Men min plan er at rive gipsen ned, hvis der er en OSB plade bagved vil jeg forsøge at genbruge den.
Isolere skillevæggen med glasuld og derefter sætte OSB og gips op.
Jeg er nybegynder, så vil bare dobbelttjekke om dette lyder rimeligt, eller om jeg skal tænke anderledes.
Er det lydisolering du er ude efter, er vægt godt. Så mineraluldsisolering dæmper noget bedre. Doble plader giver også bedre dæmpning end enkeltstående.
*F fixaochtrixa sagde:Hej, har en mellemväg som ikke er isoleret. Vil isolere den pga. at det er utrolig lytt mellem rummene. Ved ikke om det bare er gips eller om der er en OSB plade bagved. Men min plan er at rive gipsen ned, hvis der er en OSB plade bagved, skal jeg forsøge at genbruge den. Isolere mellemväggen med glasuld og derefter sætte OSB og gips.
Jeg er begynder, så vil gerne lige dobbeltjekke om dette lyder rimeligt, eller om jeg skal tænke anderledes.
Daniel 109 har ret. Væggens vægt er af største vigtighed!
Det nemmeste er at tilføje et lag gips på begge sider. Vil man åbne væggen, kan man lægge stenuld ind. Tæt mellemväggen grundigt med fugemasse mod tilstødende overflader. Derefter gælder det om at øge vægten på væggen. En tommelfingerregel siger, at hvis vægten fordobles, øges lydreduktionen med 5 dB. Flere lag gips øger vægten. Man kan fylde på med et ekstra lag gips mellem reglerne, hvis man ikke vil øge vægtykkelsen. Fyld reglerummet med stenuld. Endnu bedre er dobbelt forskudte reglar, så at væggens sider ikke er fastgjort til den samme regel.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/innervagg/tra-och-stal/
Senest redigeret:
Det er bedre at sætte en ekstra gips på væggen samt mindre arbejde.F fixaochtrixa sagde:Hej, har en mellemväg som ej er isoleret. Vil isolere den pga at det er utrolig lytt mellem rummene.
Ved ikke om det bare er gips eller om det er en OSB plade bagved.
Men min plan er at rive gipsen ned, og hvis der er en OSB plade bagved, vil jeg prøve at genbruge den.
Isolere mellemväggen med glasuld og derefter sætte OSB og gips.
Jeg er nybegynder, så vil bare dobbelttjekke om dette lyder rimeligt eller om jeg skal tænke anderledes.
Er der noget specielt jeg skal tænke på?
Tak for responsen. Har boret nu og fundet ud af, at der kun sidder en gipsplade.
Så jeg river den ned, isolerer og sætter OSB+gips op, så det bør give en markant forskel, og jeg går med OSB-plade bagved, så det er nemt at hænge ting op på den væg.
Noget særligt jeg skal tænke på? Med eludtag eller lignende? Der er kun et eludtag og intet andet på den væg.
Så jeg river den ned, isolerer og sætter OSB+gips op, så det bør give en markant forskel, og jeg går med OSB-plade bagved, så det er nemt at hænge ting op på den væg.
Noget særligt jeg skal tænke på? Med eludtag eller lignende? Der er kun et eludtag og intet andet på den væg.
Måske en stikkontakt til det modsatte rum?F fixaochtrixa sagde:Tak for responsen. Har boret nu og er kommet frem til, at der kun sidder en gipsplade.
Så jeg river den ned, isolerer og sætter OSB+gips op, så bør det jo blive en markant forskel, og jeg går OSB plade bagved, så det er nemt at hænge ting op på den væg.
Noget specielt jeg skal tænke på? Med stikkontakt eller lignende? Er kun en stikkontakt og intet andet på den væg.
Nej det behøves ikke, har dog en stikkontakt på en anden væg i rummet som sidder midt bag sengen. Ville gerne have en stikkontakt på hver side af sengen. Det er dog en væg som ikke skal rives ned men kun behandles og males, så det bliver måske udenpåliggende..J Jochi sagde:
Sluttede med 45 mm isolering, reglerne var 45 dybe. Satte derefter OSB og renoveringsgips, da det blev et problem, hvis væggen var blevet tykkere.
Synes helt klart, at det hjalp. Meget mere dæmpet lyd fra det andet rum nu.
Synes helt klart, at det hjalp. Meget mere dæmpet lyd fra det andet rum nu.
Vigtigt at det også er lufttæt, sæt lidt latexfugemasse hvis du ikke allerede har gjort det.F fixaochtrixa sagde:
Klik her for at svare