Vores fritidshus er fra 20'erne med en væg, der fra indersiden består af brædder, tjærepap (sort model), ca. 80-90 mm luftrum samt stående panel med den smallere dækbrædde. Panelet er tørt og revnet, og vi overvejer at isolere og sætte ny panel på.
- Hvordan skal man gå til værks? Plastfolie eller vindpap?
Gulvet består af trægulv med savsmuld.
- Hvordan skal man isolere? Hvilken type isolation? Noget specielt man skal tænke på, hvis vi skal lave en ældre almindelig toilet om til badeværelse med bruser og vaskemaskine (gulvet mangler i dag gulvafløb)?
I øvrigt mangler huset plastfolie og har kun tjærepap i væggene. - Skal man anlægge plast i ældre huse?
- Hvordan skal man gå til værks? Plastfolie eller vindpap?
Gulvet består af trægulv med savsmuld.
- Hvordan skal man isolere? Hvilken type isolation? Noget specielt man skal tænke på, hvis vi skal lave en ældre almindelig toilet om til badeværelse med bruser og vaskemaskine (gulvet mangler i dag gulvafløb)?
I øvrigt mangler huset plastfolie og har kun tjærepap i væggene. - Skal man anlægge plast i ældre huse?
Hej,
jeg har et sommerhus fra 40'erne, som jeg skal isolere. Vægkonstruktionen ligner meget den du har, jeg tænker mig følgende,
- tage lægterne ned på yderpanelet (lade de brede brædder sidde tilbage)
- hænge vindspær op
- sømme en 95x45 regling på
- fylde denne med fiberplade (roxull facadeskive ell. lign.)
- vindspær
- sømlægte til nyt yderpanel
- yderpanel efter smag
- male
håber dette hjælper jer noget.
Anders
jeg har et sommerhus fra 40'erne, som jeg skal isolere. Vægkonstruktionen ligner meget den du har, jeg tænker mig følgende,
- tage lægterne ned på yderpanelet (lade de brede brædder sidde tilbage)
- hænge vindspær op
- sømme en 95x45 regling på
- fylde denne med fiberplade (roxull facadeskive ell. lign.)
- vindspær
- sømlægte til nyt yderpanel
- yderpanel efter smag
- male
håber dette hjælper jer noget.
Anders
Hvis jeg skulle efterisolere i dag, ville jeg bruge Västkustskivan. Da jeg var i gang for 25 år siden, fjernede jeg den gamle facade og satte stolper op med 45X95 stående og derefter 45X45 liggende. Jeg fik rådet at sætte stolper direkte på den gamle facade, men da jeg skiftede vinduer samtidig, så jeg, at den gamle facade og lægten var ca. 45 mm. Jeg tænkte, at hvis jeg fjernede den gamle facade og satte 45 mm ekstra isolering ind, kunne det ikke blive værre. Derefter satte jeg ydgips, lægte og ny facade. Jeg synes, det blev godt, men forestiller mig, at det ville have været bedre med Västkustskivan, helt dækkende isolering og ingen kuldebroer. Det ville sandsynligvis heller ikke have været dyrere. Jeg har spånfyldte vægge inderst og fik rådet bare at sætte stolper og isolere. Udenpå dette en form for vindbeskyttelse. Pap eller gips. Om dette stadig gælder i dag, ved jeg ikke. Ingen plastik i hvert fald.
Jeg tror, at skal man bruge nutidens isolering, skal man nok følge den standard, der findes, dvs. glasuld/mineraluld = dampspærre på, men der findes jo træisolering og diverse andre ting, som er "gammeldags" og har fungeret i alle tider ellers, dem behøver man kun at have en vindpapir, alternativt dampspærre på, eftersom de er selvtørrende. Tror ikke der findes nogen standard hvad angår plast eller ikke plast i gamle huse, det er nok meget efter smag og behag. Mange mener, hvorfor ændre på noget, der virker, mens andre følger nytænkning og tror/ved/mener, at de nye materialer må jo være bedre end de gamle.
Klik her for at svare