Hej,
På grund af de groteske elpriser sidder jeg og tænker febrilsk på alle måder at holde regningerne nede til vinter. Vi bor i et hus fra 1929 med primært gamle hæderlige 2-lags vinduer, der lækker varme som en si om vinteren. I første omgang burde de renoveres, kittes om osv. osv., men jeg vil ikke nå at gøre det inden vinteren, og det bliver for dyrt at få det udliciteret (hvis nogen overhovedet ville kunne nå sådan et projekt nu i tide). Jeg tænkte den anden dag på at sy en masse gardiner for at dække alle vinduerne, men det bliver også en hel del arbejde og penge, plus at det bliver ret trist at gå nogle måneder i mørke.
Via nogle artikler om isolering af drivhuse med bobleplast stødte jeg på en kommentar om, at kanalplast burde gøre et godt stykke arbejde, er der nogen, der har testet dette i praksis? I teorien lyder det jo som en god idé. Min tanke er at save en flot rektangel ud, som derefter fastgøres på indersiden af vindueskarmen og indrammer det hele. I min verden får man så to nye luftspalter, en i selve kanalpladen og en mellem kanalpladen og vinduet. Det ser ud til at være forbundet med en ikke ubetydelig omkostning, men det kan bestemt være det værd, hvis det mærkbart reducerer varmetabet. En stor fordel er, at der stadig er godt lysindfald, og at det ville kunne genbruges over flere år.
Hvad siger panelet? Uvidenhed og idioti eller noget, der kan flyve?
På grund af de groteske elpriser sidder jeg og tænker febrilsk på alle måder at holde regningerne nede til vinter. Vi bor i et hus fra 1929 med primært gamle hæderlige 2-lags vinduer, der lækker varme som en si om vinteren. I første omgang burde de renoveres, kittes om osv. osv., men jeg vil ikke nå at gøre det inden vinteren, og det bliver for dyrt at få det udliciteret (hvis nogen overhovedet ville kunne nå sådan et projekt nu i tide). Jeg tænkte den anden dag på at sy en masse gardiner for at dække alle vinduerne, men det bliver også en hel del arbejde og penge, plus at det bliver ret trist at gå nogle måneder i mørke.
Via nogle artikler om isolering af drivhuse med bobleplast stødte jeg på en kommentar om, at kanalplast burde gøre et godt stykke arbejde, er der nogen, der har testet dette i praksis? I teorien lyder det jo som en god idé. Min tanke er at save en flot rektangel ud, som derefter fastgøres på indersiden af vindueskarmen og indrammer det hele. I min verden får man så to nye luftspalter, en i selve kanalpladen og en mellem kanalpladen og vinduet. Det ser ud til at være forbundet med en ikke ubetydelig omkostning, men det kan bestemt være det værd, hvis det mærkbart reducerer varmetabet. En stor fordel er, at der stadig er godt lysindfald, og at det ville kunne genbruges over flere år.
Hvad siger panelet? Uvidenhed og idioti eller noget, der kan flyve?
For enkeltglas og indervinduer har man en papstrimmel, som man fugter og dækker sprækkerne med ind mod rummet. Almindeligt vindue, sæt indervinduet på plads og så "tape" igen sprækkerne. Burde også fungere på toglas.
Ikke fordi det gør en enorm forskel, men det trækker ikke lige igennem, og da det er papir, så ånder det stadig.
Ikke fordi det gør en enorm forskel, men det trækker ikke lige igennem, og da det er papir, så ånder det stadig.
Ideen er rigtig, men måske ikke så flot udsigt gennem kanalplast? Jeg ville begynde med at tjekke og udskifte tætningslisterne, hvis det er nødvendigt. Det gør en forskel uden at forvanske udsigten og varmeindstrålingen på solrige dage.
Vi har almindelige termovinduer i hønsehuset, til vinteren skruer vi en enkel træræmme med klar byggeplast på indersiden.
Det bliver faktisk en markant forskel.
Dog bliver både ind- og udsigten noget diffus.
Det bliver faktisk en markant forskel.
Dog bliver både ind- og udsigten noget diffus.
Nej, det har ikke meget med æstetik at gøre, bare et desperat forsøg på at holde elforbruget nede så meget som muligt.G gaia sagde:
Interessant læsning, går i tankerne om at efterisolere mine eksisterende 70'er 2-lags vinduer med enten en indvendig plastplade mellem de nuværende glas, da mine vinduer er delbare. Ser at der findes smidige løsninger til dette. Eller at købe kassetter til at montere indvendigt og udenpåliggende. Jer der nu har haft jeres i mindst en vinter, hvis I ikke har lavet nogle målinger, kan I måle med en IR-termometer i midten af vinduet indendørs på et stykke maskeringstape og rapportere hvad I har for temperatur udendørs, indendørs, og i midten af vinduet. Det ville være sjovt at vide hvad forskellen blev før/efter isolering også, hvis nogen har statistik på dette. Jeg har lige målt mine med både IR-termometer og varmekamera. Har en ude temperatur på -15 og inde temperatur på 20-23, og de gamle vinduer er 10-12 grader mens mit nye 3-lags vindue svenske vinduer med ekstra isoleringsværdi 0,9 ligger på 18,5 grader så der er bestemt forskel mellem "rigtigt 3-lags med gas" og gammelt.
Kontakt mig gerne jer der stadig hænger her og ser dette, eller jer nye der har gjort den samme indsats og del jeres erfaringer =)
Mvh!
Kontakt mig gerne jer der stadig hænger her og ser dette, eller jer nye der har gjort den samme indsats og del jeres erfaringer =)
Mvh!
Klik her for at svare