Hej.

Skal udvide garageporten, så den bliver 4,5m bred, og har ikke plads til en limtræsbjælke i højden, så det bliver en ipe200 bjælke. Hvad jeg har forstået, bør man montere bjælken så tæt på indersiden af væggen som muligt, for at holde den varm og undgå kondens (varmgarage der kun bruges til hobbybiler, dvs. ingen smeltevand osv.). Væggen er tynd, så jeg får ikke plads til så meget isolering (ca. 5 cm) på ydersiden af bjælken, da selve bjælken er 10 cm bred i sig selv. Hvordan ville I have gjort det? Bjælken har jeg tænkt at efterlade uisoleret på indersiden med bare dobbeltgips over for brandsikkerheden.
- Skal finde en velisoleret plade, gerne lang for at undgå for mange samlinger og som kan købes i mindre kvantiteter. Forslag?
- Ville I fylde ydersiden af bjælken med isolering, måske endda fugeskum?
- Har overvejet at svejse beslag/3-4 mm stående pladestykker på ydersiden af bjælken for at kunne montere/skru fast træbeklædning. Det burde vel ikke påvirke bjælkens funktion/styrke i nogen større grad?
- Overvejer også at overfladebehandle bjælken med rustgrund og lak, fx billak. Andre forslag?
- Andet at tænke på?

Hvordan ville I have gjort det?

Ingen?! Nogen der er kommet tilbage fra ferien måske? :-)

Havde fyldt livet med isolering, så isoleret fra kanten af flangen så meget som muligt indenfor vinddug/pap.

At svejse i bjælken skal ikke påvirke nævneværdigt, men har du virkelig brug for det?

Normalt bruger man profilerør, som man isolerer indvendigt og derefter så meget som muligt på ydersiden bare, monteret 100tallet pæle i højhuse, som var grundet med kun 60My, så hvis du ruller 2-3 omgange med primer, er du sikker.

Godt, det er almindelig mineral-/glasuld, der bruges der.

Har fundet løsninger til monteringen af beklædningen af bjælken uden svejsning, så jeg tror, det løser sig nu. Bjælken vil jo mere eller mindre fungere som overkarm. Dog vil man jo gerne have lidt isolering på undersiden mod garageportshullet også, så jeg tror, det muligvis bliver pålimet celleplast og træfoder på undersiden.

Det er dog lidt mærkeligt, at man ikke finder nogle sprængskitser, fotos eller lignende på løsninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.