Jeg skal indrette et udhus til atelier og kursuslokale. Jeg skal isolere. Der er vindpap yderst mod panelen, stående planker. Nu er spørgsmålet, hvad bliver forskellen ved at bruge mineraluld, rockwool eller cellulose? Skal man have dampspærre, plast hvis man har mineraluld? Eller kan man have diffusionsåben der også som med cellulose? Hvordan adskiller materialerne sig med hensyn til isoleringsevne?
Væggene skal derefter beklædes med råspont og males, sandsynligvis med æggetempera.
Taknemmelig for hurtigt svar.
Maria i Mora

Mineraluld er enten stenuld eller glasuld. Rockwool er et varemærke for stenuld. Stenuld har højere volumentæthed end glasuld, men volumentætheden kan stadig variere betydeligt selv for stenuld. En høj volumentæthed i en ydervæg bidrager til varmetræghed i væggen. I modsætning til glasuld og stenuld er cellulosefibre et mere hygroskopisk materiale, dvs. det kan lagre mere fugt. Der er masser af andre synspunkter på materialerne, men de har mere med selve fremstillingen at gøre. Isoleringsevnen er lige stor for alle disse materialer.

Behovet for dampspærre har mest med opvarmningsforholdene at gøre. En dampspærre er til for at forhindre, at vanddampen i varm indeluft skal kondensere inde i væggen, når den møder en kold overflade. I uopvarmede eller sporadisk opvarmede bygninger behøves ingen dampspærre. Ydervægge i opvarmede lokaler, der har en eller anden type mineraluld som isolering, har brug for dampspærre. Anvender man cellulosefibre kan det fungere med en form for dampbremse. Næsten alle producenter af cellulosefibre har egne anbefalinger vedrørende dette.

Æggetempera er verdens bedste indendørs maling til træ, hvis man ikke har behov for at rengøre væggene ofte.

• Synes
Moravandrarhem
  • Laddar…
Lokalet/atelieren skal opvarmes med luftvarmepumpe og brændeovn. Vil være opvarmet mere eller mindre (lavere nattemperatur) i den kolde årstid. Kan ikke lide tanken om at stå og male inde i en "plastpose". Burde jeg vælge cellulose og dampspærre?

I så fald ja.

Angående din tanke på at ”male i en plastpose” så kan tilføjes, at selvom du bruger hygroskopisk materiale og dampbremse, så skal resultatet blive lufttæt (men ikke damptæt sammenlignet med plast) så jeg synes ikke, at den tanke skal afgøre det. Luftudskiftningen bør i stedet ske gennem kontrolleret ventilation, ikke gennem halvåbne vægge.

For øvrigt er jeg stærk fortaler for hygroskopiske materialer frem for plast og mineraluld.

• Synes
Moravandrarhem
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.