Hej.

Vil fjerne en væg og erstatte den med en bærende bjælke. Længden på bjælken vil være ca. 6 meter og hele bredden på det "nye" rum er 6 meter (bjælken ligger midt i rummet så det er 3 meter på hver side) Huset er en 1½ plans villa og det eksisterende bjælkelag er 220x45. Kan jeg nøjes med IPE 220 eller hvad mener I, jeg bør bruge som bjælke?

Tak på forhånd
 
Flyttet fra teknik. Jeg tror, at flere "dimensionerings freaks" læser i dette emne.
 
Et relevant spørgsmål er, hvordan det ser ud på overetagen, er der en bærende væg, som hjælper spær?
 
På første sal er der ingen bærende vægge, som bærer tagspærene i midten over denne væg, men her er der et åbent rum. Tagspærene hviler helt på ydervæggene og måske lidt på midtervæggen i huset (Den væg som jeg vil erstatte med en bjælke). Det primære formål med væggen er at bære etageadskillelsen mellem etagerne.
 
Senest redigeret:
Leet sagde:
På overetagen er der ingen bærende vægge, der bærer spær i midten over denne væg, men her er et åbent rum. Spærene hviler helt på ydervæggene og måske lidt på midt væggen i huset (Den væg, som jeg vil erstatte med bjælke). Hovedformålet med væggen er at bære etagedækket mellem etagerne.
Det er ingen problemer at beregne, hvis det kun er mellemetagedækket/overetagen, der skal belaste bjælken.
Men jeg bliver ikke rigtig klog på dit seneste indlæg, er der en bærende væg oppe, som støtter spærene eller ikke?
Dette er meget vigtigt at klarlægge først, et "måske lidt" er ikke tilstrækkeligt som fakta.
 
  • Synes
hempularen
  • Laddar…
Skal ordne et billede med mål og det hele, når jeg kommer hjem i aften, så det måske bliver tydeligere.
 
Bjældimensionen tør jeg ikke have synspunkter på. Men en anden ting du bør undersøge er, hvordan du skal fastgøre bjælken. Hvis jeg tolker det rigtigt, har du et 36kvm rum ovenover denne bjælke. I boliger dimensionerer man for 200kg / kvm plus egenvægten (som næsten kan forsømmes tror jeg). dvs. 7,2 ton. Halvdelen af den last havner på bjælken dvs. 3,6 ton. Det fordeler sig så at det bliver 1,8 ton per støttepunkt.

Ofte må man forstærke fundamentet for at kunne optage en sådan punktlast.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.