Udendørs tror jeg, det er en risikabel konstruktion med hensyn til fugt og vedligeholdelse. Med hensyn til styrke er det ubetydeligt. Forskellen i stivhed mellem stål og træ er mindst en faktor 20.
Hvis du vender konstruktionens retning og bygger alt på én gang, kan du komme ned betydeligt i dimensioner. Jeg har regnet med 90x360 for limtræsbjælkerne og 45x95 for sømmereglerne. Materialemæssigt, ca. 1000 kr billigere.
Vajere i kryds eller noget lignende er nødvendige for at stabilisere hjørnerne.
Hvad betyder det ... behøver jeg at gå op i størrelse da? Klarer en HEA 200 lasten?
Nej, du behøver ikke gå op i størrelse. Snebelastning og nyttig last vil ikke nå deres maksimale værdi samtidigt.
Mmatsca2m sagde:
Hvad tænker I om at tage en IPE200 og bolte en trykfast 45x170 alternativt 45x195, som kan høvles, så den passer. Det burde gøre lidt for bæreevnen også? Tænker, at det bliver lettere at fastgøre bjælker osv. i de indfældede trykfast bjælker.
Synes det ser ud som en fornuftig løsning. Tilføjer intet bæreevnemæssigt, men det bliver jo praktisk at sætte bjælkesko osv.
Hvis du vender på konstruktionens retning og bygger alt på én gang, kan du komme betydeligt ned i dimensioner. Jeg har regnet med 90x360 for limtræsbjælkerne og 45x95 for sømmereglarne. Materialemæssigt, ca 1000 kr billigere.
[billede]
Kabler i kryds eller noget lignende er nødvendige for at stabilisere hjørnerne.
Er det nødvendigt at stabilisere hjørnerne, selvom man lægger terrassebrædder på, for eksempel? Det bliver jo næsten som en "plade".
Er du interesseret i at bruge stålbjælker, og ønsker du, at konstruktionen skal kunne modstå hvad som helst, så er der masser af HEB260 i 20m længder liggende i nærheden af Alingsås, som jeg tror du kan få til en meget fordelagtig pris.
Send en PM, hvis det kunne være interessant.
Hvis du vender konstruktionens retning og bygger alt på én gang, kan du komme betydeligt ned i dimensioner. Jeg har regnet med 90x360 til limtræsbjælkerne og 45x95 til sømmereglarne. Materialemæssigt, ca. 1000 kr billigere.
[billede]
Wirer i kryds eller noget lignende behøves for at stabilisere hjørnerne.
Jeg har overvejet denne type konstruktion, men desværre må jeg ikke bygge altan i et svej på grund af bygningsbureaukratiske regler. Jordaftrykket bliver for stort.
Desuden vil jeg undgå en stolpe i midten, da jeg skal bruge altanen som carport, og så vil stolpen være i vejen, fordi jeg ikke kan køre lige ind under carporten, men er nødt til at dreje ind fra højre.
Her er en meget enkel skitse. Det grønne område er Hög rhododendronhæk. Jeg har skrevet bil på de sorte rektangler for at illustrere, hvor de skal stå.
Er du interesseret i at køre på stålbjælke og du vil have at konstruktionen skal kunne tåle hvad som helst, så findes der masser af HEB260 i 20m længder liggende i nærheden af Alingsås som jeg tror du kan få til en meget fordelagtig pris.
Send en PM hvis det skulle være interesspant
Det er en kreativ udfordring at finde på en god løsning. Jeg må sove på sagen. Er det kun de indre 2,2 meter, der skal være altan? HEB 260 er bamsiga grejer som klarer meget, men vejer næsten 100 kg per meter.
Det er en kreativ udfordring at finde på en god løsning. Jeg må sove på det. Er det kun de indre 2,2 meter, der skal være altan? HEB 260 er kraftige ting, der kan klare meget, men vejer næsten 100 kg pr. meter.
Det skal være altan over hele, men jeg skal først bygge 2,2 m i henhold til byggetilladelse og derefter yderligere 3 m som attefallstilbygning.
Under skal jeg sætte TRP, så det bliver tag over bilerne.
Et alternativ, som jeg har overvejet, er at bygge en ramme og lægge ud TRP til underkantarmering og støbe en altan, men det bliver nok meget dyrt og besværligt.
Egentlig er det fejl på konceptet, fordi man ikke kan bygge den bedste løsning fra starten. At det skal bygges i to etaper, længde- og bredde-målene samt indkøringsmulighederne (om du ikke vil gnave på Rhododendron), komplicerer det hele. Hvis du kun skulle bygge den indre del, kunne man overveje at erstatte den ydre lange bjælke med en fagværkskonstruktion, som samtidig er hegn. Lidt som en jernbanebro. Man kan også erstatte den ydre bjælke med to treledsrammer, men højde er nok ikke tilstrækkelig til det. Man kan også overveje at indsætte to diagonale bærende bjælker (gælder den indre del), som hjælper med at reducere lasten på den ydre bjælke, så den kan gøres slankere. Du kan jo også overveje, om ikke byggeriet kan gøres smallere. Bare at gå fra 7 til 6 meter betyder meget.