Jeg skal lægge gulvspånplader i loftet på en garage, der er 4m bred og ca. 7m lang. Dette skal gøres delvist for at isolere og delvist for at få ekstra opbevaringsplads. I dag er der 120x45mm reglar langs med garagen med ca. 60cc mellemrum.

Min tanke er at forstærke konstruktionen med 3 stk. underliggende IPE bjælker med ca. 1,75m mellem fra hinanden og som skal hvile på 90x90 limtræ reglar, der fastgøres yderst på siderne (altså 4 meter mellem støttepunkterne, samme bredde som garagen naturligvis).

Under alle omstændigheder, nu til selve spørgsmålet. Jeg kiggede lidt på forskellige IPE bjælker her http://www.montano.se/category.html/ipe-balk og de findes selvfølgelig i forskellige størrelser. Min mavefornemmelse siger mig, at jeg kan klare mig med de mindste (IPE 80), men vil gerne høre, hvad I, der er erfarne, har at sige om det. Trykket ovenfra vil ikke være særlig stort, men man skal nok regne med 1-1,5 ton for en sikkerheds skyld. Målet er at kunne gå deroppe og opbevare ting uden at være bekymret.

Garageloft med synlige træregler og isolering, dæk med stablede dæk, værktøj og materialer stablet på hylder og arbejdsborde.

Reglarne i taget synes som jeg forstår det ikke have nogen mulighed overhovedet for at bære noget mere end selve taget, eller?

Så bliver 3 stk IPE 80 for hele bjælkelaget ikke meget at stole på...

injonil sagde:
Reglerne i taget ser ud til, som jeg forstår det, ikke at have nogen mulighed for at bære noget mere end selve taget, eller?

Så bliver 3 stk. IPE 80 for hele bjælkelaget ikke meget at stole på...
Mener du de eksisterende 120x45mm reglar? 3 af de 5 har jeg eftermonteret og sat op selv, fra starten var der kun 2 med 120cc mellemrum, og de er egentlig den nedre del af selve tagspærene. Disse IPE bjælker skal ikke bære selve taget, taget er jo allerede der. De skal derimod bære den nye "overetage" med det tryk, der opstår fra tyngden af gulvspånplader og eventuel last (det skal trods alt være et opbevaringsrum)

7m lange 120-reglar bærer intet mere end et undertag.

Ok,
Hvis vi regner med 100kg/m2 for last og egenvægtskraft (boliger beregnes med 200kg + egenvægtskraft) og at vi accepterer 1cm nedbøjning på bjælkerne (normen er længden /400) får vi følgende tilfælde:

Hver bjælke belastes med 1/5 af den totale last (tre bjælker og to vægge bærer).
Den totale last bliver: 2800kg (4x7x100) hvilket da bliver 560kg per oplæg.

Formlen for frit oplagt bjælke med jævnt fordelt last giver at du behøver en bjælke med bøjningsmodstand I = 218cm4
Vælg derfor en IPE 120 som har I = 318cm4

(IPE 80 har kun 80cm4 i bøjningsmodstand og da ville etagedækket kun kunne klare en belastning på 37kg/m2 uden at bøje ned mere end normen)

Senest redigeret:
  • Synes
pbolin og 5 andre
  • Laddar…
Gabbe1 sagde:
Ok,
Hvis vi regner med 100kg/m2 for last og egenvægt (boliger beregnes med 200kg + egenvægt) og at vi godkender 1cm nedbøjning på bjælkerne (normen er længden /400) får vi følgende tilfælde:

Hver bjælke belastes med 1/5 af den totale last (tre bjælker og to vægge bærer).
Den totale last bliver: 2800kg (4x7x100) hvilket da bliver 560kg per oplag.

Formlen for frit oplagt bjælke med jævnt udstrakt last giver at du behøver en bjælke med bøjningsinertimoment I = 218cm4
Vælg derfor en IPE 120 som har I = 318cm4

(IPE 80 har kun 80cm4 i bøjningsinertimoment og da ville bjælkelaget kun kunne klare en belastning på 37kg/m2 uden at bøje ned mere end normen)
Præcis den type svar som jeg var ude efter :) Mange tak for beregningen og hjælpen med dette!

Værsgo.
Kan du leve med noget mere end 1cm nedbøjning så kan du også bruge IPE100 og stadig sove godt, i den der type lokale er det ikke noget man bliver irriteret over. Holdbarheden i en IPE100 er let tilstrækkelig, men det sker som sagt på bekostning af nedbøjningen som bliver noget mere end normen tillader.

Gabbe1 sagde:
Værsgo.
Kan du leve med noget mere end 1 cm nedbøjning, kan du også bruge IPE100 og stadig sove trygt, i den slags lokale er det ikke noget, man bliver irriteret over. Holdbarheden i en IPE100 er let tilstrækkelig, men det sker som sagt på bekostning af nedbøjningen, som bliver noget større end normen tillader.
Jeg forstår, man vil stadig gerne have, at det skal være ordentligt og holde, det er derfor, jeg stillede spørgsmålet til at begynde med. At det så bøjer lidt mere end normen spiller derimod måske ikke lige så stor rolle, da jeg sjældent vil være deroppe. Tror du ikke gulvet vil føles "slingrende" selv med IPE100, eller?

Når det kommer til siderne, antager jeg, at det er tilstrækkeligt med stående 90x90 limtræsbjælker, som IPE-bjælken hviler på. Hvad er dine synspunkter på den del?

Senest redigeret:
Knapt svajende, men en lidt "vibrerende" følelse kan opstå, hvis man står og stamper på en lang stålbjælke. Personligt ville jeg vælge den type bjælke, som jeg havde lettest ved at få fat i.

90x90 limträ for at bære ca. 300kg lyder meget trygt, så længe det er normal lofthøjde. Skulle der være rigtig mange meter i lofthøjde, bør stolperne forankres i væggen for at modvirke knæk.

Gabbe1 sagde:
Knappast svajigt, men lidt "vibrerende" følelse kan opstå, hvis man står og tramper på en lang stålbjælke, personligt havde jeg taget den type bjælke, som jeg havde nemmest ved at få fat i.

90x90 limtræ for at tage op ca. 300 kg lyder meget trygt, så længe det er normal lofthøjde. Skulle det være meget mange meter i lofthøjde, så bør stolperne forankres i væggen for at modvirke knækning.
Ok, det lyder godt! Lofthøjden er "normal", dvs 2400 mm. En sidste overvejelse bare...

Kunne man bruge 2 stk. sammenskrue­de 120x45 almindelige reglar (så det bliver 120x90) som støtte i stedet for 90x90 limtræ? Jeg spørger, da væggene allerede består af 120 mm reglar, og hvis dette går, så kan man bruge en eksisterende 120 mm vægregel + at skrue en til ved siden af og så lægge IPE-bjælken på det (man skal skære den eksisterende 120 mm bjælke til øverst for at komme i IPE-bjælken).

Igen, min mavefornemmelse siger, at dette også ville fungere, men jeg tog fejl sidste gang med IPE80 :) Hvad tror du?

Senest redigeret:
Det er en ganske lille last vi taler om for pillerne. Jeg tror, at en 95x45 fastskruet i væggen klarer belastningen uden problemer. Så to stk 120x45 er både bælte og seler.

• Synes
d0nnie
  • Laddar…
Ok, hvad godt. Igen, man ønsker, at det skal holde og være korrekt dimensioneret, men man skal samtidig ikke overdrive alt for meget heller. "Almindelige" 120x45 træreglar er meget billigere end limträ så da kører jeg på det i stedet.

Tak igen for hjælpen med dette!

Jeg er nødt til at løfte spørgsmålet igen lidt... Jeg har nemlig en bekendt, der hævder, at limtræ kan erstatte IPE bjælke i styrke, og jeg blev lidt nysgerrig efter at høre, hvilken størrelse man skal op i limtræsbjælke for at det skal svare til IPE120 henholdsvis IPE100?

Dette kan være en mulighed også, HVIS nu påstanden er korrekt.

Selvfølgelig kan limtræ være et alternativ, jeg mangler dog viden om at beregne/dimensionere limtræsbjælker, det eneste jeg kan sige sikkert er, at den bliver større end tilsvarende IPE.

Jeg tror, der findes beregningsværktøjer online hos fx moelven, jeg har dog ingen erfaring med det, da jeg er maskiningeniør og foretrækker at bruge stål i mine konstruktioner :)

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.