Hej! På overetagen i vores 70-hus har vi et oprindeligt badeværelse, der trænger til renovering. Har revet vægge og er nu også begyndt at rive det gamle ulækre gulv op.
Først var der brun plastgulv
Under plastgulvet var der cirka 10 mm spånplade,
Under spånpladen var der cirka 15 mm polystyren
Under polystyrenen var der 15 mm fer og not brædder. Dette er det oprindelige gulv.
Under brædderne ligger der kasser af 3 mm masonitplader fyldt med 170 mm savsmuld.
Mellem langsiderne på masonitpladekasserne er der noget, der kunne være bølgepap, og på kortsiderne er der noget gammelt glasuld.
Under savsmulden er der planker
Hvis jeg måler ved trappen mellem under- og overetagen, anslår jeg gulvet til at være cirka 230 mm tykt. Hvis jeg måler 170 mm savsmuld + 15 mm fer og not brædder for det oprindelige gulv og gætter på, at brædderne under savsmulden også er 15 mm, bliver det 200 mm. Da er der kun 30 mm tilbage, som formentlig er loftet på underetagen med måske lidt afstandsstykker.
Har skåret op som en stjerne på gulvet for at finde noget, men ingen steder ser jeg bjælkelag, hverken under savsmuld eller glasulden.
Hvordan er dette bygget, er det kun væggene på underetagen, der holder det hele oppe? Hvordan ville I forstærke dette gulv? Jeg overvejer lige nu at fjerne alt savsmuld under gulvet og regle op på underetagens vægge (hvis jeg finder dem).
Hej.
Synes det ser ud som om du har et Mockfjärdshus. Og da er undersiden ligesom oversiden. Dvs regler mangler. Masoniten er limet som små blokke, der er slået sammen. Ca20x20 cm.
Ydervæggene er nok samme konstruktion.
Så du må gøre det, du er inde på.
Regle op nyt bjælkelag.
Ja det ser præcis ud som gammelt mockfjärdshus. Så er både vægger og gulv bygget af savsmuldsfyldte "kassetter", og noget andet bjælkelag vil du ikke finde. Google elementhus mockfjärd, så finder du nogle oplysninger på dette forum. Vi bor også i sådan et og skal snart i gang med en badeværelsesrenovering, så jeg har ingen facit på forstærkninger endnu. Ofte ser det ud til, at man afstiver gulvet ved at skrue-lime gulvspån ovenpå. Se f.eks. denne renovering: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/138754-nytt-badrum-i-ett-mockfjardshus.html
Tror det varierer afhængigt af hvilken husmodel man har og i hvilken del af huset man er. Har du kælder? I så fald kan du få en idé om hvordan elementerne ligger og er sammensat.
Vores hus ser ud omtrent som det på tegningen på denne side: http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusmontor_244
Der ligger kasserne på tværs over hele dagligstuen uden nogen støtte under midten. Der er altså et lige så stort kælderrum lige under dagligstuen uden nogen bærende vægge eller søjler midt på. I den del hvor soveværelserne findes, er der i kælderen en lang bærende kældervæg lige under den lange væg hvor indgangene til soveværelserne er. Elementerne ligger på tværs af denne væg. Om elementerne er lige så lange som husets bredde der, eller om de er sammensat ved denne væg har jeg endnu ikke fundet ud af.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.