4,478 læst ·
14 svar
4k læst
14 svar
Installere skorsten/kamin samt hvor findes rød skorsten??
Vi skal installere brændeovn i sommerhuset vi bygger på lige nu. Hvad koster det at hyre nogen til det (arbejdet for rør, skorsten mm), og hvor mange timer tager det normalt at gøre arbejdet? Vi har ikke bygget katteloftet igen, hvor brændeovnsrøret skal gå op, for at lette arbejdet. Gætter på det bliver omkring 6m rør.
Vi har også et mørkerødt tag, og jeg vil ikke acceptere nogen anden farve på skorstenen. MEN hvor finder jeg en mørkerød skorsten? Jeg har ledt som en gal på nettet uden held.
/Kristina
Vi har også et mørkerødt tag, og jeg vil ikke acceptere nogen anden farve på skorstenen. MEN hvor finder jeg en mørkerød skorsten? Jeg har ledt som en gal på nettet uden held.
/Kristina
Man må jo se det på stedet og have mere fakta for at kunne vurdere fuldt ud, men skal der også tages hul i ydertaget, så er vel en dag for to mand rimeligt for en modulskorsten. Omkostning, sig 8-10 000 kr før ROT for arbejdet.
Måske må du bede et lakværksted omlakere skorstenshuen.
Måske må du bede et lakværksted omlakere skorstenshuen.
Medlem
· Östergötland
· 90 indlæg
Jeg gav 300 for en brugt Hugo inkl. skorsten og hoved som jeg satte op selv på en eftermiddag. Byggetilladelse ca. 700:- og inspektion 400:- hvis jeg husker rigtigt.
Det er i øvrigt sandt, men jeg mener: lidt flere forudsætninger kan være nødvendige.
Andre varmekilder?
Vinterbeboelse?
Osv.
Det er i øvrigt sandt, men jeg mener: lidt flere forudsætninger kan være nødvendige.
Andre varmekilder?
Vinterbeboelse?
Osv.
Hvis du kun skal have en RAK modulskorsten monteret på en kamin, tager det mindre end en dag at ordne (det gør det i hvert fald for mig, som ikke har det som erhverv). Mao, det handler om nogle tusindlapper at få den installeret.
Fra NVI (www.nvi.se) kan du få hætter osv. i valgfri farve. Det kan sikkert andre også, men det har jeg ikke styr på. Det kommer til at koste nogle tusind ekstra men....
Fra NVI (www.nvi.se) kan du få hætter osv. i valgfri farve. Det kan sikkert andre også, men det har jeg ikke styr på. Det kommer til at koste nogle tusind ekstra men....
Som sagt, det er jo kun huven der skal være rød, og det burde ikke være noget problem at finde.
En anden ting: du siger, at du vil trække skorstenen gennem kattvinden. Det tolker jeg som tæt på tagfoden. Skorstenen skal slutte en meter over mønningen (hvis skorstensfejeren skal godkende det), så afhængig af tagvinklen kan det blive en lang skorsten uden støtte.
En anden ting: du siger, at du vil trække skorstenen gennem kattvinden. Det tolker jeg som tæt på tagfoden. Skorstenen skal slutte en meter over mønningen (hvis skorstensfejeren skal godkende det), så afhængig af tagvinklen kan det blive en lang skorsten uden støtte.
Det var før! Nu behøver den bare at nå over rygningen, men være 1 m over taget.HenrikP sagde:Som sagt, det är jo bare hjelmen som behøver at være rød, og det skal ikke være noget problem at fremskaffe.
En anden ting: du siger, at du vil føre skorstenen gennem kattvinden. Det tolker jeg som tæt på tagfoden. Skorstenen skal nå en meter over rygningen (hvis skorstensfejeren skal godkende det), så afhængigt af tagvinklen kan det blive en lang skorsten uden støtte.
Ok! Skorstensfejermesteren som var her i efteråret og godkendte vores kamininstallation sagde, at det var en meter over nock, men han var måske ikke opdateret.RoBo sagde:
I hvert fald: på mit stejle tag er det nok lidt over tre meter mellem kvist og nock. Ville se tosset ud
Tak for alle de gode svar. 
Tanken er, at røret skal gå lige op i kattvinden og der bøje af til højre ind mod midten af huset for så inde i soveværelset at vinkles opad igen og ud gennem taget. (altså mellem støtteben og hanebjælke) For at komme så tæt på rygningen som muligt. Vi tænkte på at sørge for, at den i hvert fald går ca. 30 cm over rygningen og selvfølgelig 1 m over taget. Sådan ser spærtræet ud... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
Ønsker ikke at have en skorsten på flere meter på taget, så hellere lade den vinkles indvendigt. Håber at arbejdskostnaderne ender på maks 10.000 kr, da isoleret rør, kamin, skorstenshat osv. koster en del i sig selv.
Skal tjekke linket med skorstenshattene.
/K
Tanken er, at røret skal gå lige op i kattvinden og der bøje af til højre ind mod midten af huset for så inde i soveværelset at vinkles opad igen og ud gennem taget. (altså mellem støtteben og hanebjælke) For at komme så tæt på rygningen som muligt. Vi tænkte på at sørge for, at den i hvert fald går ca. 30 cm over rygningen og selvfølgelig 1 m over taget. Sådan ser spærtræet ud... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
Ønsker ikke at have en skorsten på flere meter på taget, så hellere lade den vinkles indvendigt. Håber at arbejdskostnaderne ender på maks 10.000 kr, da isoleret rør, kamin, skorstenshat osv. koster en del i sig selv.
Skal tjekke linket med skorstenshattene.
/K
D
Da vi har fået tilbud, har det ligget på cirka 1/3 hver for installation, skorsten og kamin, når totalen har ligget på ca. 35". De fleste kaminfirmaer kan nok levere en rød skorstenshue, bare du siger til! Ellers regner de med sort... Men vores røde er nu alligevel lidt sort i kanten af sod, og mange ser ikke ud til at bekymre sig om farven, hvis man ser rundt på huse... at sætte den op fysisk er ikke noget bemærkelsesværdigt, men at få det "regntæt" og perfekt på taget ved jeg ikke rigtig, om jeg vil give mig i kast med personligt.
Da vi har fået tilbud, har det ligget på cirka 1/3 hver for installation, skorsten og kamin, når totalen har ligget på ca. 35". De fleste kaminfirmaer kan nok levere en rød skorstenshue, bare du siger til! Ellers regner de med sort... Men vores røde er nu alligevel lidt sort i kanten af sod, og mange ser ikke ud til at bekymre sig om farven, hvis man ser rundt på huse... at sætte den op fysisk er ikke noget bemærkelsesværdigt, men at få det "regntæt" og perfekt på taget ved jeg ikke rigtig, om jeg vil give mig i kast med personligt.
Skider i hvad andre mener om, at det fungerer med sort skorsten til rødt tag.
Jeg som kvinde nægter at tage den nemme vej (grimme alt) og købe en sort. Er alt for synlig detalje på huset. Helt hvidt hus og alt plade mørkerødt =flot.
Så hvad min mand mener spiller mindre rolle, da jeg har besluttet mig. Men nu ser det jo ud til, at det ikke skal være umuligt at finde en i den rigtige farvekode. 
Det er netop at få alt tæt, som jeg er bekymret over. Er desuden bange for, at det tager alt for lang tid at få det perfekt selv, hyrer hellere til dette og lægger selv krudtet på resten af hytten. Så også at NVI har bøjninger for 38 graders hældning, hvilket vi har. Skal bare tjekke pris fra dem.
/K
Det er netop at få alt tæt, som jeg er bekymret over. Er desuden bange for, at det tager alt for lang tid at få det perfekt selv, hyrer hellere til dette og lægger selv krudtet på resten af hytten. Så også at NVI har bøjninger for 38 graders hældning, hvilket vi har. Skal bare tjekke pris fra dem.
/K
Kører man rundt i et nybygget område, er der MANGE huse, der har sorte hætter på røde tage. Det ser forfærdeligt ud. Det er ganske vist dyrere med en ikke-standard farve, men så slemt er det heller ikke.
Ja jeg kan ikke forstå hvorfor man i nybyggede områder sætter sort skorstenshoved på rødt tag, men vist alle må jo gøre som de vil. Jeg synes man vælger samme farve på al metal. Havde vi haft teglfarvet metaltag, havde det været lettere at finde et allerede færdigmalet hoved.
Klik her for at svare