Hej,

Har surfet rundt på forumet siden vi blev husejere for lidt mere end et år siden og er blevet hjulpet utallige gange. Nu er det tid til at stille nogle egne spørgsmål, som jeg håber jeres visdom kan besvare.

Skal indrette vores overetage, som er isoleret. Jeg vil begynde med at lave en installationsvæg på langsiden for at kunne trække de forberedte elementrør, så de kommer under tagvinduerne (i stedet for indvendige vægge til soveværelserne...). Tænkte at lave denne med 45x45 regler og så sætte enkelgips på. Mit spørgsmål er, hvordan jeg skal sætte reglerne. Kan jeg gøre det med liggende regler (hvilken afstand i så fald?) eller skal det være stående (hammerbånd + syld der også så?).
Vedhæfter billede af væggen, som er 1m høj.

Loft under renovering med trægulv og isoleret skråvæg. Snerydder og kost står op ad væggen. En kasse og værktøj er til stede.

Skal også lave bjælkelag over de to soveværelser, der skal bygges for at få lidt opbevaringsplads. Spærerne sidder på cc1200 (groft målt med en moderat underholdt datter på hoften) og det føles mest naturligt at fastgøre bjælkelaget i disse. Er det nok med 45x170 på cc1200 med kortlinge mellem, eller skal det dimensioneres anderledes?
Kan det være åbent ovenpå opbevaringspladsen mellem soveværelserne, eller skal den indvendige væg gå hele vejen op til taget. Jeg tænker, at det burde være muligt at skrue en bærelinje op mellem den bærende stolpe (115x180) og ydervæggen, som bjælkerne kan hvile på og fastgøre reglerne i?
Hvis det kan være åbent, bliver bredden på rummet 3,7m og dybden 3.9m.
Vedhæfter billede af, hvordan det ser ud i øjeblikket, hvis det gør noget af det, jeg skrev, tydeligere.

Uisoleret loft med to vinduer, arbejdsbord, savhest og træstolpe i midten. Byggeudstyr ligger spredt på gulvet under loftrummet.

God weekend til jer!
/Fredrik

Hvorfor ikke lægge vandbåren gulvvarme og slippe for radiatorerne?

F Freniño sagde:
Hej,

Surfet rundt på forumet siden vi blev husejere for lidt mere end et år siden og er blevet hjulpet utallige gange. Nu tid til at stille nogle egne spørgsmål, som jeg håber jeres visdom kan besvare.

Skal indrette vores overetage, som er isoleret. Jeg vil begynde med at lave en installationsvæg på langsiden for at kunne trække de forberedte elementrør, så de kommer under tagvinduerne (i stedet for indervæggene til soveværelserne...). Tænkte at lave denne med 45x45 regler og så påføre enkelt gips. Mit spørgsmål er, hvordan jeg skal regle. Kan jeg gøre det med liggende regler (hvilken afstand i så fald?) eller skal det være stående (rem og fodrem der også så?).
Vedlægger billede af væggen, som er 1m høj.

[billede]

Skal også lave bjælkelag over de to soveværelser, der skal bygges for at få lidt opbevaringsplads. Spærstolene sidder på cc1200 (hurtigt målt med en moderat underholdt datter på hoften), og det føles naturligt at fastgøre bjælkelaget i disse. Er det tilstrækkeligt med 45x170 på cc1200 med afstandsbjælker imellem eller skal det dimensioneres anderledes?
Kan det være åbent ovenpå opbevaringsrummet mellem soveværelserne, eller skal den indervæg regles hele vejen op til taget. Jeg tænker, at det burde være muligt at skrue en bæring op mellem den bærende stolpe (115x180) og ydervæggen, som bjælkerne kan hvile på og fastgøre reglerne i?
Hvis det kan være åbent, bliver bredden på rummet 3,7m og dybden 3.9m.
Vedlægger billede af, hvordan det ser ud i øjeblikket, hvis det gør noget af det, jeg skrev, tydeligere.

[billede]

God weekend til jer!
/Fredrik
Installationsvæg anvend plywood og gips så kan alt skrues og hænges enkelt

Installationsvæggen ikke længere noget problem.
Ingen idéer til bjælkelag for loft? Spærerne er ikke dimensioneret til at bære lasten af et opbevaringsloft, så dem kan jeg ikke bruge. Skal jeg dimensionere indervæggene, så de bliver bærende i stedet? Og kan jeg så sætte dem direkte på gulvspånpladen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.