Ja dette indlæg kan sikkert lige så godt passe i vaskerum eller badeværelse, men jeg synes nok, at det har mere med byggeteknik at gøre.

Har tænkt lidt over, hvordan jeg skal indrette kælderetagen (souterræn) og har på grund af, hvad jeg anser for at være enkelt, overvejet at bygge et installationslag (45 eller 70mm) indenfor lecastenene med metalregler for at holde organisk materiale væk. Dog kommer man til pladebeklædningen derefter og hensigtsmæssigt har man jo en form for træfiberplade bag vådrumspladen, og jeg antager, at det kan være hensigtsmæssigt med en form for udluftning i overkanten for at undgå, at evt. fugt trækkes ind i træfiberpladen. Kældermuren består af 300mm lecasten med 2x100mm isodrän udenfor, så den er veldræneret.

Har også overvejet at pudse lecaen for derefter at sætte fliser, men med installationslaget bliver det enkelt for mig, da el, vand og varme kan trækkes skjult uden at skulle fræse alt ind.
Så hvad siger I, er der noget, der kraftigt taler imod denne løsning, eller er det unødvendigt arbejde?
Diagram af en kældervæg med lecasten, installationslag og skivebeklædning, markeret med jordniveau og stålskelet.

Hej ...
For mig lyder det perfekt, så bliver du af med alle trækningerne og får en glat og fin vægoverflade at arbejde med bagefter.
Men lav ingen skjulte rørskjøder i væggen ...
Eti..

Har bygget på den måde i vores kælder, når det gælder bryggers, bruser, sauna, etc.

Du har jo godt dræneret/isoleret udvendigt, så fugtvandringen skal jo gå udad... Egentlig burde du kunne gøre hvad som helst, men med stålregler og luftspalte har du en helt sikker løsning!

Takker for svarene!
Egentlig er jeg ikke bekymret for fugten, men det er mere en enkelhed at lave et installationslag i stedet for at fræse alt ind. Desuden er der plads i rummet til at stjæle de cm, der kræves.

Det er altid rart, når man kan opdatere en tråd med posten "så blev det"!
.
Ja, som sagt sådan blev/bliver det:
45mm stålreglar med 2,5-3cm luftspalte til lecamuren. Dybden på luftspalten er perfekt for at få ind tangen for at nitte reglarne i skinnerne. I overkant bliver det hældningsspalte.
En tang bruges til at nitte stålreglar mod en lecamur, med luftspalte imellem. Vægkonstruktion med 45mm stålregler foran lecamur med isolering og luftspalte til fastgørelse, set fra siden i et renoveringsprojekt.

Måske et dumt spørgsmål, men hvad gør plasten og træreglarne?

Tang.. er det en fulldyr, 'proffsvariant' eller noget billigere man kunne tænke sig at købe for at sætte reglar i et rum?
Såg professionel ud. :)

FredrikR sagde:
Tangen.. er det en dyr, 'proffsvariant' eller noget billigere man kunne tænke sig at købe for at sætte reglar i et rum?
Så professionel ud. :)
Ingen proffstang! Købt på Jula for 199 riksdaler. Klart formålsmæssig og pengene værd for hjemmearbejde! Desuden medfølger en ekstra skær/nitstål. Dette plus en ny metalsaks og en talmåler, så blev jobbet rigtig enkelt.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
ZipLock sagde:
Måske et dumt spørgsmål, men hvad gør plasten og træreglarne?
Synes egentlig ikke, at det er et dumt spørgsmål, men fuldt berettiget...
Murkonstuktionen ser ud som nedenfor, så plasten og træreglarne er en del af trækonstruktionen.

Trækonstruktion under opførelse med træribber og cementvægge udenfor i skovomgivelser.

S
FredrikR sagde:
Tangen.. er det en fulldyr, 'proffsvariant' eller noget billigere man kunne forestille sig at købe for at sætte reglar i et rum?
Så professionel ud. :)
sæt med nubb i stedet (små montageskruv) meget enklere hvis man har misset nogle cc mål

SBH sagde:
sæt med nubb istedet (små montageskruer) meget lettere om man har misset noget cc mål
Jo, det får nok blive sådan. :)

S
FredrikR sagde:
Jo, det får nog bli så. :)
en oppe og en nede plejer at være nok.
de med bore spids fungerer bedst synes jeg

SBH sagde:
en oppe og en nede plejer at være nok.
dem med bor-spids fungerer bedst synes jeg
Bor-spids lyder som det letter lidt, selvom reglerne måske ikke er supertykke. :)
Tror også jeg skal prøve tangen når den ikke koster mere end 200:-
Begynder at blive småivrig for at komme i gang med kælderen.. Kæresten siger vaskerum først...?

SBH sagde:
sæt med nubb i stedet (små montageskrue) meget nemmere, hvis man har misset noget cc mål
Var selv inde på at skrue først, netop for at kunne ændre, hvis noget blev forkert og desuden let at få fat i skrue. Da jeg ville have så smal luftspalte som muligt mellem mur og stålregel, indså jeg ret hurtigt, at jeg aldrig ville kunne skrue på indersiden. Desuden var det denne metode, som byggeforhandleren foreslog. Men for mig fandtes der kun et alternativ for at få det til at fæstne, med tang. Kontingenten blev, at det gik rigtig hurtigt, sidder godt og desuden busnemt i stedet for at holde i alt og samtidig forsøge at få en skrue til at bore og trække i stålreglen.

FredrikR sagde:
Borspids lyder som om det letter lidt, selvom reglerne måske ikke er supertykke. [bild]
Tror også, jeg skal teste tangen, når den ikke koster mere end 200:-
Begynder at blive utålmodig for at komme i gang med kælderen.. Samboen siger vaskekælder først...?
Er du omhyggelig fra starten, så vælg nittangen, så når du begge dele... ;)

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.