Kom ind på containerhuse og fik inspiration og begyndte at skitsere og spekulere.
Jeg har et ret stort område ved siden af et bjerg og en skråning, hvor jeg i så fald tænkte at opføre dette projekt.

Edit: Med Containere mener jeg altså stålcontainere.

Behøver forslag til tanker og idéer og gerne nogle ord fra nogen, der har bygget lignende :)

Trin 1.
Grave ud og dræne, og fylde op med grus og stampe dette. Det er desværre ret fugtigt her i dag.

Trin 2.
Løfte ind 3 stk 40-fods containere og svejse disse sammen.

Trin 3
Fjerne ca. 1/3 for at lave en bilplads her.
Hvor meget kan de bærende vægge bære her? Jeg overvejer ikke at save "hullet" hele vejen op og lade en del af væggen være bærende, og måske på dette også svejse en stålbjælke støttet af en stående træstolpe ved væggen til højre? Kom gerne med konstruktionsforslag :)

Trin 4
Fylde ud sprækken mellem bjerg og container med grus, og derefter jord ovenpå. Samme på "bagsiden" hvor skråningen er markeret. Så have et jordtag på dette. Dels er det pænt og dels så er det jo "gratis" isolering. :) Hvordan bør man gøre her? Tænker man plastiker dette og er meget forsigtig, når man fylder ud, så plastikken er intakt. Dette bør jo ikke give anledning til fugt at nå containerne?

Trin 5.
Isolere gavlen til venstre på billedet. Ikke bestemt om jeg vil have åbent eller en dør til cyklerne der. Dette er da ikke dækket af jord. En træ- eller muret facade tænker jeg. Hvad er nemmest og bedst, isolere indefra eller udefra?

Trin 6.
Sætte i garageport, døre og indrette :)

Hvordan ville I have tænkt og gjort?
Hvilken byggetilladelse bør man søge for at bygge dette? Bor langt ude i skoven, ingen problemer med naboer og den slags.

Se vedhæftet skitse af, hvordan jeg forestiller mig det.

• Planskisse over containerhus viser rumfordeling: gæsteværelse, opbevaring, arbejdsbænk samt zoner til cykel og brændstof. Målt: 12,9x7,3m.
Senest redigeret:
Findes en tråd her på forumet om et byggeri. Konklusionen var vel, at det blev coolt, men det ville have været hurtigere, lettere og billigere at bygge i træ.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Findes der en tråd her på forummet om et byggeri. Konklusionen var vel, at det blev sejt, men det ville have været hurtigere, enklere og billigere at bygge i træ
Hvad hedder tråden? Den oprindelige tanke var at undgå at lægge en plade. Containere koster omkring 60k. At grave kan jeg næsten få ordnet uden omkostninger, grus kan jeg få for ca. 10k. Alt i alt med containerne på plads regner jeg med omkring 100k. Er det urimeligt? Derefter kommer der selvfølgelig løbende udgifter, men mest føler jeg, at det er arbejde med vinkelsliber og svejser, når det er på plads.

Så tænker jeg, at containerne er så stabile, at det ikke bliver noget problem at lægge jord over og lignende. At bygge det i træ er selvfølgelig også en mulighed, men det føles næsten bedre med containere?

Synes det lyder som et sjovt projekt! Det jeg har set her på BH var jo et bolighus, der desuden blev ret "over the top" .. :)

Det havde måske været lettere at tage to "store" containere og en kortere og stille som et U, og så lægge en bjælke over dem, så slipper du for at skære ud, jeg tror det skaber ret meget ekstraarbejde med at forstærke åbningen ..

Platonmatta må da være glimrende at lægge ovenpå også?

• Synes
LimpTheGimp
  • Laddar…
T toolman77 sagde:
[link]
Da var det tråden jeg har set, men dette er jo ganske langt fra det projekt jeg tænker mig. Min tanke er jo mere jordkælder/hobbithul som skal blive garage og mancave. Det der er jo noget helt andet - og super sejt. :)

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Det måske havde været lettere at tage to "store" containere, og en kortere, og stille som et U, og så lægge en bjælke over dem, så slipper du for at skære ud, jeg tror det skaber en del ekstra arbejde med at forstærke åbningen ..
Jeg er tvivlende om det faktisk er så meget påvirkning på styrken. Standard er nærmere 260 i lofthøjde. Hvis man så laver "hullet" til bilen sådanne 4 meter bredt og 210 højt, så er 50 cm af væggen tilbage. På alle containere. Denne halve meter "vægflade op til loftet" bør kunne bære en hel del vægt bare som den er? I min verden føles det næsten overkill, men hvis man så her også svejser en bjælke mellem væggene, som får støtte i begge ender.... Altså to portaler med tværgående jernbjælke og formentlig træ på siderne. Det føles spontant, som om det burde være nok til at lægge en halv meter jord og mulig sne på den...? Enhver, der er dygtig til fysik og har en lommeregner ved hånden, må gerne komme med input. :)

Edit: Jeg tænker altså, at når man har savet hullerne og svejset en bjælke ind herimellem (eller under bliver det måske), så har man to stålbjælker med 50 cm højde. Korrugerede plader x2 er ca. 20 cm tykke? En "ventileret" stålbjælke på 20x50 cm bør kunne tåle stort set hvad som helst...?

Senest redigeret:
L LimpTheGimp sagde:
Jeg er tvivlsom over, om det faktisk er så meget svækkelse af bæreevnen. Standard er tættere på 260 i lofthøjde. Hvis man så laver "hullet" til bilen sådan cirka 4 meter bredt og 210 højt, så er der jo 50 cm af væggen tilbage. På alle containere. Denne halv meter "vægflade op til loftet" bør jo kunne klare en hel del vægt bare som det er? I min verden føles det næsten overkill, men hvis man så svejser en bjælke mellem væggene, der får støtte i begge ender... Altså to portaler med tværgående jernbjælke og sandsynligvis træ på siderne. Det føles intuitivt, at det må være nok til at lægge en halv meter jord og på det eventuelt sne...? Nogen der er dygtig til fysik og har lommeregneren ved hånden må gerne blande sig. :)
Jeg tænker, at det måske er unødvendigt at købe en masse stål, som du bare fjerner... Hvis vi forestiller os, at 60k er tre containere, og det kan gøres med to, så har du jo 20k at lægge på andet, fx. bjælker over taget mellem containerne ...

Hvad er dit fokus forresten, mancave (typ drikke whisky og spille VirtuaGolf i hjemmebiografen), eller er du typen der kan lide at gå og rode i garagen?

Jeg tænker, at det måske er unødvendigt at købe en masse stål, som du bare skærer væk ... Hvis vi forestiller os, at 60k er tre containere, og det kan klares med to, så har du jo 20k at bruge på andet, fx. bjælker over taget mellem containerne ...

Hvad er dit fokus for øvrigt, mancave (typ drikke whisky og spille VirtuaGolf i hjemmebiorummet), eller er du typen, der kan lide at rode i garagen?
Du tænker to containere og typ lægge spær mellem disse og have garage/carport i midten? Det kræver jo mere beton/mere jordarbejde. Det bliver også sværere at få til jorden over disse?

Stålet, der skæres væk (hvilket typ bliver 4 korrugerede plader om 4x2,1 meter teoretisk - men ikke i virkeligheden da det bliver et h-vete at løfte dem væk ;)) kan også bruges til at bygge væggen til rummene der i skitsen. Altså garage venstre væg der i skitsen. Resten kan jo sælges eller bruges til andet. Det er ikke et problem, føler jeg.

Jeg vil have et krypind til at kunne rode med motorcykel eller eventuelt bil om vinteren, eller bare et sted at stå for at være kreativ med hænderne og bygge/skabe. Praktisk set har vi også brug for opbevaring og et gæsteværelse. Jeg har et stykke til at pendle til arbejde men får snart fiber og vil da kunne arbejde hjemmefra mere. At kunne lukke mig inde og have dette som kontor ville være fantastisk godt. Så rummets funktion som gæsteværelse og kontor er jo guld.

L LimpTheGimp sagde:
Du tænker to containere og at lægge spær mellem disse og have garage/carport i midten? Kræver jo mere beton/mere jordarbejde. Bliver også sværere at få jorden over disse?

Stålet, der skæres bort (hvilket jo typisk bliver 4 korrugerede plader om 4x2,1 meter teoretisk - men ikke i virkeligheden da det bliver et h-helvede at løfte dem væk ;)) kan også bruges til at bygge væggen til rummene der i skitsen. Altså garagens venstre væg der i skitsen. Resten kan jo sælges eller bruges til andet. Det er intet problem føler jeg.

Jeg vil have et kryb in at kunne nørkle med motorcykler eller eventuelt biler om vinteren, eller bare et sted at være kreativ med hænderne og bygge/skabe. Praktisk har vi også brug for opbevaring/lager og et gæsteværelse. Jeg har et stykke at pendle til arbejdet men får snart fiber og vil så kunne arbejde hjemmefra mere. At kunne lukke mig inde og have dette som kontor ville være fantastisk godt. Så rummets funktion som gæsteværelse og kontor er jo guld.
Ja, typ sådan ... Gulv kan jo være gruset til at begynde med, og at der er mulighed for at grave ud og støbe et gulv, hvis det er nødvendigt ... Måske er det bare mig der går i gang med at have et hobbitgarage ... :crysmile: (svært når man har 800 kvm grund bestående af 90% klippe, midt i byen) ..

Ja, typ så .. Gulv kan jo i starten være gruset, og der kan være mulighed for at grave ud og støbe et gulv, hvis det er nødvendigt ... Måske er det bare mig, der går i gang med tanken om at have en hobbitgarage ... :crysmile: (svært når man har 800 kvm grund bestående af 90% fjeld, midt i byen) ..
Mja, men at støbe en grund på det område, som bliver her, koster jo 20-30k. Derefter skal der sættes vægge og isoleres og arbejdes mellem disse, samt få et holdbart tag ovenpå. En container koster omkring 20 og løser disse problemer. ;) Tre sammenføjede føles lettere at lave et hobbithul af. :)

Ja, jeg har haft idéen om at sprænge en garage ind i fjeldet, som er "markeret" i skitsen, men tror ikke dette vil gå, og det bliver nok dyrt rigtigt. Men det er jo endnu sejere at have sin mancave i en grotte helt rigtigt. ;)

L LimpTheGimp sagde:
Mja, men at støbe en grund på den overflade, der bliver her, ligger jo på 20-30k. Så skal der sættes vægge og isoleres og arbejdes mellem disse, samt få et holdbart tag over. En container koster ca 20 og løser disse problemer. ;) Tre sammenføjede føles nemmere at lave hobbithul af. :)

Ja, jeg har haft idéer om at sprænge en garage ind i bjerget, som er "markeret" i skitsen, men tror ikke, at dette vil gå, og det bliver sandsynligvis dyrt på rigtig. Men det er jo endnu sejere at have sin mancave i en grotte på rigtig. ;)
Min idé var vel mere at grave ud det hele, og gruse op hele bundfladen. Så parkerer du to parallelle containere med 4-5 meters afstand, og bygger et tag med I-bjælke og reglar, og afslutter med plade.. Dæk det hele med platonmåtte, byg en indervæg i den ene ende af garagen, og så jord ovenpå alt... Byg en imponerende trædør til garagen.... Så når du er træt af grus i garagen, støber du den overflade... I de to rum har du jo containergulvet allerede!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.