51,034 læst ·
10 svar
51k læst
10 svar
Insektnet tagfod - hvordan skal jeg sætte det?
I løbet af sommeren har jeg brugt tid på at ekstraisolere og skifte facade, og nu føler jeg, at det er tid til at få op insektnet ved tagskægget, så fugle, egern og andre dyr ikke får idéen at bosætte sig indenfor facaden. Jeg skal selvfølgelig få klædt tagskægget ind på et tidspunkt, men det er ikke helt det rette tidspunkt til at male brædder nu, så det bliver måske uden brædder indtil foråret.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg skal fastgøre insektnettet, så det bliver tæt. Panelet er Z-panel, så hvis jeg trækker nettet ind mod panelet, vil der være perfekte rum for hvepse og andet at kravle ind i senere, så jeg antager, at jeg skal have insektnettet over og måske fastgøre i lægten? Ikke helt let at komme til, men det går måske, jeg har nok cirka 10 cm mellem overkant panel og underside af taget.
Ud mod kanten kan jeg måske få nettet ind mellem spærender og fodbrættet, ellers må jeg sætte en regel mellem spærene yderst og hæfte i den antager jeg. Jeg tager gerne imod forslag til, hvordan jeg gør begge steder.
Når jeg senere skal klæde tagskægget ind, vil jeg bygge på spærenderne, så jeg får en horisontal regel at sømme i - spærenderne er nok 10-15 grader i øjeblikket. Jeg vil da ende måske 10-15 cm fra overkant af panelet i højde.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg skal fastgøre insektnettet, så det bliver tæt. Panelet er Z-panel, så hvis jeg trækker nettet ind mod panelet, vil der være perfekte rum for hvepse og andet at kravle ind i senere, så jeg antager, at jeg skal have insektnettet over og måske fastgøre i lægten? Ikke helt let at komme til, men det går måske, jeg har nok cirka 10 cm mellem overkant panel og underside af taget.
Ud mod kanten kan jeg måske få nettet ind mellem spærender og fodbrættet, ellers må jeg sætte en regel mellem spærene yderst og hæfte i den antager jeg. Jeg tager gerne imod forslag til, hvordan jeg gør begge steder.
Når jeg senere skal klæde tagskægget ind, vil jeg bygge på spærenderne, så jeg får en horisontal regel at sømme i - spærenderne er nok 10-15 grader i øjeblikket. Jeg vil da ende måske 10-15 cm fra overkant af panelet i højde.
Hvordan du skal gøre det, er lidt svært at afgøre uden at se problemet på stedet, men et tip fra en ramt er at sætte stålnet og gitter op, fuglene trykker let plastnettene i stykker og laver ret grimme huller efter et stykke tid. For at hindre småkravlet anbefaler jeg en form for klistret tætning mellem net og panel. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du forestiller dig hele arrangementet, men kan du overveje at sømme tagfoden til og sætte mindre ventiler der, med stålnet og gitter selvfølgelig.
Jeg er heller ikke helt sikker på, hvordan jeg skal få skabt en god helhed, min tanke går i retning af at have en luftspalte yderst mod fodbrættet og derefter tæt beklædning hele vejen ind til panelet.
Måske skal jeg gøre dette som en totrinsraket, først en form for net som forhindrer, at noget kommer ind bag facaden, derefter noget som tætner selve tagfoden...
Måske skal jeg gøre dette som en totrinsraket, først en form for net som forhindrer, at noget kommer ind bag facaden, derefter noget som tætner selve tagfoden...
Nu har jeg gjort sådan, at jeg har sat et stykke spredt panel mellem hver tagspær, som går lige under panelets overkant på indersiden - jeg havde nogle stående lægter, der stak lidt op over panelet, som jeg kunne skrue i heldigvis. Jeg har efterladt cirka 30 mm mellem spredt panel og råspont.
Min tanke er så at sætte net mellem dette spredt panel og råsponten i taget.
Så skal jeg stadig finde en løsning til selve tagskægget, når jeg bygger det ind, men det kan vente.
Næste problem er at finde et passende net at sætte mellem spredt panel og råspont - aluminium er nemt at få fat i og er nok mere holdbart end plast/glasfiber, gætter jeg, men fuglene kan vel lave hul i det også. Metalnet af rustfrit stål ser ud til at være temmelig dyrt i sammenligning og ikke lige så let at finde - nogen der har tips om, hvor man kan finde det i Göteborgområdet?
Min tanke er så at sætte net mellem dette spredt panel og råsponten i taget.
Så skal jeg stadig finde en løsning til selve tagskægget, når jeg bygger det ind, men det kan vente.
Næste problem er at finde et passende net at sætte mellem spredt panel og råspont - aluminium er nemt at få fat i og er nok mere holdbart end plast/glasfiber, gætter jeg, men fuglene kan vel lave hul i det også. Metalnet af rustfrit stål ser ud til at være temmelig dyrt i sammenligning og ikke lige så let at finde - nogen der har tips om, hvor man kan finde det i Göteborgområdet?
Hvordan gik det så?
Hvordan gik det for dig? har samme problem
Ja jeg sidder og Funderar på det samme, jeg har også z panel og stod halve aftenen i går og grubblade på hvordan man skulle tætne Dalarna i panelet
Det her er mere end lidt pinligt, men jeg er ikke færdig med det her endnu - jeg fortsatte med andre sider af huset og har ikke fået fikset tagfoden nogetsteds endnu.
Det eneste jeg har gjort udover mit billede fra 2018 er at sætte insektnet (aluminium) mod den bid glespanel jeg satte og undersiden råsponten i taget så der ikke er noget, der kan komme ind bag panelet, men endnu har jeg ingen god løsning for hvordan jeg kan dække dalene i panelet...
Jeg er altså også stadigvæk ude efter en løsning på det her. Muligvis kan man sætte net i glespanelen som går nedad og så sidder i beklædningens brædder (altså på deres overside) men så bliver der alligevel plads til at komme op i dalene, selvom insekterne ikke kommer så langt efter det. Det bliver også lidt tricky ved spærerne...
EDIT: Det ses ikke godt på billedet at der er et net der, medmindre man klikker det op.
Det eneste jeg har gjort udover mit billede fra 2018 er at sætte insektnet (aluminium) mod den bid glespanel jeg satte og undersiden råsponten i taget så der ikke er noget, der kan komme ind bag panelet, men endnu har jeg ingen god løsning for hvordan jeg kan dække dalene i panelet...
Jeg er altså også stadigvæk ude efter en løsning på det her. Muligvis kan man sætte net i glespanelen som går nedad og så sidder i beklædningens brædder (altså på deres overside) men så bliver der alligevel plads til at komme op i dalene, selvom insekterne ikke kommer så langt efter det. Det bliver også lidt tricky ved spærerne...
EDIT: Det ses ikke godt på billedet at der er et net der, medmindre man klikker det op.
hej! jeg har også problemer med fugle, der flyver ind under taget, virkelig irriterende når de høres. Fungerede aluminiumsnettet godt? Hvor længe har du haft det?
Klik her for at svare