Ja, jeg er ikke træt af livet, men jeg ville gerne kunne hænge træningsudstyr i loftet i solide kroge, der kan holde til min kropsvægt. Huset er en etplans, og så vidt jeg ved består loftet nedefra af gips, forskallingsbrædder og derefter spær af træ. Nu skal den del af huset bygges om, og så vil jeg gerne benytte lejligheden til at få et loft, hvor man kan skrue solide kroge i.

Hvis man skruede igennem gipsen ind i spærene, ville det nok holde, problemet er bare, at jeg måske vil have kroge andre steder end lige under et spær (de ligger med 120 cm afstand). Kan man sætte træbjælker mellem spærene og derefter skrue råspont eller krydsfinerplader op nedefra, som man så kan fastgøre kroge i? Kan man ligefrem erstatte forskallingsbrædderne med træplader på en del af loftet? Vil det holde? Hvor tykt træ er nødvendigt for en krog, der belastes lodret nedad med 80 kg?

R
Bliver til at sætte ind grove reglar mellem spær, kan fastgøres med bjælkesko så holder det.
med gyngeøjer hvis de går ind godt og forbores
Helst ovenpå for at få det stærkt, men bliver lange fastgørelser så.
Ellers kan der blive svaj i taget, almindelige plader af en eller anden slags holder ikke, og reglar oven
glesen, så kan det blive svaj med 120 C/C på spærene

Hvis jeg tolker jeres svar korrekt, bør man sætte mindst 30 mm træ til at skrue i, og helst skal det ligge ovenpå spær (eller tværstivere mellem spær).

Hm, det bliver meget luft (eller isolering) ned til gipsen i så fald. Lad os sige, at man lægger 120 mm høje tværstivere med underkanten i niveau med spærene. I så fald får man regelhøjde (120) plus den tynde brædde tykkelse (34 mm?) fra gipsen op til det skruebare træ. Det bliver lange kroge...

R
Du kan hænge en grov regel/planke i balksko, der findes mange forskellige, bare vælg hvad der passer
mellem spærrene jævn med råsponten og måle ud nøjagtigt og notere hvor den er
Så bliver der ingen lange indfæstninger

Ja, så kan man selvfølgelig gøre. Problemet er bare, at jeg har lidt svært ved at bestemme allerede nu, præcis hvor krogene skal sidde. Det afhænger lidt af, hvor andre ting ender i rummet, når det er færdigt. Derfor var jeg ude efter at få et større område (siger vi 1x2 m) som kan skrues.

R
Forstår dit problem, at have spånplader er ikke godt, de har en tendens til at flise sig på oversiden,
bliver kun halve pladen, at to stk. 22 mm oven på hinanden kan jeg ikke sige om det holder.
Det behøves noget, der holder, for sandsynligvis trapezkroge.
Men ha' lidt is i maven, der er flere på forummet, som kan det bedre og kan sige, hvad der er passende.
De vil sikkert læse her og komme med forslag.

Fulkemisten
I så fald. Stort som en plyfaskiva. Sæt tre skiver tykt mellem to tokstolar. Sæt mod reglar som sidder med bjælkesko 36 mm op mellem tagstolene. Det holder til hvad som helst at hænge i.

• Synes
toolman77 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville foreslå 25 mm konstruktionskrydsfiner uden ekstra bjælker. En 100 kg punktlast midt i feltet giver en nedbøjning på mindre end 3 mm, hvilket må anses for at være helt OK. Derefter skal fastgørelsesanordningen naturligvis kunne klare den last med 25 mm dybde.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Hvordan tænkte du, at man skulle fastgøre denne konstruktionskrydsfiner? Skal den ligge ovenpå spærbukkene? Så har man jo over 20 cm luft og isolering op til træet, regnet fra gipsen i loftet. Desuden er det besværligt, hvis man rammer spærenes skråstivere.

Den skal selvfølgelig skrues nedenfra i spær. Du kan have brug for at indsætte kortlinger mellem spærene et eller andet sted, så også tværsamlingerne hos plywooden bliver skruede. Det er ikke nødvendigt af styrkegrunde, men for at det skal se pænt ud.

R
S Skogsbullen sagde:
Hvordan tænkte du, at man skulle fastgøre denne konstruktionskrydsfiner? Skal den ligge ovenpå spærene? Så har man jo over 20 cm luft og isolering op til træet, regnet fra gipsen i loftet. Desuden besværligt, hvis man ender ved snerålerne på spærene.
Du skal svejse en ramme i metal, som du kan lægge mod indersidens loft. Rammen skal have fire bøjler/arme, der hægter rundt om reglerne. I rammen skal du indfælde 25 mm konstruktionskrydsfineren.

R
Det går jo at lægge pladerne på råsponten og sætte regler i spær med bjælkesko, samt fastgøre pladerne i reglerne, bliver der så ikke noget større luftgab at overvinde?

R RapidSledge sagde:
Du kan svejse en ram i metal, som du kan lægge mod indersidens øverste del af loftet. Rammen skal have fire bøjler/arme, der hægter sig omkring bjælkerne. I rammen kan du fælde 25 mm konstruktions krydsfiner ind.
Og derefter et plexiglasvindue i loftet op mod konstruktionen, så det virkelig ses. Et sådant kunstværk vil man jo ikke bare gemme væk i en masse løsuld.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
R rävlyan sagde:
Det går jo at lægge pladerne på råspont og sætte reglar i tagspærene
med bjælkesko, samt fæstne pladerne i reglarne, bliver da ikke noget større luftgap at overvinde
Ja, jeg er nok mest inde på denne linje. Jeg kommer alligevel til at bruge en del 18 mm krydsfiner i byggeriet, så dobbelte sådanne plader burde holde godt. Nogle tværreglar med underkanten 36 mm højere end tagspærenes underkant, og så skrue pladerne nedefra.

Det der med at lægge 25 mm plader under alle tagspær, og så glespanel og gips, det føles som en dårligere løsning. Så skal man gøre det i hele rummet, og så sænker man loftet med 25 mm.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.