122,485 læst ·
61 svar
122k læst
61 svar
indvendigt hjørne på gipsplader
Hej...
Jeg sætter i hvert fald en pladewinkel først mod ydervæggens hjørner og andre hjørner, der vender mod ydervæggene. Jeg har også liggende 45x45 på indersiden af ydervæggene.
Så sætter jeg først OSB mod pladewinklen og afslutter med gips.
Og jeg skærer og affaser og fuger præcis som Acme synes.
Jeg sætter i hvert fald en pladewinkel først mod ydervæggens hjørner og andre hjørner, der vender mod ydervæggene. Jeg har også liggende 45x45 på indersiden af ydervæggene.
Så sætter jeg først OSB mod pladewinklen og afslutter med gips.
Og jeg skærer og affaser og fuger præcis som Acme synes.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
nå, sætter du pladevinkler også i inderhjørner på indvendige vægge?
jeg har altså allerede monteret råspont på en side af to stk. indvendige vægge, som vender mod ydervæg, og kommer nok ikke til at tage dem ned for at få en vinkel ind bag råsponten...
jeg har altså allerede monteret råspont på en side af to stk. indvendige vægge, som vender mod ydervæg, og kommer nok ikke til at tage dem ned for at få en vinkel ind bag råsponten...
Det skulle jo gøre det, - måske endda blive bedre, jeg ved ikke rigtig.Matti_75 sagde:
Jeg startede med metalvinklen, fordi den holder jo styr på elrør, der går gennem hjørnet, og hjælper med at holde isoleringen fast.
Men JA. Jeg sætter metalvinkel mod alle hjørner, der vender mod ydervæg, for ellers mangler jo pladen støtte i hjørnet med cc600.
Billeder, ydervæggens hjørne og ydervæg->indervæg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Jeg forstår jo, at der er større risiko for bevægelse, hvor indervægge møder ydervægge, men anses det ikke for nødvendigt med en metalvinkel i indre hjørner, hvor indervæg møder indervæg? Man kan måske læse det mellem linjerne i tråden...
Visstja, gipsen, den første plade lader man gå helt ind i hjørnet og så støder man op til den med pladen fra den anden side af hjørnet?
Visstja, gipsen, den første plade lader man gå helt ind i hjørnet og så støder man op til den med pladen fra den anden side af hjørnet?
Senest redigeret:
Jeg sætter vinkel kun mod ydervægge.Snailman sagde:
Årsagen er, at i hjørnet mangler der støtte til OSB og gipspladen, bortset fra præcis der, hvor en vandret 45'er ligger (det krydsreglede regelværk).
Ignorerer jeg dette, og så sætter et knæ nær indre hjørnet ved en ydervæg, vil tapetet eller malingen sandsynligvis revne, da pladen bugter sig ind mellem de liggende 45x45'er.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
ok, bræddebeklædningen er nok lidt mere stabil end osb går jeg ud fra, så jeg havde ikke tænkt på den sag, men så burde jeg også kunne nøjes med stålvinkler mod ydervæggene synes jeg...Mikael_L sagde:Jeg sætter vinkel kun mod ydervægge. Årsagen er, at i hjørnet mangler der støtte for OSB og gipspladen undtagen præcis hvor en vandret 45'er ligger (det krydsreglede regelsæt). Hvis jeg ignorerer dette og sætter en knæstøtte tæt på inderhjørnet ved en ydervæg, vil tapetet eller malingen sandsynligvis revne, da pladen buer ind mellem de liggende 45x45'ere.
Ja jeg sætter jo ingen pladevinkel nogen steder i indervæg mod indervæg, der er der jo allerede stående regler på "begge sider", som giver ordentlig støtte til gipspladen. Ja det er jo en pladehjørnebeskytter på noget yderhjørne da, men den sættes jo efter gipsen.
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Hvor køber man billige pladevinkler? (LP 50) Findes jo ikke på Byggmax 
Jeg burde finde de originale billeder og lægge ikke helt så nedkomprimerede billeder ind.Mikael_L sagde:
Det ville jo gøre det, - måske endda blive bedre, jeg ved ikke helt.
Jeg begyndte med metalvinklen, fordi den jo holder styr på elrør, der går gennem hjørnet og hjælper med at holde isoleringen fast.
Men JA. Jeg sætter metalvinkel mod alle hjørner, der vender mod ydervæg, for ellers mangler jo pladen støtte i hjørnet med cc600.
Billeder, ydervægshjørne og ydervæg->indervæg
På dette tidspunkt har jeg for mig, at forumet havde en begrænsning i, hvor mange MB man fik fyldt på med billeder.
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg

