Hej!

har købt en 1920-tals bygning på landet som trænger til lidt indre kærlighed, men er ellers i god stand.

Vi vil i forbindelse med renovering fjerne en væg i køkkenet, som jeg formoder er bærende. På længere sigt vil vi også lave en indglasset udbygning på huset.

problemet er, at der ikke findes nogen tegninger, sælgeren har ikke disse og bygningsafdelingen i kommunen kan ikke finde noget i deres arkiv.

hvordan går jeg frem? Skal jeg tegne huset op for derefter at indsende disse med byggesagsansøgningen?

Nogen der har en idé om, hvad det kan koste at få tegnet huset op?

Taknemmelig for rådgivning!

Tillykke med huset!

Ligger huset inden for lokalplanlagt område eller samlet bebyggelse? Kommunen ved det, hvis du ikke gør det!
Hvis der ikke er nogen lokalplan eller samlet bebyggelse, er det betydeligt friere, hvad du kan og må gøre uden byggetilladelse. I mange tilfælde er det nok med en byggeanmeldelse, nogle gange ikke engang det.

At der ikke findes arkiverede tegninger skyldes, at der ikke var krav om at søge byggetilladelse for huse på landet før 1970-noget.

Hvis du er heldig, kan dit hus være et typehus, der har mange søsterhuse i landet. Der blev udgivet tegninger til et antal husmodeller, som folk kunne købe en tegningekopi af og bygge huset selv i løsøre. Jeg husker ikke, hvem der udgav disse, men sikkert er der nogen anden på forummet, der har bedre styr på det!

Hej og tak for svaret!

Nej, det ligger ikke indenfor et detailplanlagt område.

Det virker jo lovende i hvert fald for den bærende væg, som burde være en mindre sag. Jeg kontakter kommunen og tjekker, ellers står der jo kun en konstruktør og et dygtigt firma tilbage :)

Interessant om det kan være sådan med tegningerne, det vidste jeg faktisk ikke. Håber nogen med kendskab til dette svarer og kan føre mig videre.

Tak igen for dit svar!

/ Awald

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.