Hej!
Jeg har en væg mellem køkken og stue, som jeg vil fjerne. Jeg har været i kontakt med en konstruktør samt hustilleren, men de er usikre. Den kan være bærende eller ej, afhængigt af om man har sparet på tømmer eller ej.
Er der nogen dygtig kammerat på forummet?
Vedhæfter billede af, hvordan spær ser ud samt tegningen.
Hus bygget -69/70, etplans. 15gr hældning. Ca 7m bredt.

Træloft og tagspær af etplanshus, fyldt med savsmuld, viser struktur og byggematerialer. Lys brædder og diagonalstykker er synlige. Loftet viser træstruktur med spærrer, isolering og savsmuld. Der er også plastik og byggematerialer på gulvet. Hus bygget 1969/70. Loft med tagkonstruktion af træ, spåner på gulvet. Loft med træbjælker og tagstoler, savsmuld på gulvet, plastikark over materialer. Plantegning af hus med markerede områder, viser detaljeret layout af vægge og strukturer ifm. køkken/værelse renovering, mulig bærende væg. Tegning af tagstolens konstruktion fra et hus bygget i 1969/70, med angivne dimensioner og hældning på 15 grader.

• Plantegning fra et hus bygget i 1969/70 med markerede områder, der skal tjekkes for bærende vægge. Visning af konstruktion og dimensioner.
De indrammede er en hjertemur, der ligger midt i huset. Hvis du kigger, ligger tagspærene tværs over den, og så er de bærende. Det ser ud til, at den totale længde, du vil have væk, er cirka 7,5 meter lang. Hvis du vil have den fjernet, skal det beregnes af nogen. Det er ikke bare det, og det kan koste en del at få det lavet. En aflastningsbjælke skal derhen.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Jeg synes det ser ud som fagværkstagspær, og da plejer ingen indvendig væg at være bærende.
K Kyrkogatan18 sagde:
Den kan være bærende eller ikke, om man har sparet på træ eller ikke.
Det lyder som om man mistænker, at der er blevet sjusket ved byggearbejdet, og i så fald kan det jo allerede i dag være for svagt bygget.

Tag en bedre konstruktør ind, en ældre der ved mere om, hvordan man byggede dengang.

• Synes
Dowser4711 og 4 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Jeg synes, det ser ud som fagværksspær, og så plejer ingen indervæg at være bærende.

Det lyder som om, man mistænker, at der er sjusket under byggeriet, og i så fald kan det jo allerede i dag være for svagt bygget.

Få fat i en bedre konstruktør, en ældre, der ved mere om, hvordan man byggede dengang.
Det er fagværksspær.
Det er ikke enkelt dette, mange bud.
Ikke helt enkelt at finde en konstruktør, der kan huske, hvordan man gjorde i 70'erne. Sådan en er som regel 75+ år.

De der spær er ikke bygget til at lægge last på en hjertemur. Så nej, den er ikke designet til at være bærende. Det betyder dog ikke, at den ikke tager nogen last.

• Synes
Öckeröhus og 1 anden
  • Laddar…
Læg en limträ på loftet og sov godt er mit forslag. Såg ikke ud som noget loft du laster ting.

• Synes
Kyrkogatan18
  • Laddar…
B larry78 sagde:
Læg en limtræ på loftet og sov godt er mit forslag. Såg ikke ud som noget loft, du laster ting.
Tak, kan du udvikle lidt?
En limtræsbjælke skal vel forankres på en eller anden måde, for jeg kan vel ikke bare lægge den på loftet.

Jeg er ingen konstruktør, bare at den løsning burde kunne løses, bare man kan få ind bjælken via gavlen. Selvfølgelig skal alt fastgøres, men du slipper for en synlig. Bjælken skal jo også stå på søjler eller lignende.

• Synes
Kyrkogatan18
  • Laddar…
Jeg er enig med Daniel i, at det er en fackverkstol med oplæg i enderne. Sådanne lærte jeg at beregne en gang i tiden med via Cremonas kraftplan, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cremonas_kraftplan
Husker ikke mere end, at jeg da i begyndelsen af 80'erne var ret god til det og fik en 5:A i konstruktion byg.
Ville dog tro, at det er helt risikofrit at fjerne væggen. Snebelastningerne burde også være blevet mindre i de seneste årtier, da det næppe er vinter og sne længere.

• Synes
Kyrkogatan18
  • Laddar…
BirgitS
K Kyrkogatan18 sagde:
Ikke helt enkelt at finde en konstruktør, der husker, hvordan man gjorde i 70'erne. Sådan en er som regel 75+ år
Personen behøver jo ikke have arbejdet lige da husene blev bygget, men det er nok med en som har arbejdet i lang tid og stødt på huse fra den tid mange gange, i modsætning til nogen som har arbejdet i 5-10 år eller næsten kun med nybyggeri.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Sektionstegningen viser jo den bærende struktur. Der ville væggen have været med, hvis den var bærende, synes jeg. Men som sagt, den type tagstol er selvbærende. Den er ikke bygget til at aflastes på midten.

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Sektionsritningen viser jo den bærende struktur. Der ville væggen have været med, hvis den var bærende, synes jeg. Men som sagt, den type tagspær er selvbærende. Den er ikke bygget til at aflastes på midten.
Hvad mener du, en sektions tegning viser et snit i bygningen og det, der vises, afhænger af, hvor man har lavet snittet.

Hjertevæggen går jo ikke gennem hele huset? Og derefter er disse tagspær selvbærende samt at du ikke har nogen vot eller væg på sektionsplanen. Har du nogen grundplan går det jo at tjekke, om der findes nogen vot der.. men væggen er højst sandsynligt ikke bærende.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Der findes ikke noget snit helt uden indre vægge i huset. Så nej, sådan er det ikke.

Ja, enten eller.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.