B
Hej!

Vi har et tag, der mangler installationslag, alle LED-lamper (apparatdosor), der sidder i loftet, har lavet huller i dampspærren.

Derfor suges der nu kold luft ind gennem apparatdåserne.

Findes der en smart måde at forhindre dette uden at rive hele loftet ned og installere et installationslag?
Det er altså direkte ind gennem dåserne..

Jeg har tegnet en billede, som jeg håber forklarer, hvordan installationen bag gipsen ser ud.
OBS! lige nu ser man kun LED-lamperne

Takker så meget for hjælpen!

• Billede af to apparatdåser i et loft uden installationslag, med pile der viser luftstrøm gennem dåserne og tekst om luftindtrængning.
  • Indbygget LED-lampe i hvidt loft med synlige skruer og skygger omkring lampehuset.
Senest redigeret:
Er de forbindelser på loftdåsen åbne, som ikke bruges af noget rør/slange? I så fald skal de lukkes med f.eks. elteip. Man kan også sætte teip på ydersiden af dåsen, så der ikke bliver åbninger mod plasten.

B
J Josth sagde:
Er de forbindelser på loftdåsen åbne, som ikke bruges af noget rør/slange? I så fald skal de lukkes med f.eks. el-tape. Man kan også sætte tape på ydersiden af dåsen, så der ikke bliver åbninger mod plasten.
Tak, men lige nu kan man kun se LED-lamperne. Kig gerne på det nye billede, jeg har uploadet.

Kan ikke rigtig komme til bagsiden. Mener du, at dette kan gøres uden at rive væggen ned?

Måske hvis man kan presse stenuld i hullerne som luftisolering.

Senest redigeret:
Problemet er ikke manglen på installationslag, men at man ikke har tapet plasten mod boksene.
De fleste huse ældre end 10-15 år mangler installationslag uden at det bliver et problem.

B
useless useless sagde:
Problemet er ikke manglen på installationslag, men at man ikke har tapet plasten til dåserne.
De fleste huse ældre end 10-15 år mangler installationslag uden at det bliver et problem.
Nej altså det billede af dåserne er ikke mit. Det er kun et lånt billede, som jeg har redigeret for at vise, hvordan bagsiden ser ud nogenlunde. På vores havde de sat membran for dampspærre. Så det er tæt rundt omkring.

Luften kommer i stedet direkte igennem installionsdåsen.

Hvis der suges kold luft den vej, så lyder det som om du har for dårlig tilførsel af tilluft i huset.

B
H hempularen sagde:
Om det sugs in kold luft den vej, så lyder det som om du har for dårlig tilførsel af tilføringsluft i huset.
Har to vinduer på et areal på ca 20 kvm hvor ventilationsklapperne ovenfor vinduerne er åbne.

Er det ikke bare sådan at luften tager den enkleste og nærmeste vej?

Men den nemmeste vej bør være gennem ventilerne. Du har måske for meget udsugning, det bliver undertryk.

• Synes
berteriksson
  • Laddar…
B berteriksson sagde:
Nej altså det billede af doserne er ikke mit. Det er bare et lånt billede som jeg har redigeret for at vise hvordan bagsiden ser ud på en måde. På vores havde de sat membran for dampspærre. Så det er tæt rundt omkring.

Luften kommer i stedet direkte igennem apparatdåsen.
Sandsynligvis kommer luften så via studsere som ikke har nogen slange. Prøv at stoppe lidt pakket isolering eller lignende i de huller hvor der ikke kommer nogen ledninger ind i dåsen.
Kommer der luft gennem samme hul som ledningerne så er der noget som er forkert monteret...

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
Stik stenull i rørene i alle dåser.

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
B
Tak for alle svar! Bliver nok stenull eftersom det tåler varme. Led-lamperne kan blive ganske varme.

• Stenuldsisolering med en diameter på 16 mm set i et rør, egnet til at modstå varme fra LED-lamper.
Er det virkelig godkendt af producenten at sætte LED-spotlights i apparatdåser? Normalt har man betydeligt større potter ovenfor loftet for at give tilstrækkelig køling, selvom LED afgiver mindre varme end tilsvarende halogen.

B
  • Synes
Josth
  • Laddar…
Ja, der ser man. Men produktbladet og manualen giver lidt forskellige budskaber synes jeg. I hvert fald praktisk med forskellige monteringsmuligheder.

• Synes
berteriksson
  • Laddar…
J Josth sagde:
Men produktbladet och manualen giver lidt forskellige budskaber synes jeg.
Hvad mener du? Er det ikke soleklart?

"Armatur er godkendt til montering mod normalt brændbart materiale og direkte mod isolering."
"Armatur må under ingen omstændigheder dækkes med isolering."
"Suitable for direct mounting on normally flammable surface and covering with thermally insulating material"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.