Hej,
Min kommende husvæg: yderpanel, luftspalte (lægte), asfaboard, regel 150*50, isolering (ikke bestemt endnu men sandsynligvis ekofiber), diffusionsspærre... Nu undrer jeg mig over, om jeg kan sømme en liggende panel direkte på reglerne, hvilket gør, at panelet ligger mod plasten, eller om jeg burde have en lægte imellem plast og panel?
El installerer jeg i gulvet, så diffusionsspærren påvirkes ikke af elen. Og huset er et fritidshus på et meget blæsende sted, som skal bruges 8 måneder om året.
Taknemmelig for svar!
/Ruckelrustaren
Min kommende husvæg: yderpanel, luftspalte (lægte), asfaboard, regel 150*50, isolering (ikke bestemt endnu men sandsynligvis ekofiber), diffusionsspærre... Nu undrer jeg mig over, om jeg kan sømme en liggende panel direkte på reglerne, hvilket gør, at panelet ligger mod plasten, eller om jeg burde have en lægte imellem plast og panel?
El installerer jeg i gulvet, så diffusionsspærren påvirkes ikke af elen. Og huset er et fritidshus på et meget blæsende sted, som skal bruges 8 måneder om året.
Taknemmelig for svar!
/Ruckelrustaren
Ja det kan du. Ulempen er, at du risikerer at perforere plasten, når du sætter ting op på væggene.
Derefter bør du vedligeholdelsesvarme huset over vinteren, når du nu bruger plast.
I et fritidshus med ekofiber og træpanel på væggene ville jeg ikke have brugt nogen plast i væggene, men have sprunget det over, og så kan du også lade huset stå koldt.
Blæsten skal du holde væk med overfladelaget og vindbeskyttelsen af asfaboard.
Derefter bør du vedligeholdelsesvarme huset over vinteren, når du nu bruger plast.
I et fritidshus med ekofiber og træpanel på væggene ville jeg ikke have brugt nogen plast i væggene, men have sprunget det over, og så kan du også lade huset stå koldt.
Blæsten skal du holde væk med overfladelaget og vindbeskyttelsen af asfaboard.
Tak for svaret!
Jeg havde en fornemmelse af, at plastik ville være forkert. Jeg kigger på noget vindduk i stedet, så jeg slipper for at varme huset om vinteren.
Jeg havde en fornemmelse af, at plastik ville være forkert. Jeg kigger på noget vindduk i stedet, så jeg slipper for at varme huset om vinteren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nåja, du skal vel ikke have vægudtagene og afbryderne i gulvetRuckelrustaren sagde:Hej,
Mit kommende hus væg: yderpanel, luftrum (lægte), asfaboard, regel 150*50, isolering (ikke bestemt endnu men sandsynligvis ekofiber), diffusionsspærre... Nu undrer jeg mig om jeg kan sømme en liggende panel direkte på reglen, hvilket gør at panelet ligger mod plasten eller om jeg burde have en lægte imellem plast og panel?
Elinstallationen trækker jeg i gulvet så diffusionsspærren påvirkes ikke af elen. Og huset er et fritidshus på et meget blæsende sted som skal bruges 8 måneder om året.
Taknemmelig for svar!
/Ruckelrustaren
Normalt trækker man elen i loftet, hvor der er god plads takket være den spredte panel.
Hej,
Er lidt forvirret. Ifølge min mening er det ikke vindsæk eller plast, men vindsæk og eventuelt plast.
Vindsækken skal forhindre konvektion (at vinden blæser rundt luften i isoleringen) og plastfolien hovedsagelig at fugten i indeluften forhindres i at diffundere (altså fugttransport uden luftbevægelse afhængig af forskellige partialtryk) udad i store mængder, hvor den kan kondenseres til vand.
Vindsæk på ydersiden og eventuel plastfolie på indersiden af konstruktionen.
Er lidt forvirret. Ifølge min mening er det ikke vindsæk eller plast, men vindsæk og eventuelt plast.
Vindsækken skal forhindre konvektion (at vinden blæser rundt luften i isoleringen) og plastfolien hovedsagelig at fugten i indeluften forhindres i at diffundere (altså fugttransport uden luftbevægelse afhængig af forskellige partialtryk) udad i store mængder, hvor den kan kondenseres til vand.
Vindsæk på ydersiden og eventuel plastfolie på indersiden af konstruktionen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Klik her for at svare