Hej
Jeg har søgt, læst og lært, men har ikke rigtig fundet mit tilfælde, så jeg sender et spørgsmålsbatteri.
Jeg bor i et 4 år gammelt træhus med bl.a. garage og "maskinrum" i kælderen. Denne etage er i skråning, væggene muret med LECA-blokke (med gennemgående el-skabe), gulvet isoleret plade med gulvvarme i en lille del af området (sikrer dog kun at holde temperaturen lige over frysepunktet på denne tid af året. (Her er der også en vask, hvis vandledninger jeg ikke kan slukke for)
For at øge anvendeligheden af rummet samt sikre vasken uden at driftsomkostningerne eskalerer overvejer jeg at isolere væggene indefra, i hvert fald væggene over jorden.
Kan jeg uden "bivirkninger" isolere LECA-væggene over jorden?
Er løsningen så: stålskinner, isolering, dampspærre, gipsplade korrekt?
Får jeg nogen effekt, hvis jeg ikke samtidig isolerer væggene under jorden? (har forstået, at indvendig isolering af kælder ikke er en god idé og er ikke interesseret i at grave).
Tak på forhånd
/J
Jeg har søgt, læst og lært, men har ikke rigtig fundet mit tilfælde, så jeg sender et spørgsmålsbatteri.
Jeg bor i et 4 år gammelt træhus med bl.a. garage og "maskinrum" i kælderen. Denne etage er i skråning, væggene muret med LECA-blokke (med gennemgående el-skabe), gulvet isoleret plade med gulvvarme i en lille del af området (sikrer dog kun at holde temperaturen lige over frysepunktet på denne tid af året. (Her er der også en vask, hvis vandledninger jeg ikke kan slukke for)
For at øge anvendeligheden af rummet samt sikre vasken uden at driftsomkostningerne eskalerer overvejer jeg at isolere væggene indefra, i hvert fald væggene over jorden.
Kan jeg uden "bivirkninger" isolere LECA-væggene over jorden?
Er løsningen så: stålskinner, isolering, dampspærre, gipsplade korrekt?
Får jeg nogen effekt, hvis jeg ikke samtidig isolerer væggene under jorden? (har forstået, at indvendig isolering af kælder ikke er en god idé og er ikke interesseret i at grave).
Tak på forhånd
/J
Kan kun svare på, hvordan jeg gjorde efter megen forskning.
Over jord og opvarmet rum ca. 16 grader året rundt.
Leca - 5 cm luftspalte - stålregel i skinner oppe og nede + isolering - dampspærre - krydsfiner - gips.
At tænke på:
Stabilisér stålreglene midt på væggen med en form for vinkeljern, ellers bøjer de sig indad, og du får svært ved at fastgøre pladerne.
Bore huller og træk ståltråd på "bagsiden" af stålreglene hver 40 cm som støtte, så isoleringen ikke falder "udad".
Jeg måtte forsænke mine skruehuller i krydsfineren, fordi stålreglen ikke har modstand til at trække skruerne i krydsfineren. Krydsfineren havde jeg for lettere at kunne sætte ting op, hvor jeg ville, efterfølgende.
Mvh
Thomas
Over jord og opvarmet rum ca. 16 grader året rundt.
Leca - 5 cm luftspalte - stålregel i skinner oppe og nede + isolering - dampspærre - krydsfiner - gips.
At tænke på:
Stabilisér stålreglene midt på væggen med en form for vinkeljern, ellers bøjer de sig indad, og du får svært ved at fastgøre pladerne.
Bore huller og træk ståltråd på "bagsiden" af stålreglene hver 40 cm som støtte, så isoleringen ikke falder "udad".
Jeg måtte forsænke mine skruehuller i krydsfineren, fordi stålreglen ikke har modstand til at trække skruerne i krydsfineren. Krydsfineren havde jeg for lettere at kunne sætte ting op, hvor jeg ville, efterfølgende.
Mvh
Thomas
Klik her for at svare