Hej,
Et 70'er-parhus med skrånende etage bygget efter datidens metode med indvendig isolering mod væg og plade kræver lidt omsorg efter næsten 40 år i mølpose.
Trods byggemetoden har huset klaret sig ganske godt gennem årene. Næsten utroligt, at indelukkede reglar bag diffspærre klos op ad modfyldt betonvæg har klaret sig helt uden skader efter alle år.
Nu til sagen. En større del af gavlen har en betonvæg, hvor ca. 6 meter er helt over jorden, med kun en mindre del under jord. Væggen består af 15 cm stedstøbt beton (dvs iskold) med indvendig isolering på 95 mm mellem træreglar, derefter diffspærre og gips. Et soveværelse har denne væg helt over jorden langs en side, og efter at fodlisten blev fjernet, afsløredes en grim lugt fra syllen langs betonvæggen. Denne isolering samt reglar og syll skal væk.
Det jeg undrer mig over, er passende tiltag for at genoprette væggen? Udvendig isolering er desværre ikke mulig på denne del.
Min dygtige snedker og husdoktor ordinerer udefra og ind: betonvæg, luftspalte 25 mm, 70 mm celleplast mellem 70 mm metalreglar, diffspærre og gips. Luftspalten ventileres ikke. Eventuel fugt suges op af betonplade eller væg, og luften bevæger sig altid noget på grund af husets konstruktion.
Jeg tænkte: betonvæg, 40-50 mm celleplast klos op ad betonvæg, yderligere et lag celleplast mellem 45 mm metalregel, diffspærre, gips. Se f.eks. Finjas klimavæg uden luftspalte:
http://finja.se/App_Resource/Page/file/prefab/pdf/sv/7001.pdf#view=fit
Jeg stemmer nok på snedkerens forslag. Hvad tror den samlede kompetence på dette eminente forum?
Taknemmelig for svar