Jeg har sammen med min kone købt en villa med kælder fra 1924 udenfor Stockholm. Vi vil gerne indrette kælderens tre rum til vaskerum/spa, computerrum og gæsteværelse. Først skal vi dog få styr på fugtproblemerne og kælderluften, der findes i kælderen (Vi har også radonproblemer, men det er et andet spørgsmål). Disse er forudsætningerne:

-Betonplade på 10 cm direkte mod jorden
-Betonpladen er meget ujævn og hælder
-Alle organiske materialer er allerede revet ud
-Murede betonvægge, der er ret tørre. Dræning udført for ca. 30 år siden
-Betonpladen er super fugtig. Hvis man spilder vand, tørrer pletten ikke på flere dage.
-En affugter kører på "Sahara mode" i 2 uger nu. Kælderduften er stadig tilbage.
-Begrænset bygningshøjde, som mindst 2,04 fra betonplade til loftsbjælker

Jeg har absolut ikke lyst til at forny dræningen, hvis det kan undgås. Skyder gerne den udgift et par år. Sandsynligvis fungerer den ok, da væggene er tørre. Sandsynligvis er betonpladen den største årsag til fugten i kælderen. Jeg er heller ikke ivrig efter at brække den eksisterende plade op og gøre arbejdet ordentligt med isolering og fugtspærre under betonpladen. Jeg har set på ventilerede gulve, platon og nivell, men det løber hurtigt op omkostningsmæssigt og bygger i højden.

Det jeg overvejer er at lægge en fugtspærre på den eksisterende plade i form af en fugtspærrende plastfolie og derefter flydespartle ovenpå fugtspærren for derved at få en jævn og tør plade, hvorpå jeg senere kan lægge tæppe og kalk i vaskerummet. Fugtigheden får så lov til at råde frit i den nedre plade, men kommer ikke op i huset på grund af fugtspærren. Fugtspærren skulle også tætne huset og måske reducere radonlækage, selvom dette ikke er det primære mål. Denne løsning ville gøre, at jeg behøvede at bygge yderst lidt i højden, hvilket er et stort plus. Jeg har aldrig hørt om nogen, der har gjort noget lignende. Ser I nogle problemer med denne løsning? Jeg er meget taknemmelig for svar.

Det er faktisk sådan, at det meste af fugten i en kælder kommer indefra. Det skyldes, at varm luft kan indeholde mere fugt (i form af vanddamp). Når den varme luft møder kulden i betongulvet eller den murede væg, kondenserer vanddampen i væggen/betonen. Så længe man ikke har mere end 16° i kælderen, er det ikke noget stort problem. Hvis du lægger plastik ovenpå betongulvet, vil kondensationen ske på plastikkens overside.

Den eneste rigtig gode løsning er at isolere vægge og gulv på ydersiden. Skal man isolere på indersiden, skal man bruge materialer, der tåler fugt og aldrig lukke dem inde med plastikfolie.

Dit hus er sandsynligvis grundlagt med såkaldte udspredte plader, som er betonstrenge, der findes under væggene. Mellem disse udspredte plader har man derefter støbt en tynd betonplade. Det er ikke særligt svært at bryde en sådan tynd betonplade op, isolere og støbe nyt.

• Synes
BosseHansson
  • Laddar…
Jeg har hugget ud en halv kælder med ca. 15 cm betonplade. Ikke noget jeg ville gøre igen for hånd. Jeg er enig med justus i det han siger. Det man kan gøre er at drive fugten bort med f.eks. gulvvarme. Dog siger mange, at fugten så vandrer op i væggene. Personligt ville jeg nok sandblæse alle vægge og gulve for gammel maling og male nyt. Også erstatte loftet. Jeg tror meget af den lugt, du mærker, vil forsvinde da. Sørg for, at alt kan ånde, og kør affugteren på max. Jeg ville dog ikke bruge alt for mange penge på dyrt interiør, inden dræningen er løst. Jeg tror, det er ret almindeligt på denne tid af året, at vandet ikke tørrer i kældre, som ikke er konstant opvarmede og godt ventilerede. Vi bruger sort/mørkegrå "altanmatte/kostgræs" i et rum i kælderen. Måske ikke det flotteste, men behageligt at gå på, let at rengøre, billigt, og fugten og vandet går lige igennem (irriterende når man spilder).

Tak for dit svar Justusandersson. Fugtigheden, der kommer indefra, tror jeg, at jeg har kontrol over gennem ventilation og luftaffugter, hvis det kræves. Da jeg målte relativ fugtighed, var det netop gulvene, der skilte sig ud, væggene var ok. Tyder det ikke på, at fugten vandrer opad gennem den tynde betonplade?

Det, jeg forestiller mig, er altså at støbe en fugtspærre mellem den gamle plade og det nye lag flydespartel. Ovenpå skal der være et tæppe (som kan ånde). Fugt fra nedenunder skal altså holdes væk ved hjælp af spærren, og fugten fra rummet skal ventileres ud alternativt håndteres af luftaffugteren.

Den pæneste løsning ville sandsynligvis være at bryde pladen op og isolere nedenunder, som du siger. Med en sådan løsning ville jeg få et bedre isoleret gulv og vinde en centimeter i loftshøjde, men det kræver til gengæld en masse arbejde og risiko for at underminere huset, hvis man ikke hyrer fagfolk. Jeg hælder imod trods alt at fugtspærre og støbe ovenpå fugtspærren...

J justusandersson sagde:
Det er faktisk sådan, at det meste fugt i en kælder kommer indefra. Det skyldes, at varm luft kan indeholde mere fugt (i form af vanddamp). Når den varme luft møder kulden i betongulvet eller den murede væg, kondenserer vanddampen i væggen/betonen. Så længe man ikke har mere end 16° i kælderen, er det ikke et stort problem. Hvis du lægger plast ovenpå betongulvet, vil kondensationen ske på plastens overside.

Den eneste rigtig gode løsning er at isolere vægge og gulv på ydersiden. Skal man isolere på indersiden, skal man bruge materialer, der tåler fugt og aldrig lukke dem inde med plastikfolie.

Dit hus er sandsynligvis grundlagt med såkaldte udbredte plader, der er betonstrimler, som findes under væggene. Mellem disse udbredte plader har man så støbt en tynd betonplade. Det er ikke særligt svært at bryde sådan en tynd betonplade op, isolere og støbe nyt.

I mine ører lyder det risikabelt at eksperimentere med sådanne løsninger i stedet for at bruge gennemprøvede produkter såsom fx et nivellgulv eller den foreslåede løsning om at opbryde, isolere og støbe.

"Egne" løsninger har desværre en tendens til at blive både dårligere og dyrere.

Nu ved jeg ikke, hvad du tænker dig for fugtspærre, men du bør nok kontrollere, at den du vælger tåler at blive støbt på, så ikke betonens kemiske processer risikerer at ødelægge tætningslaget.

Risikoen ved at tætne gulvet er, at væggene i stedet suger fugten op... :(

jakazoid jakazoid sagde:
Tyder det ikke på, at fugten vandrer opad gennem den tynde betonplade?
Kun hvis pladen står i vand og da gennem kapillarsuget, men det er meget usandsynligt. Fugt, der er bundet i luft som vanddamp, har tendens til at bevæge sig fra varmt til koldt. Det forekommer, at vanddamp bevæger sig opad gennem en betonplade, men da er den blevet opvarmet gennem gulvvarme, som derefter er blevet slukket. At den relative luftfugtighed i kælderen ikke er unormalt høj, er ingen garanti for, at vanddampen i luften ikke kondenserer, når den afkøles af den kolde betonplade.

Jeg er enig med mexitegel og Jonathan79.

Gjorde et rum i kælderen for et antal år siden og er lige nu i gang med et andet rum. Billet op, gravet ud, nyt kapillærbrydende materiale og isolering. Betonplade med gulvvarme på det. Det bliver et helt nyt miljø i rummene.

Desuden kan man jo benytte lejligheden til at lægge kloakrør og andre ledninger under pladen, når man alligevel er i gang, hvilket gør rummene mere behagelige og mindsker risikoen for at slå hovedet mod nedhængende rør. Har du held, kan gulvet sænkes en del og dermed også øge loftshøjden.

Selvfølgelig, det er et rigtig slidsomt arbejde, men tager man et par timer hver aften til at bile og grave, er det håndterbart.

At underminere huset er ingen risiko, så længe du ikke graver under soklens underkant. Lav en lille prøvegrav og grav langs væggen ned til soklens underkant, så ved du, hvor meget dybde du har at arbejde med. Mindst omkring 30cm er godt, hvis det findes.

Hvis du spærrer fugtens vej op fra pladen med et tæt lag, så har den kun én vej at gå.. Op og ud i væggene i stedet.

Læg Platon eller tilsvarende på betonen og undertryksventiler den mekanisk.

På platonmåtten kan du flydespartle, men lad plads til luften via ventileret gulvliste.

• Synes
BosseHansson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.