5,774 læst ·
13 svar
6k læst
13 svar
Indrette loft -> Beregning W-spær til Gitterspær
Hej
Jeg har tænkt mig at indrette loftet på garagen og skal derfor ombygge spærkonstruktionerne.
I sidste ende kommer jeg måske til at udlicitere både beregningen og ombygningen, men jeg er alligevel nysgerrig, om der findes nogle hjælpemidler / beregningsværktøjer til ud fra de eksisterende tegninger og mål på W-spærene der sidder der i dag at omdanne disse bæreevner og underlag til en tegning for passende rammespær med mere plads i midten til rummet på loftet, men som kan bære de samme belastninger.
Derudover bør jeg selvfølgelig se over den eksisterende belastningsberegning, da der kommer gulv og vægge samt seng og lidt møbler på første sal, hvilket måske gør, at jeg bør lægge lidt ekstra i de nye spær.
Eller er der nogen her på forummet, der kan hjælpe mig, enten med råd eller professionel hjælp
Jeg har tænkt mig at indrette loftet på garagen og skal derfor ombygge spærkonstruktionerne.
I sidste ende kommer jeg måske til at udlicitere både beregningen og ombygningen, men jeg er alligevel nysgerrig, om der findes nogle hjælpemidler / beregningsværktøjer til ud fra de eksisterende tegninger og mål på W-spærene der sidder der i dag at omdanne disse bæreevner og underlag til en tegning for passende rammespær med mere plads i midten til rummet på loftet, men som kan bære de samme belastninger.
Derudover bør jeg selvfølgelig se over den eksisterende belastningsberegning, da der kommer gulv og vægge samt seng og lidt møbler på første sal, hvilket måske gør, at jeg bør lægge lidt ekstra i de nye spær.
Eller er der nogen her på forummet, der kan hjælpe mig, enten med råd eller professionel hjælp
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Konsekvenserne plejer at blive urimelige, hvis spændvidden er større end 4-5 m. Fagværket erstatter limträ og andre konstruktioner for store spændvidder.
Hej og tak for dit svar.J justusandersson sagde:
Spær skal alligevel laves om for at fjerne W-profilerne i midten. Men hvis jeg tolker dit svar korrekt, mener du, at spær ikke vil kunne rekonstrueres for at bære mere gulvvægt/loft når spændvidden er så lang... altså urimeligt.
Som jeg har forstået det, vil jeg højst sandsynligt have brug for en limtræsbjælke eller ståldrager parallelt med spærene midt igennem garagen for at halvere spændvidden og aflaste spærene.
Det synes stadig at være den mest sandsynlige løsning. Limtræ som bjælkelag mellem spær vil blive alt for dyrt, da garagen er 12 m lang.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I princippet kræves det, at man bygger nye spær, selvom man ikke behøver at fjerne alt det gamle. Der er en åbenlys risiko for, at det nye loftbjælkelag vil bygge meget i højden. Så forfærdeligt dyrt behøver det ikke at blive med limtræ, hvis man udnytter materialet på den rigtige måde. En 12 m lang stålbjælke i garagens midte bliver derimod dyr, givetvis mindst 25000 kr. For en mere indgående diskussion er det nødvendigt at kende garagens mål.
Garagen er 9.6m bredt og 12.7m dybt.
Men hvordan mener du, at limtræ i bjælkelaget kunne blive billigere end 1 stålbjælke direkte igennem garagen.
Jeg tænkte mig 1 stålbjælke direkte igennem og så afslutte bjælkelaget men se ombyggede spær.
10-11 st 9.6m limtræsbjælker mellem eksisterende spær eller som del af nybyggede spær føles som en dyrere løsning end 1 af 12.7m stålbjælke men 1-2 stolper på midten i garagen.
Limtræ er jo ret dyrt også, og det løber hurtigt op over 25k i de mange længder jeg behøver.
Men hvordan mener du, at limtræ i bjælkelaget kunne blive billigere end 1 stålbjælke direkte igennem garagen.
Jeg tænkte mig 1 stålbjælke direkte igennem og så afslutte bjælkelaget men se ombyggede spær.
10-11 st 9.6m limtræsbjælker mellem eksisterende spær eller som del af nybyggede spær føles som en dyrere løsning end 1 af 12.7m stålbjælke men 1-2 stolper på midten i garagen.
Limtræ er jo ret dyrt også, og det løber hurtigt op over 25k i de mange længder jeg behøver.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med de målene handler det snarere om 50 K for en stålbjælke, som desuden får urimelige mål. Dette gælder også limtræet. Den eneste chance er at acceptere søjler i midten eller at begrænse den del af loftet, der bruges som bolig osv.
Åh, jeg vidste ikke, at IPE-bjælker var så dyre. Min idé har været at bruge en 10m IPE-bjælke og så afslutte de sidste 2.7m med bærende væg, da jeg har et rum længst inde i garagen. Men en 10m stålbjælke kan da vel ikke koste 50k?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
IPE bjælker er nok ikke den rette type. De bliver meget høje og ustabile. Det handler snarere om HEA bjælker. Men en 10 m bjælke behøver mindst en søjle i midten for at få rimelige dimensioner.
Ok, det lyder meget mærkeligt. Jeg har læst om flere andre her på forummet, som har haft bjælker på 10m uden nogen som helst søjle nedenunder.J justusandersson sagde:
Og med 3m i loftshøjde i garagen, burde jeg kunne gå på IPE bjælke på 300-340mm uden problemer.
Hvordan mener du, at IPE bjælken bliver ustabil? Den ligger jo trykket mellem loftbjælkelag og 2-3 søjler, som står på en betonplade....de kommer ikke til at flytte sig nogen steder. Hvor ligger ustabiliteten i IPE-bjælken?
Selvfølgelig, hvis jeg ikke vil sænke lofthøjden under bjælken med så meget, kan jeg selvfølgelig skifte til HEB eller HEA, men så øger jeg på den anden side egenvægten markant på bjælken sammenlignet med IPE. For mig er lofthøjde ikke et problem, og derfor sigter jeg efter IPE.
Men jeg må nok henvende mig til en bygningsingeniør i ugen, så de kan regne på det i stedet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med 10 m spændvidde handler det om en HEA 400. Den vejer 125 kg/m hvilket med 25 kr/kg inkl moms bliver 31250 kr. En IPE bjælke med tilsvarende egenskaber skal være IPE 500. Den vejer 90,7 kg/m hvilket bliver 22675 kr. En IPE bjælke er tilbøjelig til at vippe på grund af sine proportioner, hvilket kræver særlige foranstaltninger. Lange stålbjælker kan også udsættes for andre kraftfaktorer, som kræver særlig hensyntagen.
Men selv hvis du indsætter en stålbjælke i midten, er dimensionerne på W-gitterspærenes over- og underrammer utilstrækkelige. Med måske 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spændvidde. Der vil stadig være behov for limtræ flere steder.
Men selv hvis du indsætter en stålbjælke i midten, er dimensionerne på W-gitterspærenes over- og underrammer utilstrækkelige. Med måske 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spændvidde. Der vil stadig være behov for limtræ flere steder.
Okay, tak for informationen.. så det lyder som om jeg skal have flere søjler.J justusandersson sagde:Med 10 m spændvidde handler det om en HEA 400. Den vejer 125 kg/m hvilket med 25 kr/kg inkl moms bliver 31250 kr. En IPE bjælke med tilsvarende egenskaber skal være IPE 500. Den vejer 90,7 kg/m hvilket bliver 22675 kr. En IPE bjælke er tilbøjelig til at vippe på grund af sine proportioner, hvilket kræver særlige foranstaltninger. Lange stålbjælker kan også udsættes for andre kraftfænomener, der kræver særlig hensyn.
Men selv hvis du lægger en stålbjælke i midten, er dimensionerne på W-spærrets over- og underrammer utilstrækkelige. Med måske 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spændvidde. Det vil stadig kræve limtræ flere steder.
Hvad angår spærret, er det præcis W-spær jeg ikke vil have. Jeg vil gerne konstruere dem om fra W til gitterspær. Men det må en spærfabrik også regne på.. at bygge spærrene om og måske gøre dem stærkere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg synes absolut, at du skal spørge en takstolsfabrik. Det er altid godt med flere input.
Hvordan er det gået med dette? Jeg vil gerne indrette et loft på vores overetage og har lignende forudsætninger hvad angår mål og w-tagstole. Det føles lige nu som umuligt at gennemføre, og hvis man skulle lave en "rigtig" tagløft, ville omkostningerne også løbe løbsk, fordi det ville være mærkeligt kun at løfte 1/3 af taget, så vi ville være nødt til at gøre det på hele huset, og vi er egentlig kun interesserede i at gøre børneværelserne større.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Inreda vind - flytta takstolar på självbärande tak?
Tak & Vind -
Inreda kallvind - isolering mellan takstolarna?
Isolering -
Älvsbynhus -78 inreda vind ovan dubbel garage.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kostnad och stök inreda vind 1.5-planshus
Tak & Vind -
Inreda vind 70kvm - kostnad???
Utbyggnad och tillbyggnad