Tidligere ejer byggede til huset for 10 år siden. Under tilbygningen blev en kælder omtrent lige så stor som den gamle, ca. 30 kvm. Den er til halvdelen under pordræneret jord og halvdelen over med kældervinduer. Afløb og vand er tilgængeligt, gulvet er grovt støbt, OSB og gips på vægge og loft, el er fremført. Det er baggrunden, og hvad vi gerne vil lave er et vaskerum med lidt opbevaring, samt en sauna med bruser(kabine).

Jeg sidder bare og planlægger og har brug for tips og inspiration, generelle spørgsmål:
  1. Hvilket gulv er passende? Der er groft støbt beton på pladen i dag, og cirka 2.10 op til gipsen i loftet, så der er ikke meget at spille på der. Er det klinker, der skal til? Hvad behøver jeg i givet fald nedenunder, og hvor meget bygger det cirka? Jeg tænker, at man kan klare sig uden gulvvarme, da det skal blive til et vaskerum, en radiator er let at få ind, da kedlen står i den anden halvdel af kælderen ved siden af.
  2. Hvilke vægge er passende? Det er som sagt gips i dag, og der er ikke noget fugtproblem endnu i hvert fald. Er det passende at flisebelægge alt eller en smule op og så male?
  3. Den nye kælders indgang er via den gamle kælder, men jeg vil helst lave en trappe ned fra stuen ovenfor. Kan dette skabe et problem?
  4. Er der noget andet smart, jeg bør tænke på? :cool:

Fliser på gulvet er bedst men kan føles kolde. Bygger 12-15 mm. Vinylgulv føles lidt varmere men kræver et udjævningslag under. Jeg ville have foretrukket fliser plus billig tekstilgulv plus hjemmesko.
Vægge: Selvom du ikke ser fugt, synes jeg konstruktionen lyder risikabelt. Jeg ville have revet al gips og OSB ned. Derefter glatpudset og malet. Alternativt flisebelagt.
Indgang fra stuen? Der er en tråd her, hvor man havde en kældertrappe som mundede ud i boligdelen, og det trak så frygteligt koldt fra den, at de blev helt vanvittige.

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Klinker på gulvet er bedst, men vil føles koldt. Bygger 12-15 mm. Plastmåtte føles lidt varmere, men kræver udjævningslag under. Jeg ville have foretrukket klinker plus billig tekstilmåtte plus hjemmesko.
Vægge: Selvom du ikke ser fugt, synes jeg konstruktionen lyder risikabel. Jeg ville have revet al gips og OSB ned. Derefter glatpudset og malet. Alternativt flisebelagt.
Indgang fra stuen? Der er en tråd her, hvor man havde en kældertrappe, der mundede ud i stueområdet, og det trak så frygteligt koldt fra den, at de blev helt vanvittige.
Tak for svar. Det bliver nok klinker på gulvet, og en måtte eller hjemmesko som du siger. Jeg synes ikke, det er meget koldt på gulvet nu; jeg har en blæserkonvektor i kælderen og holder ca. 16 grader dernede. Det burde jeg kunne fortsætte at gøre med et element.

Er der altid fugtproblemer med osb+gips i en kælder? Jeg har ikke tjekket bagved længere end osb, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud bagved, men det er sikkert opstablet med træ. Det føles lidt surt at rive alt ned for at pudse, så ender elektricitet og vand vel også udenpå. Jeg har mærket i nederkanten på pladerne, og det er tørt. Kan man ikke lægge klinker på gulvet og male væggene og så rive mere vægbeklædning ned senere, hvis fugt opstår? Eller er det et problem med fugten fra vask og sauna indefra også, mener du?

Træk har jeg slet ikke tænkt på, opstår det, hvis man har nogenlunde varmt dernede, tror du? Jeg kan måske få plads til en trappe ned, der afsluttes med en dør, det burde fungere. Det er måske også godt fra et fugtperspektiv, hvis man bruger tørretumbler og sauna dernede. Helst vil jeg ikke kun kunne gå ind fra den gamle kælder, den har nemlig lavt til loftet, og trappen ned dertil er en dødsfælde, hvis man har taget et par øl i saunaen :)

Når det kommer til fugt, hvad har man brug for af ventilation med en sauna og vaskerum? Er det nok med en udsugning som Intellivent, som jeg har i badeværelset? Har naturlig ventilation.

Måske er du ekstremt heldig at undgå fugtproblemer med organiske materialer i kælderen. En fremtidig inspektør vil dømme organiske materialer dernede. Men hvis I planlægger at bo der for evigt, kan man tage chancen og flise eller male direkte på gips.
Trist at sige, men det er sådan et typisk projekt, hvor omfanget hele tiden vokser. Først: "Skat, skal vi gøre vaskerummet i kælderen lidt pænere?"
"Selvfølgelig! Klinker så det ligner brochuren."
"Øhm, gulvet skal støbes om, og så skal gulvafløbet udskiftes for ikke at miste forsikringen. Det bliver en større opbrydning!"
"Hold da op! Hvad med væggene?"
"De bør rives ned. Så skal der ny el og vandinstallation. 50 tusind ekstra."
"Men du sagde jo..."
Lyder det bekendt? Hos mig var det sådan hver gang.

• Synes
Cristar og 1 anden
  • Laddar…
Det var da ingenting hverken sælgerens eller min besigtigelsesmand kommenterede, da vi købte huset. Men jeg forstår, hvad du mener. Jeg vil begynde med at fjerne lidt gips og osb for at se, hvordan det ser ud bagved. Jeg vender tilbage med fund der.

Egentlig ser jeg to veje her. Enten kældervejen, hvor jeg pudser væggene og fortsætter med at have indgangen fra kældertrappen. Den anden vej er vel at tro, man kan undgå fugt og lægge fliser og en trappe ned fra stuen. Men det hælder mod det første, hvis jeg skal være ærlig. Jeg burde måske bruge pengene på at forsøge at ordne den gamle kælder og kældertrappen, så det er lettere at komme den vej.

Jeg har indrett min kælder med vaskerum og bruser.
Har en trappe ned fra en hall.
Jeg føler ikke nogen kulde fra kælderen.
Har jordvarme siden sidste år.
Jeg monterede en airmove ventil i vaskerummet, har så en ventil mellem vaskerummet og bruseren. Har monteret en intellivent ventilator i badeværelset for at få god ventilation. Har så monteret en håndklædevarmer som varmekilde i badeværelset. Og en almindelig radiator i vaskerummet.
Jeg holder omkring 18-20 grader i kælderen.
Jeg har også selvtræk, men det bliver forringet pga. demontering af oliefyret.
Jeg har luftventiler i alle rum.
Væggene i badeværelset er indrettet med træregler med fugtspærre under. Så osb + gips. Kun fugtspærre i brusenichen, væg og gulv, og så er der kun klinker på gulvet og fliser på væggene.
I vaskerummet har jeg kun fliser på gulvet og 2 pudsede ydervægge. Mellemvæggen er kun malet. Jeg håber, det går godt, men det finder jeg ud af om nogle år.
Der er jo også stålregler, det kan jo være bedre at tage sådanne og så kun gipsskillevægge.

• Synes
Tvapac
  • Laddar…

Bedste svar

P
Jeg rev taget og satte huntonit med LED spots. Jeg rev alt ned på væggen, isoleringen var sort nogle steder. Havde brystpanel og typ OSB. Træregler også. Gik ret glat, brugte Webers gips, som jeg pudsede op med en retskinne mod en skinne, der byggede 0,5 cm. Tog derefter en grov børste, som jeg dyppede i vand og trak lidt tekstur på lige før den tørrede. Blev meget fint. OBS det bliver vådt og klæbrigt, så beskyt godt (spiller nok ingen rolle, hvis du skal have klinker direkte på alligevel). Malede derefter med silikatmaling. I gulv har jeg Granab stålregler med under ventilation for at fjerne fugt og radon. Så spånplader og enstavs parket :) det blev rigtig godt. Knak op et par centimeter, så kan du gøre meget mere. Men sikr konstruktionen også.

Jeg tror ikke på genveje, men på budgetter, bestem arbejdstid (jeg har to små børn), og tag en ting ad gangen. Jeg har renoveret i to år nu, lavet hele kælderstuen om, bygget sauna og bruser, skiftet samtlige vinduer til trelags, yderdøre, gulv ja i princippet hele huset :)

Er super tilfreds! Og har styr på pengene og er ikke separeret :)

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
T Tvapac sagde:
Bliver der altid fugtproblemer med osb+gips i en kælder? Jeg har ikke kigget bag længere end osb, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud bagved, men det er sikkert opbygget med træ. .
Vent nu! Opbygget med træ i en kælder?
Absolut NO NO, ifølge den information jeg har fået. Skal være stålregler, når det er mod beton....

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
Er det et gammelt hus, har de sikkert sømmet reglar direkte ind i betonen, og reglarne suger kapillært fugt afhængig af dræneringens kvalitet. Jeg renoverede min gildestue, og der var det kulsort bagved og nedenunder.

Mit tip til gulvet i bryggerset er et gulv med plastmåtter som Bergo xl, der gør, at du kommer op fra kulden for en meget billig sum.

Væggene? Sådan gjorde jeg! Nye flotte vægge foran de gamle. Helt uden kontakt med fugt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
OKAY! Nu har jeg tjekket. Der var trælægter og isolering kun i den væg ind mod den gamle kælder. I de tre ydervægge er der Leca-blokke helt uden puds, stålleægter uden isolering, OSB, og til sidst gips. Alt føles knastørt.

Men I er jo mange, der anbefaler at fjerne det hele og så pudse, hvilket jeg også synes passer ret godt i en kælder. Kan man estimere, hvad det koster at pudse tre vægge af Leca i et rum på ca. 30 kvm op? Selv pudsningen og fliselægningen på gulvet vil jeg hyre nogen til.

Lige nu er jeg inde på at forbedre kældertrappen, der findes, og pifte den gamle kælderdel lidt op, og så lægge de samme klinker i hele kælderen. Det er meget groft støbt i den nye kælder, det ser ud til at være i vater, men groft og ret ujævnt. Kan man lægge klinker med fix direkte på det, eller skal det først flydes?

Bergo XL har jeg i den gamle kælder, kan ikke lide det, for gulvet er så groft støbt under. Føles beskidt. Ville hellere have klinker og tæpper i stedet.

Din fliselægger kan nok både pudse væggene og lægge fliser med flyde under for en minimal meromkostning. Noter at selv med godt forarbejde kan det stadig mislykkes, hvilket skete for mig. Spørgsmålet bagefter var, hvordan man afhjælper det, alternativt, penge-rabat. Det blev det sidste, men, det ser lidt risikabelt ud. Kan anbefale blank granitkomposit, reflekterer lys meget godt.

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
Z zniff sagde:
Din klinkerlægger kan nok både pudse væggene og lægge klinker med flyd under for en minimal meromkostning. Bemærk, at selv med et godt forarbejde kan det stadig mislykkes, hvilket skete for mig. Spørgsmålet bagefter var, hvordan løser man det eller alternativt, pengertilbagebetaling. Det blev det sidste, men det ser lidt usikkert ud. Kan anbefale blank granitkomposit, det reflekterer lys meget godt.
Jeg laver nok alt forarbejdet, og så får en professionel pudse og sætte fliserne. Jeg er ikke god til det. Har to afløb færdige i det grovgjorte, så vil gerne have lidt fald på dem. Så kan jeg fuge og gøre det færdigt selv. Sådan bliver det!

Jeg står overfor samme opgave og planlægger at lægge råspont på gulvspånplader, som derefter ligger flydende på en platonmåtte direkte mod betongulvet. Derefter skaber jeg et luftflow under platonmåtten ved at koble nogle små rør til den eksisterende aftræksventilation langs den ene væg og lade gulvet have en lille sprække under listen i den anden ende af rummet, så det kan suge rumtempereret luft ind under gulvet.
Taadaa! Kolde gulve no more!

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
Når det kommer til kældre, er der tydeligvis to lejre:
Den ene lejr mener, man skal lade det være kold beton overalt.
Den anden lejr vil skabe samme miljø som på jordplan og er ligeglade med, hvad alle siger.

Man kan jo placere sig midt imellem. Dels er der jo ingen generel regel for jordforhold i hele Sverige. F.eks. står mit hus på en høj og har cirka 6 meter med sand ned til klippe, min morfars hjemsted står på moræne, hvor der kræves en stabil gravemaskine for at komme ned, og huset jeg voksede op i står i blåler med konstante fugtproblemer. Alt dette er inden for Västerbottens grænser.
Dels har jo ikke alle samme smag. Man kan jo kaste penge på en beboelig kælder i stedet for at løfte taget på huset for en ekstra etage eller tilbygninger.
Der findes jo åbenlyst lejlighedsbygninger og ejendomme med aktiviteter med indrettede kældre uden at det er en sø i dem.
Så det er jo ikke umuligt at fixe det.

Hvis der var en skreven lov om, at bygningsinspektører skulle slå ned på en indrettet kælder med træreglar, så er en sådan valgfri velkommen hjem til mig. Et af kælderrummene er klædt med træreglar og perlespont, som jeg er ved at rive ud. Der er ikke engang rust på sømmene, der sidder i plugs i ydervæggene, og det har siddet der siden 1966. :D

Sund fornuft kommer man langt med. Regn ikke med træ, og byg ikke tæt, hvis området er fugtsart, men riv ikke noget ned, som er problemfrit, bare fordi det generelt bør være fugtproblemer i en kælder. :)

• Synes
Lillkorpen og 2 andre
  • Laddar…
Lyder fornuftigt alt du skriver. Hvis jeg skulle starte fra bunden, ville jeg vælge puds. Men nu sidder der stålregler, gips og osb med el og vand trukket, føles lidt surt bare at rive det hele ned. Ender måske med at rive det alligevel, helst vil jeg nok have hvidmalede puds og klinker.

Loftet er også lavet med gips, men egentlig ville jeg nok have panel. Fan...det bliver til at rive det hele ned, sådan går det, når en anden er begyndt, og man skal tage over.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.