Hej,

Jeg har haft et firma, der har lavet isoleringen på min overetage.
Resultatet kan ses på billedet nedenfor.

Min tanke nu er at forsøge at gøre lidt selv, min tanke er at købe en masse Plywood og sætte det op over alle reglarne/væggene på kortsiderne.
Imellem skal der også ind isoleringsplader, som jeg har liggende.

Derefter tænkte jeg at sætte nye reglar på plywooden og gipsplader på disse, og så trækker man el/vand mellem plywooden og gipsvæggene. Er jeg helt gal på den? Mangler jeg noget? Nogle råd fra fagfolk ville være godt, føler jeg :)

Loftsrum under renovering med synlig isolering mellem tagspær og væggene, samt plastfolie forsegling. Materialer stablet og klar til brug.
 
Rør og slange til el, antenne og netværk trækker du nu, bag tremmerne. Det ser desuden ud som om, at du har et godt isoleret kvistloft, som passer ypperligt til rørtrækninger. Vær bare forsigtig, når du går over glasset, så du ikke stikker hul på dugen. Gør du det, så sørg for at tape med god tape, så det bliver tæt. En vis mand sagde engang, at når man planlægger elektriciteten i huset, skal man tænke, at det er omkring jul. Altså at sætte ekstra lampeudtag ved vinduer og lignende. Gerne forbundet via afbryder, så man slipper for at hænge over sofaer og andet for at slukke adventsstjerner osv.

Så skruer du 12mm OSB eller krydsfiner på glasset og gips direkte på det. God solid væg, og du kan skrue op, hvad du vil, uden molly, plugs og andet bøvl. Husk at bruge bokse til dobbeltgips.. sørg for at få alle tråde trukket, før du spartler gipsen. Det letter betydeligt, hvis du skal løsne en plade for at få tråden frem, at et rør løsner sig osv.

Hvad angår vandet, opstår et spørgsmål: Ender badeværelset ovenpå langt fra stammen fra stueetagen? Ellers havde jeg trukket dette i så høj grad som muligt i kvistloftet, langt fra en mulig skrue til en hylde eller andet... afløbet forudsætter jeg er planlagt og kommer op, hvor det skal.
 
Thiger sagde:
Rør og slange til el, antenne og netværk trækker du nu, bag glesværket, Det ser desuden ud som om, at du har en godt isoleret skunk, der passer perfekt til rørlægning. Vær blot forsigtig, når du går over glasen, så du ikke stikker hul på dugen. Gør du det, så sørg for at tape med god tape, og at det bliver tæt. En vis mand sagde engang, at når man planlægger elen i huset, skal man tænke, at det er omkring jul. Altså at sætte ekstra lampeudtag ved vinduer og lignende. Gerne koblet via afbrydere, så man slipper for at hænge over sofaer og andet for at slukke adventsstjerner etc.

Så skruer du 12mm OSB eller krydsfiner på glasen og gipsplader direkte på det. God solid væg, og du kan skrue op, hvad du vil, uden molly, plugs og andet bøvl. Tænk på at bruge dåser til dobbeltgips... sørg for at få alle tråde trukket, før du spartler gipsen. Letter betydeligt, hvis du skal løsne en plade, for ikke at tråden kommer frem, at noget rør løsner sig etc...

Hvad angår vandet, så opstår der et spørgsmål: Ender badeværelset oppe langt fra stammen fra stueetagen? Ellers havde jeg trukket det i så høj grad som muligt i skunken, langt fra en mulig skrue til en hylde eller andet... afløbet formoder jeg er planlagt og kommer op, hvor det skal.
Tak for svar.
Vandet kommer op ved siden af, hvor badeværelset er planlagt (lige ovenover det i stueetagen, så afløb m.m. er på plads).
Okay, så trækker man rør til el/vand/netværk og derefter isoleringsplade + træ + gipsplade på det.
OSB plader fungerer lige så godt som krydsfiner då? Der var jo en del prisforskel, så hvis man kan bruge OSB i stedet, så er det jo godt.
 
Vand er praktisk at trække op i væggen, hvor det skal være. Det samme gælder afløb til håndvask. Man vil gerne undgå så mange gennemføringer i gulvet som muligt (i badeværelset).

Ja, du kan absolut bruge OSB i stedet for krydsfiner.

Skulle det være sådan, at du har brug for ekstra plads til rør og andet, så kan du sætte endnu et lag med stående ventiler på væggene, men gipsen skal absolut sættes direkte mod OSB-pladen.

Held og lykke
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.